Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

cepice 

všechny recenze uživatele

V tom filmu se nic nedělo. Špatná kamera, špatně zrežírované scény. Prostě to nestojí za to se na to podívat. Neztracejte tím čas. Přečtěte si radši na Wiki bitvu na Bílé hoře, stavovské povstání a exekuci 27 českých pánů a budete mít lepší zážitek. Jo a hlavní vypravěčka má fakt nepříjemný hlas a mluví furt zcesty. ()

flanker.27 odpad!

všechny recenze uživatele

Hele, tady vlevo, to je jen pár komparsistů, ale tam vpravo, no, přesně tamhle, jak to nejvíc dýmá, tak tam fakt jako je celá armáda. Protože jako tohle bude fakt bomba, rozumíš, nejen strašně hlubokomyslný dialogy a monology, však to psal ten, no, jo, Kokosatík, ale my taky ukážeme světu, jak taková kokoprodukce má vypadat ve velkým měřítku... No, to jsme ukázali. Hlubokomyslné dialogy a monology jsou jen obsahově prázdné, mrtvé, bez kontextu pronášené věty, o kterých si někdo myslel, že nám osvětlí nejen historickou situaci, ale i rozpoložení aktérů a jejich vztahy. Ne, ve všech těchto cílech jde o selhání katastrofálních rozměrů. Hlavně když spustí Thurnová hlasem Terezy Hofové. Nepříjemnější hlas (až tak, že to zní jako skřípání skla po tabuli) snad ani nešlo najít. Historicky ani lidsky to pak nepřináší naprosto nic, pár scén, které se Kosatíkovi vylíhly v hlavě a považoval je za zajímavé, je stejně tak prázdných jako ta mlha, ve které má divák vidět císařskou a stavovskou armádu. K vysvětlení důvodů, proč se věci ubírají tím nebo oním směrem, přistupují tvůrci stejně skoupě jako ke ztvárnění osudové bitvy, to jest zahalí to do mlhy. Do toho hraje takřka neustále neposlouchatelná hudba, stále stejná jak kolovrátek bez ohledu na to, jakou scénu právě vidíme. Zkrátka Kosatík nejen že není Daněk, on vůbec není scénárista (tohle přirovnávat ke Spanilé jízdě, jak jsem tu zahlédl? To je nikoli jen troufalé, to je nesoudné). Aby v tom ovšem nebyl autor scénáře sám, režie neexistuje, o hereckých výkonech se nedá mluvit, hudbu už jsem zkritizoval. Jako kdyby nějaké produkci zbylo pár pěkných kostýmů, které jim bylo líto vyhodit, tak sehnali několik mluvících věšáků na šaty, dali jim do ruky stránku plnou vět spíchnutých někde mezi Prahou a Prčicemi, natočili a pustili do televize. Co na tom vůbec (kromě těch kostýmů) pochválit? Nic mě nenapadá. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tradici českých historických filmů a televizních inscenací chápu, že současný historický televizní film si teprve musí najít své příznivce. Historický žánr byl vždycky otázkou peněz nebo oficiální politiky. Byli jsme zvyklí na velkofilmy z produkce Státního filmu s více či méně skrytou propagandou a na laciné inscenace se skvělými dialogy a nulovými rozpočty. Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře představuje nový průsečík, na televizní poměry je to film nebývalé produkce, a stejně tak na televizní poměry je to film nebývale dobrého scénáře. Styl je nový, téma je dodnes palčivé a televizní divák se necítí jistý v tom, co sleduje. Nerozumí, čekal něco jiného. Ale tak už to s průkopníky bývá. ()

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Krásné kostýmy, výborný Karel Dobrý a zajímavě zachycená atmosféra doby, ale to asi bylo tak všechno, proč byste tenhle film měli vidět. Jinak je to nelogické, děj se odehrává v obrovských skocích, nic není vysvětleno, vše zůstává hrubě načrtnuto. Je to bída. Neznat historii, tápu jak blázen, oč ve filmu vlastně šlo. Trochu zoufalý pokus o přiblížení dávných dějin modernímu divákovi. Zlatej Vávra, to vám povim... ()

eileen 

všechny recenze uživatele

To už nikdo dnes nenatočí v České televizi slušný historický film, na který by se dalo koukat a byl by výpravný a shrnul by důležité události dané doby? Co to je za prapodivné "umění" ty kamenné tváře, dramaticky mlčenlivé, většinu času nic neříkající? Scénář o ničem, děj vás absolutně nevtáhne, jelikož vlastně ani nevím, co se tam přesně děje, nějaká změť prapodivných nicneříkajících obrazů. Jděte s tím do háje, už jsem opravdu znechucená. Nově natočený Jan Hus i Karel IV. dopadli prachbídně, ale vždycky jsem se oklepala a zase to zkusila znovu, protože BBC tohle umí a já pořád doufám, že alespoň trochu budeme "opisovat". Ale toto je ubohost a výsměch!!! ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)

Reklama

Reklama