Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Iva Janžurová ve své životní roli (přesněji řečeno dvojroli) ztělesňuje dvě povahově zcela rozdílné sestry. Zatímco jedna je vlídná a dobrá, druhá představuje ztělesněné zlo, chorobnou nenávist a závist. Zlá sestra se rozhodne odstranit svůj sourozenecký protějšek, ve kterém není schopna snést vlastnosti, jež právě sama postrádá. Její zrůdnost však záhy překvapí ji samotnou, když nabyde nečekaných rozměrů. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (183)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

A na nějakej ten českej klenot se přece jenom dá narazit až po mnoha letech- přesněji se musíme vrátit do roku 1972 s filmem Morgiana kde se Juraj Herz rozhodl zadaptovat román Alexandra Grina (nečetl jsem ale Herz si údajně se spoluscénáristou Vladimírem Borem hodně upravili) a natočit příběh o psychologickém souboji dvou sester- jedna hodná, jedná zlá/jedna oděná v bílém, druhá oděná v černém. Morgiana je dost pravděpodobně jeden z nejzajímavějších filmů, které kdy v dějinách Československa vznikli. Dost v tom hraje roli Herzův specifický styl (díky němuž vyniká nejen Morgiana ale i jeho ostatní filmy) a především šikovný kreativní tým, který si kolem sebe Herz dokázal nashromáždit. Morgiana dala dohromady velice kreativní tým v rámci Československé kinematografie 70. let- Režisér a scénárista Juraz Herz se spoluscénáristou Vladimírem Borem, kameraman Jaroslav Kučera (právě na něm stojí většiny Morgiany) nebo hudba Luboše Fišera. Schopnější kreativní tým by člověk v té době hledal jen těžko... Morgiana je silným psychologickým dramatem, které táhne nahoru především boží Iva Janžurová v hlavní dvojroli. Morgiana je jakýmsi mixem psychologické analýzy a horrové atmosféry. Kontrast bílé a černé sestry je fenomenální, zvláště když jsou následně obklopeni jakousi třetí sestrou zbarvenou v červeném. Morgiana klade většinu svého času důraz především na dvě barvy- černou a červenou. Nejsou to sice jediné barvy ve filmu, i tak je ale kladen důraz především na tyto dvě. Kamera Jaroslava Kučery skvěle pracuje nejen s kontrastem barev ale celou snahou experimentovat. U Morgiany se co se týče kamery experimentovalo hodně- psal se navíc roku 1972 a všemi dnes milovaný a používaný stativ ještě neznal své zlaté časy. Kučera tak musel se svojí kamerou pracovat od ruky a i když je to často znát, zážitek to nezkazí. Dost možná je to ještě zajímavější podívaná než současné kamery. A třeba scény, které jsou snímány především z pohledu kočky je jenom jedna z mnoha perfektních prací kterou Kučera u Morgiany provedl. Kostýmy výtvarnice Ester Krumbachové jsou nádherné a kreativní. Jsou do jisté míry extravagantní, to ale skvěle sedí k celé stylizaci Morgiany. Morgiana je psychologické drama, které dokáže sem tam fungovat jako temný horror. Má občas sice problém s napětím (po 80 minutách už to vlastně začne být celkem únavné a to chybí ještě 19 minut), rozhodně ale neomrzí. Finále se ve finále možná až příliš drží při zemi, je ale natočeno tak funkčně a přesvědčivě, že s tím není problém. Kromě Ivy Janžurové ve filmu jinak fungovala i Nina Divišková. Trochu líto mi ale přišel fakt, že místo aby více prostoru dostala postava Petra Čepka se více času dostává postavě Josefa Abrháma. Neříkám, že mě Abrahám nebavil, postava Čepka byla ale o hodně zajímavější a radši bych trávil trochu více času s ním než s Abrhámem. To je ale jen velmi malý detail.. Film, který si vás získá už specifickými úvodními titulky a i přes příliš protažené finále vás vlastně celou dobu nepustí. Dost pravděpodobně jeden z nejlepších kousků Československé kinematografie, který by se procpal do TOP 10. A jak tak hádám.... je na čase dohnat zbytek Herzových filmů! () (méně) (více)

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Kdysi mě tenhle film děsil ponurou atmosférou a psychadelickou kamerou, ale nakonec jsem si ho zamiloval. Už úvodní pohřeb napovídá, že režie se chopil J.Herz. Vynikající hudba Luboše Fišera se snadno přehoupne z líbivých tónů, prozářených sluncem / zahradní slavnost/, do temných hlubin hororu. Nápadité líčení, kostýmy a skvělá Iva Janžurová. Popravdě - předloha od A.Grina Jessie a Morgiana mě v porovnání s filmem značně zklamala. A vůbec nevadí, že Morgianou ve filmu je kočka......... p.s. J. Herz nebyl s výsledkem spokojený, jelikož tehdejší cenzura mu nedovolila zakončit film dle něho. Doporučuji rozhovor s režisérem, kde vysvětluje, jak měl snímek pokračovat, což by bylo výborné psycho a člověk se nediví, že komouši mu to zatrhli. ()

Reklama

Tayen 

všechny recenze uživatele

Tenhle film jsem si matně pamatovala z dětství a i ty střípky vzpomínek byly ostré a zneklidňující. Filmy Juraje Herze mě vždycky deprimovaly, Morgianu nevyjímaje. Iva Janžurová je zde skvělá, dokonale zvládla zahrát obě sestry a nebyl problém je vnímat jako dvě zcela odlišné bytosti. Škoda té přílišné extravagance, film se v ní doslova utápí, ale mám takový dojem, že to byl Herzův záměr. Byla opravdu hrůza sledovat, jak kamera zabírá detaily té masky, kterou měla Janžurová na obličeji. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Jeden z filmů, o kterém se nebojím napsat, že je dokonalý. Vedle Spalovače mrtvol a Petrolejových lamp se jedná o jedno z vrcholných děl Juraje Herze. Film je skvělý například díky originální kameře v kombinaci s dynamickými střihy. Kvůli tomu film působí nejen velice svižně ale místy, je-lu to zamýšleno, také úzkostně. Práce s kamerou reálně zprostředkuje divákovi pocity závratě a malátnosti a také strachu. Samozřejmě by Morgiana nebyla tak dobrá bez fenomenálního výkonu Ivy Janžurové. Ale ani tím výčet kvalit nekončí. Díky nádherným kostýmům a maskám vypadají herečky jako z obrazů Gustava Klimta. A výprava a dekorace také nezůstávají pozadu. Po všech stranách dobrý film. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Ten průvan mě jednou zabije." Sám už nevím, jestli se Morgiana tak dlouho vyhýbala mně nebo já jí v obavě, že to nebude film pro mě. O to příjemněji mě překvapuje, jaká je to lesklá černá perla, pohozená mezi normalizační bižuterií. Má své drobné vady, jako je občas viditelný kontrast mezi velkolepě výtvarnými kostýmy a nekvalitou použitých materiálů, tu a tam je některé nepodstatné postavě věnováno víc času, než je nutné, spory se vedou i o účelnost překvapivého konce. Ale v porovnání s tím, co nabízí, jde o marginálie. Mám slabost pro takzvané morytáty. V původním smyslu kramářské písně senzačního obsahu, obvykle zahrnující nejednu vraždu, mají řadu filmových epigonů a Morgiana by našla společnou řeč jak s Chaplinovým Panem Verdouxem, tak s Truffautovou Nevěstou v černém. Alfred Hitchcock by asi ocenil styčné plochy se svými filmy Podezření a Pochybná žena, Edgar Allan Poe a R.L.Stevenson by se radostně chvěli nad makabrálním zhmotněním nočních můr a Sigmund Freud jistě z hloubi pekla žehná porůznu roztroušeným vodítkům k jejich výkladu. Všechny tyto vlivy v Morgianě můžete najít, trváte-li na více vrstvách děje a baví-li vás analýza nevědomých motivací postav. Ale není to podmínkou a stejně tak se vám může líbit "jen" jako dráždivě morbidní napínavá historka od krbu. A jako další důvod, proč si vážit talentu Ivy Janžurové. Obsazení jedné herečky do rolí dvou vzájemně jednajících postav je tady řešeno často nápaditěji než v jiných soudobých filmech a zhruba po deseti minutách už jsem nemyslel na to, že je to stále jedna Janžurová. :-) Klára, hodná, bílá sestra, které zlá, černá Viktorie usiluje o život, mluví nepřirozeným vysokým hlasem, koketně pomrkává, štěbetá s hosty gardenparty a Herzova cynická optika ji staví do role hloupé frivolní naivky. Temné spády travičky sledujeme nejprve s přirozeným odporem, postupně ale s čím dál větším porozuměním spoluviníka. Viktorie je nepopiratelně zlá, závistivá, chladnokrevná dryáčnice s líčením á la německý expresionismus. A přesto ji Iva Janžurová hraje nedivadelně, filmově, bez afektů. Nejpozději od chvíle, kdy do děje zasáhne vyděračka Nina Divíšková platí, že trneme-li hrůzou, je to spíš z obavy, že Viktoriin plán nevyjde, než ze strachu o osud Kláry. A řekl bych, že právě to Morgianě nejčastěji zazlívala kritika. Dekadenci. Se zlou, závistivou Viktorií si prožijeme stihomam pachatele strašného činu. Paranoiu, neustálé pochybnosti, dá-li se původní rozhodnutí ještě zvrátit, pochyby, zda bylo správné. Prožijeme s ní cosi víc než s pasivní Klárou a zanechá to v nás následky. A to je jaksi "proti srsti" obvyklým konvencím. S tím souvisí onen konec, o kterém nemůžu mluvit, abych nespoileroval. Kritici mu vyčítají, že je jako přišitý, že "takhle to skončit nemělo". Co když je to ale jen tím, že sympatie se přelily proti vaší vůli na nesprávnou stranu a vaše lepší já se tomu vzpírá? Nesledovali jsme se stejnou fascinací Karla Kopfrkingla? 90% ()

Galerie (10)

Zajímavosti (15)

  • Snímek byl natočen na motivy stejnojmenné novely, kterou napsal ruský spisovatel Alexandr Grina. [Zdroj: Cinema] (Terva)
  • Vedení Barrandova Morgianu označilo jako "sadomasochistický film" a Juraj Herz dostal na dva roky zákaz režírovat. Herzovi pomohli paradoxně Rusové. Herz vypráví, "Do Prahy tehdy přijela delegace sovětských režisérů, kterou prováděla novinářka Jana Klusáková. Soudruzi z Moskvy se jí ptali, co by měli v Praze vidět za filmy, a ona jim doporučila, ať si řeknou na Barrandově o Morgianu. Pak s nimi dělala rozhovor do novin, a když padla otázka, co se jim u nás nejvíc líbilo, unisono odpověděli, že Morgiana. Když to ředitel Barrandova četl černé na bílém, přišel za mnou, že bych vlastně už mohl zase točit." (BoredSeal)
  • V roce 1973 získal film cenu Zlatého Huga na mezinárodním festivalu v Chicagu. (Yardak)

Související novinky

Zemřela herečka Nina Divíšková

Zemřela herečka Nina Divíšková

21.06.2021

Ve věku 84 let dnes odešla česká filmová, televizní a divadelní herečka Nina Divíšková, již si velké množství diváků vybaví například jako babičku Bětu z populárního rodinného seriálu České televize… (více)

Juraj Herz 1934 - 2018

Juraj Herz 1934 - 2018

09.04.2018

V neděli zemřel režisér, scénárista a herec Juraj Herz. Jeden z hlavních představitelů československé nové vlny vystudoval fotografii na bratislavské UMPRUM, následně režii a herectví na loutkářské… (více)

Reklama

Reklama