Reklama

Reklama

Beyond the Valley of the Dolls

  • Austrálie Beyond the Valley of the Dolls (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jeden z mála filmů na které dostal Russ Meyer požehnání a peníze od velkého studia. A také jeho nejserioznější počin. Podle knižního bestselleru Jacqueline Susann vznikl tento film pojednávající o trojici mladých dívek, snažících se prosadit ve světě šoubiznysu se svou dívčí kapelou. Sledujeme jejich cestu ke slávě lemovanou množstvím intrik, pomluv a přetvářek. Po tom co se dívkám podaří dostat na vrchol popularity, odstávají se do víru nikdy nekončících večírků a hlavně do opravdových potíží. (Ruut)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (13)

JFL 

všechny recenze uživatele

"Beyond the Valley of the Dolls" vzniklo v době, kdy v Hollywoodu frčely ty nejlepší drogy a je to na filmu hodně znát. Byla to současně unikátní doba, kdy velká studia vyjukaná úspěchy indie hitovek jako "Easy Rider" dávala prostor i prostředky zvučným jménům z okrajových sfér kinematografie, než z tohoto oblouznění fofrem vystřízlivěla. "BVD" je bláznivou připomínkou tohoto krátkého trendu a současně v jistém ohledu také jeho vrcholem. Zatímco většině jiných tvůrců, jako v případě Rogera Cormana nebo Dennise Hoppera, studia jen jejich indie projekty ochotně distribuovala, tady se studio 20th Century Fox vyloženě rozšafně rozhodlo zafinancovat nový projekt velikána dráždivých fetiš-filmů a pomyslného krále šestákových kin Russe Meyera. Ve spojení s tehdy začínajícím filmovým kritikem Rogerem Ebertem, který jejich společný námět rozvedl do scénáře, vytvořil Meyer jeden z nejrozjívenějších a současně nejpodvratnějších studiových projektů v historii Hollywoodu. "BVD" je čistokrevný camp, kde se soap-operový kýč a křečovité peripetie mísí s hippie ideály, do umělého světa šoubyznysu se rozpíjejí elementy z trashových filmů, mainstream a brak se svíjí ve vzájemné extázi, zatímco karikatury figurek z pánských magazínů se s vážnou tváří baví novým esperantem složeným z rozevlátých hippie výrazů a shakespearovský frází. A to vše Russ Meyer snímá svým voyeuristickým pohledem jako budoárový eroťák. Paradoxně "BVD" ještě víc než soap opery připomíná dobové trippy animované seriály od dua Hanna-Barbera, především "Josie and the Pussycats" a "Scooby-Doo, Where Are You!", byť teda o poznání vyzývavější, krvavější, ale také podvratnější. Meyer a Ebert vytvořili centerfoldově stylizované hippie melodrama plné absurdních zvratů, lascivity, kýče, volné lásky i stejně volných identit. Midcult se tu překlápí do kultu, když dostává metafikční nadhled a campově přepálené zpracování vyzdvihující povrchnost a vulgaritu. Ebert uvedl, že jeho záměrem bylo vytvořit film, který obsáhne naprosto vše a jenž současně bude satirou, vážným melodramatem, rockovým muzikálem, komedií, násilnou exploatačkou, eroťákem i moralitou. Záměr vyšel dokonale, takže se ani nelze divit, že výsledek svého času platil za jeden z nejhůře hodnocených filmů roku a u Foxů za něj (i za souběžně realizovaný další camp "Myra Breckinridge") padaly hlavy. Na druhé straně ale "BVD" v nadcházejících letech získalo zasloužený kultovní status, stalo se referenčním dílem campu a inspirovalo vznik dalších klasik půlnočních promítání. Ostatně traduje se, že na jednu z londýnských projekcí "BVD" vzal tehdy jistý mladý dramatik své kolegy, když zrovna ladili kontury jistého praštěného muzikálu s názvem "The Rocky Horror Show". O pár let později vznikla jeho filmová verze příznačně pod patronátem 20th Century Fox. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Najvýstižnejší film o tom, čo sa stane s ideálmi hippie generácie a ich nadšenou energiou, keď sa jej predstavitelia dostanú k lepšie plateným pozíciám. Rozklad pôvodných vzťahov. Nevera. Samovraždy. Ústup od proklamovaného umenia k zgrcujúcemu popu pre masy. Náhrada skutočnej alternatívy prázdnou pózou, vyhovujúcou supermarketu. Násilie. Zločin. Dekadencia bez myšlienky, okrem snahy byť výstredný a násilný. Interrupcia. Všetko na príklade dievčenského hudobného tria s manažérom a milencom speváčky. Lokálne autority ich garážový rock poburuje, no oni v marihuanovom opojení berú aj menšie koncerty. Rozhodnú sa však pokúsiť prelomiť lokálnu slávu a odchádzajú do Los Angeles. Tam zapadnú do kolotoča hollywoodskych večierkov umeleckej smotánky. A zároveň do objatia drôg, alkoholu, omamných tabletiek a voľného sexu. Ich umelecká potencia oslabí. Následkom zhýralého života, ale aj po zmene názvu a zjemneniu štýlu, ku ktorým ich prehovorí nový producent. Z garážového rocku sa tak stáva popový hnus. Tento sliz akoby nenápadne obostiera aj ich súkromné životy. Sú zrazu plné podvádzania a pretvárky. Všetko ústi do prepálene démonického finále, nadstaveného svadobnou kašou. Čiže úplnému sa podriadeniu rodinným konvenciám. Poznámka: Aj v skutočnosti sa z rebelujúcich hipiie, plných všeobjímajúcej lásky a odmietnutia komerčných ideálov, stala generácia kapitalistických manažérov. Hippie postavili pevné základy pre mrzkú yuppie generáciu, do ktorej sa neskôr sami dobrovoľne začlenili. Tá pracovala a pracuje na zglobalizovaní svetového obchodu a maximalizácii svojho privátneho zisku. Nezáleží na blahu väčšiny ako kedysi. To hipíci dávno zabudli. Kvetinovú lásku a mier si pestujú vo svojej izolovanej komunite zazobaných manažérov a prenášajú ju takto separovanú i na svojich potomkov. Voľná láska im ostala, len subjekt zamilovanosti sa zmenil z milovanej osoby na výšku osobného bankového konta. ()

Reklama

RetroMan 

všechny recenze uživatele

Tenhle svět mi nic neříká. Nemám rád hippies a komunitu psychointelektuálů, kteří se svými potrhlými výstřelky stávají uznávanými art-celebritami. Jedna velká nuda a až závěrečných 20 minut mne trochu probralo. Celkově je film zbytečně dlouhý. Hudba zdařilá ve své době, ale vkládat ji do každých scén, zejména rvaček, je ošidné. No a na konci se dozvíme hlavní ponaučení pro každou postavu zvlášť. Sex, drogy & rock'n'roll. ()

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

„That was great, girls. But rock‘n’roll is not my cup of poison.“ Film má 109 min. podľa wikipédie. Záujem diváka začne už v prvej minúte, kedy rôzne oblečení hrdinovia utekajú do priestorov honosného sídla a jeho okolia. Žena v negližé, nacistický dôstojník či rímsky vojak. Rímsky vojak, zdá sa, nemá zľutovanie a prekvapí aj naoko spiacu nahú ženu. Potom tu máme strih a párty so songom, ktorý hneď nakopne a donúti diváka dopozerať film už len z toho dôvodu, aké kúsky sa tam ešte nachádzajú. Dialóg z predných sedadiel auta začal tým, či to chlap chce robiť, ona na to, že ak chce, tak teraz, on či tu a ona, nie v L.A. a odvtedy sa rozprávajú vyše minútu s krátkymi pre i proti na mesto s prestrihmi na poznámky, ktoré spomínajú. Tento dialóg je hravý a veľmi poteší, až si zaslúži cenu Quentina Tarantina. Ale neostáva v tom sám. Z úst právnika, najväčšieho záporného hrdinu filmu, sa dozvedáme odkaz na exploitaion film režiséra. Tento žáner nezaprie v pár násilných krvavých scénach, ktoré sa však väčšinou týkajú zlomených nosov a korešpondujú s vyznením filmu. Napriek tomu by sa dal príbeh predstaviť aj bez nich, lebo to sú veľmi silné momenty, ale nerušia tak, žeby z toho malo byť výrazné negatívum filmu. Prvá párty poteší, je zložená z rôznych ľudí, čo sa chcú zabávať, čudných dialógov a divných tanečných pohybov. Film nie je len o zábave, ohováračkách, ale aj o hviezdnych manieroch, ktoré ľahko stúpajú do hlavy či dopadov niekoľkých sebeckých rozhodnutí na ostatných. Bol by z toho aj kvalitný dramedy seriál, s drama momentami ako z BoJacka Horsemana. Ku niektorým dramatickým udalsotiam sa pristupuje trochu komediálnym štýlom cez strih a rýchlosť zobrazenia po sebe nastupujúcich udalostí, ale stále sa dá cítiť len dráma. Dočkáme sa aj filozofie od pornstar a film sa dá bez váhania označiť ako kult. Dojem trochu kazí až záver. Skoro všetky postavy majú uzavreté dejové línie, len Z-Man (každý chce svojho Malcolma McDowella) akosi nie, lebo mu nebola doteraz vo filme venovaná dostatočná pozornosť. Posledná párty pomotá hlavu skoro všetkým svojím účastníkom a pretože nemala pre svojho hlavného hrdinu v predošlých udalostiach dostatočnú gradáciu, vyznieva ako z iného filmu a nekorešponduje mi s predošlým dejom. Napriek tomu nie je úplne pritiahnutá za vlasy, ale film by bol možno lepší bez nej. Exploitation scény v nej sú ale dobré. Spoiler: film sa stáva paródiu, keď pri čo najskoršej pomoci kamoške v ohrození života maniakom v rauši sa partia zdržuje naložením vozíčkara do auta. Ale vlastne, vtipný nadhľad fungoval celý film. To poučenie na záver o každej významnej postave je celkom fajn, ale tiež sa dá bez toho zaobísť. Jazykové okienko: oft-times; bogart; simon-pure; no-no; stone gas; rain check; square; john; cat; make out; have a ball; far out; raise the dickens; pinch-back suit; be a gas; switch-hitter; pussycat; slient bit; downer; buckaroo. „Look there. Lance Rocke. Greek god and part-time actor. See how well he performs? His is a special talent. The golden hair, the bedroom eyes, the firm young body. These are the tools with which he plies his trade. All are available for a price.“ –„People who wear sandals must not get very many volunteers.“ –„There’s nothing like a Rolls, Harris. There’s nothing like a Rolls. Nothing, Nothing like a Rolls. Not even a Bentley! Not even a Bentley!“ –„What does sex amount without guilt?...Take away the guilt, and who’d ever want to get laid?“ () (méně) (více)

MM11 

všechny recenze uživatele

Nedělal bych s určitých peněz od studia a většího distribučního přesahu přímo negativum. Nepopírám sice, že mnozí lehkovážní umělci jsou rázem krotcí, když zavrčí kravaťák s bičem dolarů v ruce. Jenže nezapomínejme, co se psalo za rok, očekávat v dozvuku šedesátých let uprděnou zpátečnickou morálku by znamenalo podcenit dobu. Russ Meyer prostě omezil vnady, násilí dostalo o kousek vážnější tón a na konci čeká něco jako výraznější pointa. Jinak Meyer zůstal sám sebou a pod Ebertovým scénářem (fakt ten Roger Ebert, velký pan kritik) připravil velice kvalitní zábavu s hudbou, která je do podobného projektu akorát chytlavá a uhozená, k tomu pěkně doprovázená. Dá rozum, že do filmu o hudební skupině se motá něco kolem slávy, zlotřilých producentů atd. To je nicméně v první polovině celkem přesvědčivé a v druhé zase tak krásně absurdní, že to ani trochu nevadí. Jediným problémem pro mě byl přestřelený počet postav, furt někdo něco řeší a občas na úkor reálných potřeb už tak komplikované zápletky. Ale jinak zůstává palec nahoře a ten konec, kde mi přišlo, že si Ebert s Meyerem házeli korunou o konec, ten to korunuje. Moc dobrá věc do nepohody, o kouzlo nepřišla. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (4)

  • Herečku Grace Kelly, která byla členkou správní rady studia 20th Century Fox, film natolik pobouřil, že se snažila, aby studio vypovědělo režiséru Meyerovi smlouvu. (raininface)
  • Russ Meyer nepočítal s tím, že by film mohl být označený za mládeži nepřístupný. Kdyby to tušil, určitě by do filmu dal více nahoty a sexu. (raininface)

Související novinky

Ebert ožije ve filmu

Ebert ožije ve filmu

07.09.2015

Slavný filmový kritik Roger Ebert prohrál v roce 2013 svůj boj s rakovinou. O rok později se objevil dokument Život Rogera Eberta, který mapoval celou jeho kariéru, a teď se pisatelská legenda dočká… (více)

Reklama

Reklama