The 39 Steps

Kanadský turista (Robert Donat) je v Londýne krivo obvinený z vraždy a tak musí prchať pred FBI a zároveň pracovať na dokázaní svojej neviny. Na úteku stretáva krásnu blondýnku (Madeleine Carroll)... Mysteriózny thriller s odleskom komédie a romance. (POMO)

Recenze (98)

GodComplex

Na svou dobu nezvykle vypravny a akcni kousek. Je to v podstate oldschool cernobila predzvest toho, co Hitchcock predvede o 25 let pozdeji v jednom ze svych klenotu North By Northwest. Je zajimave, ze uz v te dobe mel jasno o tom, jakym smerem se bude ubirat 90% jeho tvorby a ze do hlavnich roli absolutne nehrozi obasdit nekoho jineho, nez gentlemana a luxusni blondynu. Jen tehdy jeste nemel k dispozici Granta/Stewarta v kombinaci s nekterou z blond herecek non plus ultra zlate ery Hollywoodu. 6/10 ()

Matty

Modelový útěkářský thriller, anebo temnější screwball komedie? Rozhodně film, který z rané Hitchcovy tvorby nejnápadněji předjímá North by Northwest. Oproti němu jsme zde lépe informováni o ústředním zločinu/MacGuffinu a namísto řešení nezodpovězených otázek si můžeme vychutnávat hladkost, s jakou na sebe jednotlivé scény navazují a zajišťují tak nepřetržitý pohyb vpřed. Neustále se střídají prostředí a objevují nové postavy, lišící se povahou i národností (Kanaďan, Angličané, Skoti). K výraznému zpomalení dochází teprve vinou několika delších vysvětlujících dialogů ve druhé půlce. Oproti pozdější Hitchcockově tvorbě je ve 39 stupních zjevná větší otevřenost (menší sofistikovanost, chcete-li). Hitchův smysl pro humor (černý) nebo jeho názor na něžné pohlaví (zrádné potvory) a venkov (zaostalí balíci) netřeba hledat výhradně mezi řádky. Díky parodii proslovů, jež svou prázdnotu maskují vzleností, nechybí ani špetka politické satiry, která v režisérově tvorbě není tak obvyklá. 80% Zajímavé komentáře: Sarkastic, NinadeL ()

Sarkastic

„Krásná, záhadná žena pronásledovaná zabijáky. Zní to jako špionážní román.“ Velmi kvalitní špionážní thriller. Ne však snad proto, že by samotné téma muže, který se snaží prokázat svoji nevinu a zároveň dopadnout skutečného zločince, bylo nějak zvlášť originálně pojato. Tento snímek sází na něco jiného, tuto krimi honěnou totiž vhodně doplňuje od začátku občasným humorem a pak také funkční romantikou (jakože od chvíle spojení „siamských dvojčat“ je film velmi úsměvný a jiskření mezi ústřední dvojicí je opravdu zábava sledovat). Navíc, samotnou pointu (držení a předávání informací) snad ani nejde odhadnout. Jenže na plný počet film nemá. Zadní projekce ještě tak do očí nebijí, ovšem „vzdušný“ trik už docela ano, zrychlený pohyb jako by byl dodán z jiného filmu, a přeskočenou pasáž po scéně s knihou nepovažuju za úspěšný režisérský tah, jako spíš šetření rozpočtu, a to nepříliš férové vůči divákovi. Ovšem pokud bych dokázal nad tímhle vším přivřít oči, nemůžu to samé udělat v případě konce, který byl tak strašně naivní, až mě naštval. Jak byl celý film vcelku chytrý, tak konec si vypomohl pěkně hloupou berličkou (a ani ten milý „úchop“ v posledním záběru nedokázal zakrýt fakt, že závěr tvůrci nepěkně odflákli). V celkovém součtu mi to tedy dává „pouze“ solidní 4*. ()

Toj

Překvapivě svižný špoionážní thriller přesně ve stylu pozdější tvorby Hitchcocka. Kupodivu však 39 stupňů nijak neztrácí na své mladší sourozence a nabízí přesně to, co by jeden od Hitchcocka čekal (tedy pokud si nemyslíte, že Hitch je mistrem hororů) a možná i trochu víc (s přihlédnutím na rok vzniku). Hlavní postava je zajímavým způsobem drzá a jevila se mi trochu aktivnější/agresivnější než obvyklý typ pasivních hrdinů, kteří jsou zatáhnuti proti své vůli do špionážního spiknutí. Film zároveň vystupuje proti budoucím šablonám žánru, když je partnerka pro hlavního klaďase docela dlouze a komplikovaně vybíraná.. :) Jinak se tu nachází zcela tradiční McGuffin a jedna naprosto brutální fetišistická scéna.. :) ()

StanislachKo

Nič nového pod slnkom (resp. pôvod dnes už milión krát použitého námetu). Nič netušiaci, nič nevediaci pán sa stane svedkom zločinu, za ktorý je nespravodlivo uháňaný políciou, hlavným padouchom uteká iba s malou indíciou ( čo je to 39 stupňov sa dozvieme až na konci ako keby mimochodom a vôbec to nezohráva podstatnú rolu ) a s večne si sťažujúcou ženskou, s ktorou skončí v objatí... Musím ale povedať, že v tomto prípade to všetko fungovalo a to aj napriek tomu, že mám napozerané North by Northwest, či Man, who knew too much. Británia sa tu prejavuje nie len začmudenými mestskými ulicami alebo prostoduchym okolitým vidiekom, ale výrazne sa odráža aj v humore hlavného predstaviteľa, ktorý skutočne sype jeden šarmantný vtip za druhým šovinistickým. Tento krimi subžáner má aj zo súčastného hľadiska stále veľmi pekné základy. ()

Zajímavosti (10)

• Film vychází z románu "39 stupňů" Johna Buchana, mnoho důležitých událostí a postav ale bylo ve filmu pozměněno. Byly například přidány ženské postavy. (ČSFD)
  • Obsadit do hlavní role Madeleine Carroll byl nápad Hitchcockovi ženy Almy, která se s ní setkala jako první a svému muži ji doporučila. (Pavlínka9)