Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký horor Pevnost (1983) patří mezi nejpodivnější projekty filmové historie. Vrací se do doby druhé světové války do Karpatských hor, které si asi navždy budeme spojovat s postavou hraběte Draculy. Malý oddíl německého wehrmachtu, vedený kapitánem Woermannem (Jurgen Prochnow), přichází do rumunské horské vísky a usídlí se v místní pevnosti. Přes varování vesničanů nicnetušící vojáci, kteří nevynechají jedinou příležitost, aby pátrali po skrytých pokladech, vypustí do světa zlou sílu, jež dřímala po staletí ve zdech pevnosti. Vojáci jsou neznámou silou nemilosrdně masakrováni a na scénu přichází fanatický major SS Kaempffer (Gabriel Byrne v jedné ze svých prvních větších rolí). I on však musí po chvíli uznat, že za smrt vojáků nenesou odpovědnost partyzáni, a nechá povolat z koncentračního tábora okultního odborníka, židovského vědce Cuzu (Ian McKellen). Ten dokáže se zlou silou (o níž vůbec není přesvědčen, že je zlá) nejen komunikovat, ale dokonce načerpat novou životní sílu do svého starého nemocného těla. Jako poslední se ve vesnici objeví tajemný mystický válečník Glaeken (Scott Glenn), který jako jediný dokáže zlo zlikvidovat.
Americký režisér Michael Mann (nar. 1943) dlouho pracoval v televizi a teprve v roce 1981 debutoval dramatem profesionálního kasaře Zloděj. Svůj druhý snímek natočil podle hororu amerického autora F. Paula Wilsona Pevnost (1981, česky 1993). Jeho adaptace patří k nejvíc kritizovaným a také nejméně pochopeným filmům 80. let. Autor předlohy byl výsledkem dokonce tak znechucen, že napsal povídku Cuts (Šmiky) o spisovateli, který použije kouzlo voodoo, aby se pomstil filmaři, jenž zprznil jeho dílo. Pravdou je, že divák neznalý románu se ve filmu jen těžko orientuje, přesto si však Mannův snímek za 25 let od svého vzniku vydobyl jistou kultovní proslulost. Zejména díky své vizuální stránce a pozoruhodnému hereckému obsazení, ale také díky strašidelnému hudebnímu doprovodu německé skupiny Tangerine Dream. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (189)

InJo 

všechny recenze uživatele

Doufal jsem v natřískané béčko, dostalo se mi umělecky se tvářící slátaniny s relativně poutavým dějem, která ale zásadně dojíždí na rádoby atmosférickou a náladotvornou hudbu, která je otravná svou jednotvárností a často i nevhodným použitím (minimálně při jedné dialogové scéně mi přišla absolutně přebytečná). Místy by také neškodilo trochu zrychlit tempo (ale celkově film utíká obstojně) a hlavně mnohem více zapracovat na všem, co se týká oné samotné nadpřirozené zápletky (v podstatě nic není nějak uspokojivě vysvětleno a divák tak po celou dobu tápe a je zmaten). Nejhorší ze všeho jsou ovšem efekty - ústřední "monstrum" je směšná umělohmotná figurka, které svítí oči a pusa, a všechny ty "blesky" a podobně taky rozhodně nejsou žádná sláva. Mannovi to nesrovnatelně lépe sluší v amerických velkoměstech plných gangsterů a policajtů, než někde v Rumunsku za 2. světové války. 50 % ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Těžké, těžké jsou začátky filmařovy, obzvlášť, když točí horor z papundeklové rumunské vesnice se sádrokartonovou pevností, ve které se krom našesaných nácků promenuje špatně namaskovaný Ian McKellen a pak jakýsi uprchlý anatomický model lidského svalstva. Hororové scény jsou bez debat stejně strašidelné jako televizní výtvory na motivy páně Vašíčka, režie je vskutuku přeukrutně nedbalá, odfláknutá a jen málokdy prozrazuje, že Mann je filmař svébytného vidění. Herci ve zmateně napsaných rolích nemají šanci nijak zaujmout, takový Scott Glenn působí vysloveně jako špatný vtip. To vše vyprovází pekelně archaické "casio" preludování skupiny TANGERINE a člověk se neubrání vzlyku, že to není ještě o pomyslný kus blbější. Poněvadž takhle to není ani guilty pleasure, ale jen jakési prachšpatné hemžení beze špetky atmosféry a smyslu. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Jako horror směšné, jako mysteriózní podívaná poněkud problematické, ale jako válečné drama nakonec překvapivě podařené. Michael Mann svůj talent vylepšovat podezřele vypadající scénáře nezapřel a s pomocí éterického soundtracku a Iana McKellena působícího nepopsatelně charismaticky, i když mluví s plastovou blikající figurínou, dokázal vytvořit zajímavou, byť v důsledku žánrové nevyhraněnosti občas lehce pokulhávající atmosféru. Potenciál na veledíla typu Nelítostného souboje bych ale v téhle prokleté pevnosti ještě nehledal. ()

Zazie 

všechny recenze uživatele

Film jsem viděla před lety dřív než jsem četla knížku a nadchnul mě. Tedy lépe řečeno nadchlo mě spojení hororu, německé armády a karpatské pevnosti. Pak jsem se dostala ke knížce, následně znovu zkoukla film a výsledek je hvězdička dolů. Prostě ta adaptace se příliš nepovedla. Kde je kniha nabita dějem a hrůznou atmosférou, tam je ve filmu zkratka až na hranici srozumitelnosti, naopak některé scény jsou ve filmu zbytečně dlouhé (hlavně ty, ve kterých se válí mlha). Ani se nedivím některým přispěvatelům v diskusi, že film nepochopili. ()

salahadin

všechny recenze uživatele

To "strašidlo" bylo legrační, ta hudba byla legrační a nepasovala mi sem, příběh byl občas legrační, herci hráli legračně, jestli ona Pevnost Michaela Manna není náhodou komedie. Což o to, začátek by nebyl nejhorší, ale velmi brzy si film zvrtne kotník. Napětí a strach? A kde!? Škoda, že Hitlerovy vojáky nepobil mužíček s nezdravou pletí (asi nepoužívá krémy L´Oreál), s nehty potřebujícími pedikúru a s červenými očičkami jako měl golem, když fungoval. No, možná je dobře, že je tohle jen špatná sci-fi. ()

Galerie (71)

Zajímavosti (18)

  • Své znechucení filmovou adaptací dal autor předlohy najevo v povídce Cust (Šmiky) o spisovateli, který se pomstil filmaři, jenž zprznil jeho dílo, pomocí kouzla voodoo. (Whikki)
  • Původní režisérova verze trvala 3 hodiny. Studiem Paramount byl však film razantně sestříhán, díky čemuž lze ve výsledném provedení zaznamenat zvláštní přechody mezi scénami a jen hlavní dějovou linii. (honajz)

Související novinky

Hororová Pevnost se dočká nové adaptace

Hororová Pevnost se dočká nové adaptace

17.12.2022

Hororový román od autora Francise Paula Wilsona s názvem Pevnost vyšel poprvé v roce 1981. Temný příběh odehrávající se v období druhé světové války sledoval oddíl wehrmachtu, jenž se v jednom z… (více)

Reklama

Reklama