Reklama

Reklama

Mrtví neumírají

  • USA The Dead Don't Die (více)
Trailer 1

Americké městečko Centerville je ospalá díra, v níž stárnoucí šerif Robertson (Bill Murray) netrpělivě odpočítává zbývající dny do důchodu, protože nudit se člověk může i bez koltu za pasem. Jeho mladý kolega Peterson (Adam Driver) naopak stále doufá, že se k nějakému pořádnému vyšetřování jednou dostane. Zasloužil by si to, protože jako první vytuší, že ty dvě ošklivě zavražděné dámy z místního bistra mají na svědomí zombie. Jindy by se mu zkušenější kolega vysmál, ale dnes ne. V městečku se totiž odehrává mnohem víc podivností, například slunce nezapadá, kdy by normálně mělo, do pohřebního ústavu nastoupila divná ženská se skotským přízvukem a samurajským mečem (Tilda Swinton), a rasistickému farmáři Millerovi (Steve Buscemi) začal mizet dobytek. A když na městečko konečně padne noc, z předtuchy se stane jistota. Nejrušnějším místem Centerville se v tu chvíli stává hřbitov, jehož obyvatelé právě procitli a dostali chuť na čerstvé maso. A muži zákona tuší, že dneska je čeká přesčas. (Cinemart)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (451)

Posheidon 

všechny recenze uživatele

Jim Jarmush si plní sny – takto by se to ve zkratce dalo zhodnotit a nejjednodušeji popsat. Tak nějak tuším, že Jim měl tu vnitřní potřebu a že patrně i cítil určitý vnitřní filmařský rest, že za svého života musí ještě stvořit film se zombie tematikou, jinak si ty pohnutky nezávislého filmaře vysvětlit nedovedu. A tak si ten sen splnil, napsal si sám scénář, oslovil kámoše z branže a celé si to i zrežíroval. Výsledkem je ulítlá komedie, kterou nazývati hororem je myslím si přinejmenším velmi odvážné. Tvůrce filmu dává najevo, nejdříve jen v náznacích a pak už i zcela otevřeně, že se máte hlavně bavit a nebrat film rozhodně vážně či jako poctu tomuto žánru. Fakt, že dvoje kristovky má už tvůrce takříkajíc na krku a že těch příležitostí natočit něco podobného už nemusí být zas až tak mnoho, patrně přispěl k tomu, že závěr filmu je hnán až do určitého ad absurdum. Tlačení na pilu má však za následek i určitý nevyužitý potenciál některých postav. Ač nejsem fanoušek žánru, tak musím přiznat, že mě film bavil, neb zápletka má určitou hlavu a patu a o vtipné momenty rozhodně nebyla nouze. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Humor je suchší ako najsuchšie martini a patrí k tomu lepšiemu v tomto filme, pochopiteľne s castingom, ten je skvostný. Príde aj na odkazy ( Star Wars ), dokonca aj na absurdity, keď sa hlavné postavy rozprávajú o scenári filmu, v ktorom práve hrajú. Napriek tomu film neprekračuje priemerné vody a to hlavne preto, lebo je v princípe o ničom. Ako jednohubková zábava na jedno pozretie však funguje. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

NEVIDĚT ZLO NESLYŠET ZLO, ani když to říká Jarmusch. ***** Je to odvážný film, ironický a ani ne nijak složitě metaforický, a silně beznadějný. Jenom cynický není. A není ani absurdní ani mystický ani surreálný, a i proto to není žádný prvoplánový žánrový film o zombiech (a nedává smysl ho do té kategorie strkat a pokoušet ho s béčkovými horory a jejich postupy, jak budují překvapení a napětí, srovnávat - tenhle film si z nich dělá srandu, využívá je prakticky, alegoricky, nepokrytě, k nepřekvapivému, lakonickému vykreslení naší vlastní tísnivé situace ve světě, ke společenské kritice - a k ukázání toho, jak lhostejně se s ní smiřujeme, přes alarmující zprávy, které by nás měl zvedat ze židlí - a extrapoluje, kam nás takový přístup dovede už za pár měsíců. A zřejmě bez nadsázky. ***** Stejně jako nebyl žánrový film o zombiech Úsvit mrtvých (1978), i tohle je prostě hořce nemilosrdná společenská kritika, navazující a posunutá do dnešního alarmujícího stavu, kritika nesmyslného a děsivého propadnutí konzumu, která v posunu do aktuální reality světa bohužel dosti věcně a přiměřeně reálně zhodnocuje a vykresluje naši bezprostředně očekávatelnou budoucnost. Jarmusch natočil dno beznaděje, kam se už dneska společně hromadně propadáme, abychom si to mohli zblízka osahat, jak se budeme cítit, jak budeme reagovat, jak nebudeme moci uniknout, až přijde na věc a za pár let překročíme horizont poslední naděje na záchranu biodiverzity a udržitelného života na téhle planetě, a co to s námi a našimi hodnotami udělá dál - a ono už to z lidí dělá hyeny dnes, když se nechtějí dostatečně měnit, když nechtějí zachraňovat a pomáhat, ale pokrytecky si namlouvají, že se to všechno nějak samo srovná i bez jejich přispění, i navzdory jim a jejich ignoranci a krátkozrakému sobectví. ***** Jarmusch natočil i moje od roku 2008 dlouhodobě sílící beznadějné pocity z lidí kolem mě, z jejich nezájmu, nevole, nedůslednosti a pokryteckého starání se jen o sebe, vlastní sebezáchovu, kariéru a "rodinu", za kterou se považuje jen několik vybraných jedinců, natočil dost jednoznačnou vizi, jak to tady mezi námi bude brzy vypadat zblízka úplně všude, pokud lidi budou vytrvale dál nadřazovat konzum a vlastní pohodlí trvalým hodnotám a nezištné lásce a dobrotě a veřejnému a vespolnému prospívání všeho dohromady, života v souladu s prostředím. ****** Na jednu stranu je dost těžké pochopit, že to poselství, které z filmu neustále řve obrazem i slovem, všichni diváci vytěsňují, viz i komentáře na ČSFD a recenze - a to i přes ten závěrečný monolog poustevníka Boba, který musí pochopit i nejnatvrdlejší kořen, na druhou stranu je to typická neracionální reakce lidí, kteří se stydí za vznešené myšlenky, protože by jim komplikovaly život, kdyby se podle nich měli sami umravnit. Protože Jarmusch tím filmem ryje do každého, kdo staví hmotný prospěch a vlastní zájmy a obyčejné pohodlí nebo sebezáchovu nad alarmující stav světa, který už na nás přitom dávno dopadá. Nikdo s nikým nemluví dostatečně otevřeně a upřímně, dostatečný počet lidí nespolupracuje na prospěšných věcech, aniž by měli vlastní sobecké motivace, nepěstují se v dostatečné míře jiné než pragmatické a povrchní vztahy, nepečujeme dost o vzájemné porozumění ani o porozumění důsledkům našich činností, včetně těch pracovních, aby nás to měnilo, ale jakmile nám někdo platí, ochotně a zaslepeně děláme věci, které ničí hodnoty, smysl samotné práce, morální společnost i zdraví planety - jsme koupení, a tak nepečujeme, ale ničíme - a odnášejí to už nejen staří lidé, malé děti, příroda, vzájemná komunikace, bezpečné a důvěrné vztahy, mezilidské závazky, naše zdraví duševní i fyzické, naše schopnosti mít svědomí a zdravý úsudek, ale nakonec my všichni jako celek, celá společnost, kvalitou a prognózou dalšího života, jako bumerangem do týla. Ale nikdo se nechce změnit, ne tak vážně, ne tak moc, aby měl čisté svědomí, tak proč o Jarmuschovi raději pohodlně pokrytecky nenapsat, že natočil bláznivý letní biják pro legraci a bez vážnějších myšlenek. Nic není dál od pravdy. To, že tu strašlivou zkázu, do které se řítíme, natočil ironicky, neznamená, že ve svém posledním varování nemyslí každé slovo i scénu úplně vážně. Ukazuje nám reálně, jak nevěřícně budeme reagovat, až půjdeme doopravdy do kopru a nebudou zdroje, léky, jídlo, nebude na koho se obrátit, nebude kam před tím utéct. Bude to všude bezprostředně: zkáza, bolest, vědomí marnosti, bídného zanikání bez záchrany, bez pomoci, za možností nápravy, nesmyslnost a absurdita a beznaděj jako sklízené plody našeho vytrvale zaslepeného zrůdného setí jedovatých semen a nezodpovědného ničení. ***** Pro mě to je navíc zcela v řádu jeho filmů: od filmu o nedozírné moci soustředěného zušlechtěného asketického jednotlivce a od svědomí oproštěné klinické nedozírné moci nadnárodních koncernů ovlivňujících stav a osud světa, kdy ukazuje zcela doslovně "hranice ovládání", v novodobém samurajském filmu jogína proti organizacím sbíhajícím se k pomyslnému hlavnímu magnátovi (ale přitom nevíme jistě, na čí straně onen bojovník je, jestli univerzálního duchovního dobra, nebo jen jiného organizovaného zla), přes další už vyloženě nekrypticky metaforický snímek Přežijí jen milenci o trvalých hodnotách, které má smysl v čase pěstovat celá staletí kontinuálně, a na rozdíl od konzumu budou člověka zušlechťovat donekonečna, neboť donekonečna je možné hodnotně ladit vztahy mezi živými bytostmi a smysluplně prohlubovat láskyplné, soustředěné porozumění živému světu až po tenhle film, který varuje před tím krátkým koncem, kam nás zavede ta opačná cesta konzumu a pošlapávání hodnot. ***** Žijeme v době, kdy jako na běžícím páse vycházejí po celém světě takovéhle alarmující, děsivými fakty podložené články - a každý, kdo se trochu pohybuje v dokumentaristice nebo se věnuje sociálním a klimatickým otázkám, stejně jako odborníci v mnoha dalších pomáhacích oblastech a vědních oborech, kam podobné alarmující informace prosakují v konkrétních jevech, protože už je to skrze spojitosti patrné všude, ví, že nejsou nijak přehnané ani přitažené za vlasy: https://a2larm.cz/2019/06/pohled-do-propasti/ - takže komentáře, které píší o letním rozverném bijáku, vypadají v reálných souvislostech dětinsky alibisticky, a pokud mám z něčeho husí kůži, protože to má nádech hororu, tak jsou to právě ony, a ne snímek samotný - z něj na mě naopak dýchla nepatrná naděje, že ještě někdo chytrý a slavný vidí reálný stav věcí, připouští to veřejně a stojí mu za to pokoušet se nás varovat, zburcovat. I když možná už je to jen hořký výsměch z přetlaku zoufalství, příprava na horor budoucnosti z nevíry v lidi kolem sebe, že by se to právě s nimi ještě dalo odvrátit - a ty pokrytecké reakce a vytěsňování, s nimiž jeho snímek není přijat ve své obnažené výpovědi, tomu bohužel dávají za pravdu. Je mi právě takhle smutno a zle. *~ () (méně) (více)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Dokud Jim Jarmusch sype z rukávu všemožné popkulturní odkazy na klasické (nejen) horory a tvůrce, vtipně pomrkává na moderní trendy (zásilková služba WUPS), nebo téměř boří čtvrtou stěnu mezi divákem a děním ve filmu, je to k popukání. Pokud si ale divák od Jima žádá nějaké zajímavě napsané a fandění hodné postavy, nebo děj dávající aspoň trochu smysl, bude zklamán. Nemluvě o tom, že JJ rekapituluje tu „romerovskou“ kritiku konzumní společnosti až moc doslovně a stále dokola. Mrtví neumírají je rozhodně zábavný snímek, v kině se dá dobře užít, ale žádný zázrak se tentokrát nekonal, a že jsem do Jarmusche vkládal velké naděje. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Hmm, s Jarmuschovou tvorbou to asi budu mít rozporuplné. Zatímco jeho předchozí příspěvek na poli žánru Přežijí jen milenci mě nadchl a nebál bych se ho označit za jeden z TOP horrorových filmů posledních 10ti let, co jsem viděl, tentokrát stvořil jenom čistý průměr. Průměr, který sice v rámci žánru opět ozvláštnil svým pomalým nezávislým stylem, ale vzhledem k obsahu, který není ničím jiným, než tuctovým zombie horrorem a ničím moc nevybočuje (maximálně tak WTF zvraty typu kosmická loď), mu to tentokrát za mě ne vždycky fungovalo. Jako ano, máme tady TY ZOMBIE, ale než pořádně zaútočí na celé město, musíme přečkat dobrou polovinu filmu, která mimo jeden dokola hraný country song často ani nemá čím upoutat, schází jí totiž jakákoliv atmosféra, větší dramatičnost nebo humor. Bill Muray se už zřejmě definitivně rozhodl, že své dřívější úspěšné komické herectví bude nahrazovat přítomností na plátně s jedním znuděně zachmuřeným výrazem, ale s výjimkou Tildy Swinton mě tu popravdě nezaujal ani nikdo z dalších herců. S příchodem zombíků se film výrazně zlepšil, i ten Jarmuschův nezávislý styl tu vytvářel s náhlými humornými záblesky v kontrastu se samotným děním nevšední (občas i podmanivou) atmosféru a vytáhl to ve druhé polovině na průměr, ale... Zatímco ve výše zmíněném snímku se podařilo Jarmuschovi překvapit netradičně uchopeným příběhem upírů, v rámci zombie subžánru je to dějově vesměs další z tuctových variací s lačnými monstry jdoucí po lidském masu. Kdo chce vidět nějakou tu zombii jinak, musí se holt aktuálně uspokojit s filmy starými 80 let. [50%] ()

Galerie (69)

Zajímavosti (12)

  • První zombie, co ve filmu vylezla na povrch zemský, měla na náhrobku jméno „Samuel Fuller“. Jedná se o zřejmou poctu nezávislému filmaři Samuelu Fullerovi. Autor snímků jako Člen klanu (1974), Terče (1968) nebo Bílý pes (1982). (JayZak)
  • Když tři policajti jedou po silnici směrem na hřbitov, postava Adama Drivera se nakloní z okna s mačetou, aby odřízla hlavu jedné zombie. Tato zombie je oblečená ve stejných šatech a se stejnými vlasy jako postava Billa Murraye v Zombielandu z roku 2009. (ČSFD)
  • Jim Jarmusch se jako legenda amerického nezávislého filmu mohl obklopit těmi nejlepšími herci. S většinou z nich navíc opakovaně pracoval na svých předchozích filmech, s Billem Murraym například na titulech Zlomené květiny nebo Kafe a cigára. I proto herec nad nabídkou role v zombie komedii vůbec neváhal. „Scénář byl neskutečně vtipný, netušil jsem, že by Jim dokázal napsat takhle dokonale praštěnou věc. Vzhledem k tomu, že jsem se už objevil v jednom z největších zombie filmů všech dob, v Zombielandu, byl jsem zjevně logická volba. Třeba se jednou stanu synonymem zombie žánru,“ říká Bill Murray. (Zdroj: CinemArt)

Související novinky

8. Filmový víkend ČSFD.cz (9. - 11. srpna)

8. Filmový víkend ČSFD.cz (9. - 11. srpna)

15.07.2019

Milí filmoví fandové, právě byl spuštěn zvýhodněný online předprodej vstupenek na 8. ročník Filmového víkendu ČSFD.cz. Letošní ročník setkání filmových nadšenců poběží od pátku 9. do neděle 11. srpna… (více)

72. Cannes Film Festival a jeho vítězové

72. Cannes Film Festival a jeho vítězové

25.05.2019

Letošní ročník filmového festivalu v Cannes je oficiálně u konce a tak je na čase podívat se nejen na jeho vítěze, ale i poražené a vůbec všechny důležité snímky, které se festivalu zúčastnily.… (více)

Jim Jarmusch zahájí Cannes

Jim Jarmusch zahájí Cannes

12.04.2019

Nová zombie komedie Jima Jarmusche The Dead Don’t Die 14. května slavnostně zahájí letošní filmový festival v Cannes. Snímek si zde tak odbude svoji světovou premiéru podobně jako Jarmuschovy… (více)

Reklama

Reklama