Krásná dcera zchudlého kupce Julie se dobrovolně vydá do zakletého zámku uprostřed hlubokých lesů, aby zachránila svého otce. Zde prožije hrůzný i nečekaně láskyplný vztah s tajemným monstrem… (Magic Box)

Recenze (440)

Gilmour93

Pojďme se krásně bát, než z netvora stane se baleťák a panna přestane býti pannou.. Není bez zajímavosti, že Herzova romantická pohádka s hororovými prvky se z úsporných důvodů natáčela současně s jiným autorovým startérem dětských depresí a pomočování (Deváté srdce) a Jurajovi nutno přičíst k dobru, že i do exteriérových scén v lesích, co vypadaly jak sibiřská tajga po pádu meteoritu, vnesl neodolatelně děsivé kouzlo. Hlavní hybná síla filmu (Hapkův ústřední klavírní motiv), je tady sám o sobě za pět hvězd, ovšem ty "volume up" varhany z kremační síně začnou být po čase otravně ohlušující, až by z toho háral pes. Zajímala by mě gáže pana Vosky, když na začátku bylo v lese zahaleném mlhou skrytým podtextem řečeno: „Ty se hlavně starej o to, aby Voskové měli co jíst a pít..“ ()

Sawy

Žádná pohádka,tohle je nekompromisní hororová fantasy a vidět to v takových deseti letech,aspoň měsíc neusnu hrůzou.Herz dokázal jen za pomoci zvuků a famózní hudby vytvořit tak hutnou atmosféru,že člověk chvílemi ani nedýchá.A samotný netvor má na hony daleko k vypulírovanému zvířeti ze známé disneyovky (ostatně,to celý film).Je skutečně děsivý,démonický,zakletý v samotě.A jeho narůstající láska k dívce,která ho v té samotě vyruší a nenávist k sobě samému,je přímo hmatatelná a dojímavá.Jediná má výtka směřuje k podivnému konci,který nic nevysvětluje,prostě nastane a nechá diváka,aby si vše vyložil sám.Ale možná to byl ten nejlepší možný závěr.Alespoň se nic nepokazilo a zůstal jenom jeden krásný film,v naší kinematografii řekl bych ojedinělý. 90 % ()

eraserhead666

K tomu snad ani není třeba nic dodávat. Zapomeňte na nějakou pohádku. Tohle je čistokrevný horror. Ten nejlepší a nejstrašidelnější, co byl kdy u nás natočen a troufám si říci, který již nikdy nikdo u nás nepřekoná. Bál jsem se u toho jako dítě, trochu jsem se obával, jestli to po těch letech bude fungovat pořád, ale bál jsem se u toho i jako dospělý pětatřicetiletý. Za tu dobu ten film nepřišel takřka o nic. Má pořád stejné koule, pořád stejně nabušenou děsivou atmosféru. První půlka je naprosto ultimátní. Jestli někdy budu vytvářet žebříček nejstrašidelnějších filmů, co jsem viděl, tenhle bude určitě v první pětici, možná v čelních příčkách. Mám k filmu vlastně jen jednu jedinu výtku. A tou je obsazení Jany Brejchové. Mám tuhle herčku strašně rád a považuji ji za jednu z nejkrásnějších československých hereček, ale do téhle role se moc nehodila, protže ji nezvládla. Působila v ní hrozně křečovitě. ()

Padme_Anakin

K tomuto snímku jsem si našla cestu až jako dospělá, když jsem byla malá copatá, nelíbil se mi, připadal mi příliš strašidelný a nesmírně krutý.. Dnešníma očima to vnímám už trochu jinak, umím si v tom najít to, co je i pro mě, co dokážu prožít a procítit.. Zdena Studenková a Vlastimil Harapes jsou hezký filmový pár (na chvíli), ty sestry Jana Brejchová a Zuzana Kocúriková jsou ohromné dračice, no a pana Vosky je mi vždycky líto celý film.. Za zmínku stojí nepochybně působivá hudba Petra Hapky, která je v samotném závěru nádherná.. ()

tahit

Hororová pohádka, která dovede vzbudit pocit strachu, ale ne že bych tajil dech nebo křečovitě ryl prsty do sedačky. Spíše mrazivě milá když se bojíš rád. Dílo režiséra Juraje Herze, které dovede opravdu nadchnout a po tvůrčí stránce téměř dokonale profesionální práce s temnou atmosférou a dobrými hereckými výkony. Závěrem mám pocit, že Herzův inteligentní filmový rukopis předčil tak mnoho jiných hororových filmů oplývající směsicí brutalit a otřepaných triků. Proto jeho film patří rozhodně k tomu lepšímu, co bylo kdy u nás v tomto žánru natočeno. ()

Zajímavosti (24)

• Juraj Herz nechtěl natočit film s přívětivým zvířetem, a tak si pro ztvárnění vybral ptáka jako nekomunikativní zvíře. Představitele Vlastimila Harapese, se kterým točil svůj předchozí film Den pro mou lásku (1976), si vybral, aby měl kvalitní choreografii Netvora. (SeanBean)
  • V pohádce se nedozvíme princovo (Vlastimil Harapes) skutečné jméno ani příčinu toho, proč se stal netvorem. V jiných filmových adaptacích této pohádky ho ve zvíře proměnila potulná kouzelnice, protože zacházel krutě se svými poddanými. (Nick321)
  • Snímek byl z úsporných důvodů natáčen ve stejných ateliérových stavbách jako pohádka Deváté srdce. (hippyman)