Režie:
Philip KaufmanScénář:
Philip KaufmanKamera:
Caleb DeschanelHudba:
Bill ContiHrají:
Sam Shepard, Scott Glenn, Ed Harris, Dennis Quaid, Fred Ward, Barbara Hershey, Kim Stanley, Veronica Cartwright, Pamela Reed, Scott Paulin, Charles Frank (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V polovině 20. století Amerika přemýšlela o své budoucnosti – a vzhlížela k nebi. Správná posádka natočená podle knihy Toma Wolfa je příběh o tom, jak začala budoucnost. Vypráví o neohroženém testovacím pilotu Chuckovi Yeagerovi a sedmi průkopnických astronautech vesmírného programu Projekt Merkur. Philip Kaufman napsal scénář a režíroval svou filmařskou bravurou výcvik, hrdinství... a náhlou slávu, pro níž žádný výcvik neexistuje. Ed Harris, Barbara Hershey, Sam Shepard, Dennis Quaid a Fred Ward tvoří obsazení filmu, který získal 4 ceny Akademie. Vzhůru k nebesům, chlapci! (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Jeden z největších amerických filmů historie s tou nejsehranější partičkou hrdinů, jaké si člověk může přát a s hudebním motivem, na který se salutující ruka zvedá k čelu už při prvním tónu. Amerikanismus z toho přímo čiší, ale pro jednou je také potěšující vidět film, který oslavuje samotného člověka a jeho nezlomnou soutěživost. ()
193 minut a já u toho filmu seděl jak betonovej sloup u plotu. Správná posádka je opravdu správná, a kromě velice zajímavých informací o vesmíru a sedmi astronautech jsem si užil kupu narážek na Ameriku, Rusko a vesmír jako takovej tak, jako snad nikdy. Přemýšlím, že si to pustím ještě jednou a změním na pět hvězd. Zvláštní, že tenhle film není tak známej, podle mě fakt nemá chybu. ()
Výrok Lid chce být klamán, tedy je klamán, je připisován neznámému autorovi již z dob starého Říma. O jeho pravdivosti se můžeme přesvědčovat každý den, speciálně na webu. S tímto faktem velmi zručně pracuje i Hollywood, který lze s minimem nadsázky, považovat za jednoho z největších producentů a distributorů dezinformačních a propagandistických materiálů, všech dob. Už desetiletí předkládá filmy, ve kterých obratně manipuluje s diváky pomocí nepravd a zkreslených informací. Největší rozmach přinesla osmdesátá léta, kdy se ke slovu dostal mix vrcholného kapitalismu se studenou válkou. Úkol byl jasný. Domácí diváky uklidnit, pobavit a přimět k poslušnosti a vlastenectví. Zahraniční postrašit a přimět k závisti. Bylo by tedy dost pošetilé vnímat Správnou posádku jako historický film, protože scénář stojí na beletrii, kterou se sice snažil Kaufman protkat fakty, ale ... . To ovšem není výtka, jen připomenutí mladším divákům, aby nevěřili všemu, co uvidí. Protože ono to vše velmi uvěřitelně působí. Především díky dobře napsaným postavám, atraktivitě námětu, ale i zpracováním. Pokud tvůrci pohodí pár zrnek faktů, je snadné nechat se strhnout příběhem o mužích, kteří posouvali hranice a snažili se dostat dál, výš, rychleji... . Co na tom, že byli v rolích postradatelných figurek ve hře, kde si poměřovali šulínky politici SSSR a USA? Jak by divák mohl nefandit posádce správných chlapců, se sympatickými tvářemi vynikajících herců? Ale věřím, že Kaufman chtěl opravdu natočit film o statečných pilotech. I proto ho vypráví tak odlehčeně, že místy vlastně tu šulínkovanou i znevažuje. Přestože se nemohl vyhnout kontextu doby, v popředí jsou hlavně piloti a jejich ženy. A také úspěchy a selhání, kterých sice bylo o dost více, než se divák dozví, ale v osmdesátých letech, se pravdu nedozvěděl ani Kennedy. Podpora veřejnosti byla klíčová, protože "odvrácená" strana demokracie je, že politici musí skládat účty veřejnosti. Proto s ní bylo a je manipulováno skrze mediální kampaně a lži. Přesto se u tohoto filmu vyplatí nepátrat a nezasazovat si ho do kontextu doby. A užít si ho přesně tak, jak ho tvůrci předkládají. Jako dobrodružné drama o pilotech, kteří se jako první pustili tam, kam se dosud nikdo jiný nevydal... . Tedy s výjimkou Gagarina, šimpanzů, psů... . PS: líčení světlušek, které Glenn popisoval, stojí u zrodu mnoha konspiračních teorií. ()
Philip Kaufman dokázal natočit velkolepý, skvělý, úžasný, výpravý, vtipný, jiskřivý film, ale zároveň i seriózní a informativní, ale přesto neskutečně zábavný a přetékající charismatem. Jestli si myslíte, že to není možné, tak se pletete. The Right Stuff je zřejmě jedním z posledních hollywoodských velkofilmů, které se nesnaží podbízet nejpřízemnějšímu vkusu a místo hraní na první signální soustavu sází na vtipný, inteligentní scénář a nenápadnou, ale chytrou a lehkorukou režii. Dnes už se málokterý drahý velkofilm odváží jako Chuck Yeager vzlétnout až k nebesům, i za rizika, že se může zřítit z nadoblačné výšky. Všechny blockbustery se těžkopádně motají u země, aby zpohodlnělí diváci nemuselí příliš zaklánět hlavy. Doufejme, že ta doba se zase vrátí, stejně jako že dojde ke znovuzrození troufalého a velkolepého kosmického programu, kdy hrdinové jako Alan Shepard, John Glenn nebo Gordon Cooper posouvali hranice lidského důvtipu výš a dál, až ke hvězdám. ()
Hodně jsem se bál toho, jak je film dlouhý, ale on je prostě tak dobře natočený, že si mě získal a já jsem jenom zíral, jak moc je to dobré a jak moc mě to baví. Jsou zde skvělé scény na uvolnění, ale stejně tak jsou zde naprosto úchvatné scény ze vzduchu. Nepotřebuje to nějakou silnou gradaci z hlediska akčního, je to prostě dobré v tom, jak obratně je to natočeno a nasnímáno. Trikově skvělé. ()
Galerie (62)
Photo © 1983 Warner Bros.
Zajímavosti (38)
- Film snižoval význam rivality mezi piloty, zvláště civilními (Scott Crossfield) a těmi z amerického letectva (Chuck Yeager). Yeager dokonce ve své autobiografii napsal, že podle něj byl Crossfield arogantní, přesto však skvělý pilot. (HellFire)
- Grissom (Fred Ward) nelhal, když tvrdil, že se dveře kabiny otevřely samy, následkem čehož se loď potopila. Testy ukázaly, že je to možné. Proto již v lodích Apollo nebyly odpalovací patrony. Kdyby tam byly, Guss Grissom a dva další astronauté by nemuseli uhořet v kabině Apolla 1, když se jim nepodařilo dveře ručně otevřít. (Chegi)
- Zatímco někteří z herců v hlavních rolích se rozhodli setkat se s opravdovými lidmi, které ve filmu hrají, Scott Glenn se s Alanem Shepardem nikdy nepotkal. Po dokončení natáčení Shepard komentoval Glennův výkon jako „absolutně přesný“ – až na to, že „nevypadal zdaleka tak dobře jako on.“ (HellFire)
Reklama