Frigo na mašině

• USA The General (více)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Recenze (270)

Marze

Frigův vrcholný film. Dokonalé použití filmových technik, struktura filmu, záběry jak Frigo proplouvá nebezpečím, rychlý rytmus, příprava mizantscény...Frigo se snaží proplout nebezpečným světem a nic se mu nestane. To je také hlavní charakteristika jeho postavy. U Chaplina funguje citové propojení s diváky, ale u Keatona je to naopak odtažitost. Velkou roli u něj hraje střih. Je zde sice odcizující svět strojů, ale on se na rozdíl od tuláka Chaplina v něm snaží najít místo a na nový svět se adaptovat. ()

lesumir

Jak já doufal, že jsem už překonal tu groteskovou fobii. Pustil jsem si Friga na mašině s tím, že si to užiju, pobavím a můj obličej se obejde bez podivných výrazů a svršeného čela. Bohužel, neobešlo a své pohledy bych nepřál nikomu vidět. Naštěstí to mělo jen hodinu patnáct. __ Ano, na rok 1927 opravdový vrchol, to uznávám, občas jsem měl rty v normální poloze, ale že bych se usmál? To se rozhodně říct nedá. Někdy ale zase jsem měl chuť dát plný počet, ale převažoval odpad, čili hodnocení není vůbec jednoduché. ___ Pokud vás tyhle starý "nedomrdky" baví, určitě si to užijete a proto berte moje hodnocení s rezervou, protože já prostě nedokážu dát filmu více než dvě hvězdičky, když mám po jeho skončení chuť něco rozbít... ()

ORIN

Ke konci němé éry dosáhly filmy téměř dokonalosti, The General je toho jasným důkazem. Zvuková éra filmu téměř zlomila Busteru Keatonovi vaz, před začátkem konce se však vzepjal k neuvěřitelnému výkonu a stvořil jeden z nejslavnějších filmů, který byl kdy natočen (alespoň podle různých anket apod.). Autor je zde zcela na místě, Keaton se na filmu podílel coby producent, režisér, herec a scénárista. ()

Mahalik

Boží! Buster Keaton aka Johnny Gray feat. lokomotiva. Naprosto úchvatná němá groteska, která mi nečekaně vyrazila dech. Věřte, že já nepatřím mezi fanoušky němého filmu (povětšinou z nich mám strach) ovšem Buster je, co se týče komediálnosti a mrštnosti, daleko předaleko před Chaplinem, takže palec nahoru (pro mě...)__ Na The General mě především zaujala monumentálnost některých scén. Například finální bojová scéna, kdy se vojácí brodí přes řeku a všude jsou vidět čoudy z děl, dojde vám, že Frigo na mašině vůbec nebyl levnou záležitostí (mašina padající z mostu je skvělá). Navíc Keatonovo komediálnímu talentu se prostě nejde nesmát. Nečekaných 95% a chci mít takový elán do života jako B.K. .... ()

Ghoulman

Buster Keaton je takový „Wallace and Gromit“ reálného (potažmo filmového) světa – v podstatě veškerá jeho komika je založena na jeho kutilství a vynalézavosti. A to ať již mluvíme o různých mechanických kulisách, pohyblivém prostředí a vlastně celém rozvržení mizanscény. Nutno podotknout, že v tomto ohledu je Keaton takřka nedostižný - ostatně málokterý z komiků němé éry se dodnes těší takové oblibě, jako on - snad s výjimkou Chaplina. Zatímco Chaplin však nezestárl kvůli svému velkému humanismu, Keaton je ceněn především pro svůj technokratismus. V některých případech se divák ani nestačí divit, kam na ty své nápady chodí. Třeba jeho honičky dodnes patří k nejpropracovanějším vůbec. Jsou jako perfektně složené domino – vše je postaveno předem, tak aby jednotlivé dílky technologických vychytávek a „gatjetů“ do sebe zapadaly v dokonalých rozestupech. Pak už stačí jen příchod hybatele (samotného Keatona), který složitý mechanismus spustí a stane se (díky své akrobatické průpravě) jeho nedílnou součástí. Proto se příběhy Friga točí vždy kolem nějakého domu, lodi, vlaku a dalších neživých předmětů (v kontrastu třeba s Chaplinovým člověkem jako středobodem obrazu). Možná namítnete, že v tomto případě je ve filmu i milostná linie. A já si myslím, že jsou zde dokonce dvě. Jedna probíhá mezi Johnniem a Annabelle. Druhá pak sleduje láskyplný vztah Johnnieho k jeho lokomotivě. A já mám velmi silné podezření, že ta druhá je (přinejmenším pro Keatona) mnohem podstatnější. ()

Zajímavosti (30)

• Keatonův manažer Bert Jackson sehnal pro natáčení další dva stroje. Lokomotiva Texas #44 (1881) přežila, další nejmenovaná dostala ve filmu specifickou roli. (classic)