Reklama

Reklama

Nerovná jízda

(festivalový název)
  • USA Minding the Gap (více)
Trailer

Obsahy(1)

Městečko Rockford v Illinois se nikdy tak úplně nevymanilo z krize: nezaměstnanost je vysoká a míra kriminality ještě vyšší. Pro Zacka, Binga a Kiereho vyrůstající v prostředí dysfunkčních rodin představuje jízda na skejtu jediný únik před neutěšenou realitou. Kameraman a debutující režisér Bing Liu, který natáčel své kamarády již od dětství, měl původně v úmyslu vytvořit experimentální skejtový film, ale postupem času se jeho projekt rozrostl v něco mnohem většího. Snímek vznikající 12 let zachycuje s nevídanou bezprostředností, jak do zdánlivě bezstarostného mládí vstupují dospělácké povinnosti, pravidla, nevyřčená tajemství a křivdy. Lze vůbec v tomto prostředí dospět, vyvarovat se chyb svých rodičů, a přitom zůstat věrní sami sobě? (Jeden svět)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (7)

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Několik kluků z jedné skate party, kteří vyrůstali v nekompletních rodinách, v domácím násilí a snaží se vyrovnat se se svou minulostí i uplatněním v životě. Ze začátku je vše úsměvné, ale postupně se začnou odkrývat nepříjemné detaily. Zároveň vidíme vývoj postav a vzlety i pády. Ke konci jsem byl dosti naměkko, protože život se valí dál, jako kolečka na prkně... ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Líp než xxmartinxx bych svoje dojmy z Minding the Gap asi neshrnul, a to včetně srovnání s českým (do sebe zahleděným) King Skate. Proto odkazuju na jeho výborný komentář a sám budu stručný: Autenticita, empatie a komplexnost! To jsou hlavní přednosti filmu. Není to film jen o skateboardingu, ale zasazuje tento fenomén do kontextu, který tak moc chyběl např. u zmiňovaného King Skate. Právě díky tomu se dá porozumět, co pro hrdiny filmu skateboard znamená. Protože Minding the Gap není film jen o skatu, ale také o dětském zneužívání, alkoholismu, předsudcích, chudobě, zodpovědnosti... [4 a 1/2] ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Režisér Bing Liu dvanáct let točil dospívání svých dvou kamarádů ze skateboardové komunity, kteří se snažili poprat s rolemi, na něž nebyli připraveni. Pro Zacka se životní zkouškou stává narození syna. O šest let mladší Keire je donucen k zodpovědnějšímu přístupu po otcově smrti. Paralelně s jejich životními trajektoriemi sledujeme proměnu jejich vztahu s autorem filmu, jehož vlastní rodinná rodinná historie zasáhne do procesu natáčení. Nerovná jízda navzdory mnoha opojným intermezzům, v nichž se hrdinové oddávají jízdě na prknech, není filmem o skateboardingu, ale především o snaze překonat ekonomická a společenská omezení a vstoupit do dospělosti jako sebevědomý a nezávislý člověk, kterého nebude limitovat jeho třídní původ, rodinné poměry ani rasa. Intimní, inteligentně vystavěný film, který si udržuje lehkost navzdory závažnosti témat, jež zpracovává. 90% ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Malickovská, intenzivně vtahující kamera zachycuje skejtovací intermezza ve filmu, který není o skejtování. Je o důvodech, proč lidi skejtují. Stejně jako Hillovy Devadesátky, ovšem ještě důsledněji a dojemněji. Tam, kde byl český King Skate zbytečně cool za každou cenu, zachycuje Bing Liu lidi z masa a kostí. Své přátele, kteří mají své (někdy až nečekaně velké) chyby, často životní ztroskotance, pro něž je to blbý prkno jediná možnost nenásilné filtrace jejich životní frustrace. Free Solo bylo super, ale ten Oscar měl jít sem. Už jen proto, že jde o dokument, jehož téma není předem stanoveno, místo toho krystalizuje během stopáže a zavádí nás do nečekaně temných zákoutí jednoho amerického zapadákova a party kámošů, která odtamtud vzešla. A v některých případech nikdy neodešla. 95 % ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Od prvních minut jsem v tom cítil právě tu energii, která mi tak moc chyběla v King Skate. V tom se jen mluvilo o tom, co lidi cítili někdy před třiceti lety, tady se to dá doopravdy cítit. A i když pro mě skate opravdu nic neznamená, tak jsem chápal, co znamená pro hrdiny. Možná je to tím, jak moc elitářský byl King Skate - jak moc stylizoval své postavy do rolí pomalu disidentů a rozhodně nejvíc cool lidí, který kdy na planetě žili, kdežto tady žádný podobně legrační sebeklam živený není - naopak skate umožňuje lidem veskrze obyčejným a průměrným zažít na okamžik uvolnění. Uvědomují si ale (většinou i oni, film v každém případě), že je to jen hra sama pro sebe a za každou jejich historkou není ten dojem pauzy na potlesk a fetišistické dojímání se nad sebou samým. Skate tu z nikoho nedělá borce, někdo by mohl dokonce říct, že jsou protagonisti loseři právě kvůli tomu, jak moc se projektují skrze prkno. Což přidává konflikt a je o čem přemýšlet. Navíc se působivě daří zasadit skate do kontextu každodenního života. Nechci se nějak vozit po King Skate - svým způsobem chápu, proč na tolik lidí fungoval, tím porovnáváním se mi jen snáz vysvětluje postoj k tomuhle filmu. Vytknout by se asi dalo, že v několika momentech se vyloženě rozpadá rámec a režisér kupí dohromady všechno, co ho zrovna napadlo - ale možná tím přesvědčivěji pak působí ta nutnost úniku. 4 a 1/2 ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama