Obsahy(1)
Krátký snímek Studia FAMU a Jana Němce pod pedagogickým vedení Václava Wassermana, Václava Hanuše, Bohumila Šmídy a Josefa Dobřichovského. Na sklonku druhé světové války stojí na nádraží vlak s vězni z koncentračního tábora. Tři zbědovaní muž přemýšlejí, jak se dostat k nedaleko stojícím vagónům s chlebem. Potřebují se před plánovaným útěkem posílit... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (43)
Klobouk dolů, na to, že Němec tento film natočil jako svou studentskou práci, pak jde o skvělý kousek, který nemá žádnou protiváhu, pokud ho srovnám s projekty dnešních studentů filmových škol, které mám možnost vídat v Noci filmových nadějí. Brilatní minimalistická studie lidského strachu, touhy přežít, odvahy a sebeobětování. Deset minut nabitých takovými emocemi se hned tak nevidí. Černobílý obraz jen podtrhuje syrovost prostředí a depresivní atmosféru. Celkový dojem: 90 %. ()
Na tomto krátkometrážním debutu mě zaujalo snad úplně vše, neboť jeho filmovost je cítit v každé minutě. Ať už je to měnící se tempo střihu, práce se zvukovou stopou – která některé ruchy zdůrazňuje a jiné naopak utlumuje, podle toho, na co se má divák soustředit – či obecně práce s napětím nebo samotný fakt, že celý snímek se odehrává v reálném čase. Němec zde, podobně jako ve své pozdější povídce Podvodníci z filmu Perličky na dně, demonstruje svou maximální zručnost a znalost filmového média, díky které dokáže odprezentovat situaci v nejvyšší možné intenzitě, avšak bez zbytečného sentimentu a podbízení se divákovi. ()
Ilustrácia životnej pravdy: "Na chleba sa ťažko robí." v desaťminútovke plnej napätia. Trojica muklov zo zberného tábora sa snaží získať pred plánovaným útekom peceň chleba. Riskujú život. Atmosféra i napätie: sto bodov. Zvláštne pôsobilo pár detailov: väzni sa presúvali popod koľaje ani čo by boli duchovia, ktorých si bdelé oči dozorcov a vojakov nevšímajú; trest strážcu vagóna za priblíženie sa väzňa k zdroju chleba bol nedbalý, streľba priamo v lágri sa nikoho z väzňov vôbec netýkala, nevšímali si ju. Drobnosti, ktoré sa možno dajú vyvrátiť. No "vďaka" nim len za 80%. ()
Tři vězni se při zastávce vězeňského transportu potřebují najíst, aby získali dostatek sil k plánovanému útěku z koncentračního tábora. Chtějí využít toho, že o několik kolejí dál stojí vagón s chlebem střežený ozbrojenou německou hlídkou. Na získání bochníku chleba mají podle svých propočtů čas v délce 57 vteřin. Pro podvyživeného člověka, který nesmí být při běhu spatřen je to nadlidský výkon, ale možná také poslední šance na přežití. A tak se "šťasně" vylosovaný běžec staví do bloků, aby absolvoval svůj životní sprint. ()
Někteří režiséři (zvláště pak ti z dálného západu) nejsou schopni atmosféru a důsledky nacistického programu vyvražďování podchytit ani ve dvou hodinovém celovečerním filmu. Janu Němcovi se to podařilo v 10.minutovém studentském. Až neuvěřitelně paradoxně to zní, a zároveň i hřeje u srdce každého diváka československé kinematografie. ()
Zajímavosti (2)
- Krátkometrážní snímek Sousto je natočen podle povídky „Druhé kolo“ patřící do sbírky povídek „Démanty noci“ od Arnošta Lustiga, kterou Jan Němec o čtyři roky později adaptoval do stejnojmenné celovečerní podoby. Němcům absolventský film lze tak chápat jako prolog k jeho celovečernímu debutu. (Volpe)
- Sousto byl první hraný snímek FAMU, který získal mezinárodní uznání na profesionální scéně. (Naia)
Reklama