Epizody(6)

Bohatým předměstím Stockholmu otřese tragédie, která se odehrála ve škole. Z vraždy je obžalována zdánlivě vyrovnaná studentka. (Netflix)

Recenze (66)

korok

Minisérie si celou dobu udržovala napětí jak to dopadne a pro mě překvapivě. Ale ze severních zemí jsme zvyklí na mírnější rozsudky a pohodlná vězení, viz masový vrah Breivik nebo luxusní věznice Bastoy. Hlavní hrdinka mi ale pila krev, chovala se jako totální kráva. Jak už tu psali někteří uživatelé přede mnou - láska je slepá ale že by až tak moc? ()

FIAT 500

Mimořádně zajímavý seriál, který si hraje s vinou a nevinou hlavní postavy. Z počátku zcela jasná záležitost se chodem událostí pomalu začne otáčet a celé karty rozkryje vlastně až v závěru, až tehdy je možné vidět celý obraz události v jedné třídě jednoho švédského gymnázia. V podstatě až do konce nevíte, co přesně se stalo. Kvituju také absenci plot twistu (a že by se dal vymyslet) v poslední scéně. Retrospektivní vyprávění mi sedí, jak jsem řekl, seriál rozkrývá karty postupně. Šest epizod je tak akorát, možná by se to dalo i o jeden díl zkrátit a vypustit některé scény, které se hlavně zhruba uprostřed začaly trochu opakovat. Z mého subjektivního pohledu zahrála dobře i hlavní herečka, která první dvě epizody hraje "mrchu", ale postupně se její narativ začíná měnit a s ním se mění i chování, výraz, držení těla atd... Jen konec (a teď to bude obsahovat SPOILERY) mne trochu zaskočil. Ani ne tak závěrečný verdikt jak to, že si obžaloba nedokázala pohlídat poměrně jasnou záležitost, kterou obhajoba musela rozcupovat a i obžaloba to musela vidět. Také závěrečné vykreslení Maji mi nepřijde zcela fér, ačkoliv verdikt byl, pokud si člověk počká na závěrečnou scénu, vlastně správný. Každopádně další super jednohubka od Netflixu, v poslední době se na této platformě objevují mimořádně zajímavé evropské seriály, které navíc nejsou nekonečné. Čtyři a půl orionu a jasné doporučení někomu, kdo má rád kriminálky s v první minutě známým pachatelem a baví ho rozkrývání motivů k danému činu. Akorát nechápu, proč je seriál na Netflixu ve stejné kategorii "Teen" jako Riverdale nebo Gossip Girl, protože tohle s teen žánrem nemá co dělat. ()

Stillborn83

Tekutý piesok, alebo ak chcete Quicksand, je prvý švédsky seriál od Netflixu, hodnotenia to malo pomerne vysoké..., ale priznám, čakal som viac. Príbeh študentky zo švédskej smotánky, ktorá je obžalovaná z vraždy, spoluúčasti na vražde a nabádania k vražde je natočený na základe knihy. Nechýbajú klasické severské prvky, pomalšie tempo. Postupné odhaľovanie cez flashbacky celého príbeh, ktorý vyvrcholí súdnym procesom – veruže nič nové a aj napriek výbornému hereckému výkonu hlavnej predstaviteľky Hanny Ardéhn (za túto úlohu získala švédsku cenu Kristallen – ako v Česku Český lev - v kategórii najlepšia herečka v hlavnej úlohe) a švédskej hviezdy Davida Dencika (úloha právnika Sandera) mi to celé akosi nesadlo. Nie je to vyslovene zlé, dokonca v tom nachádzam aj skryté odkazy - tu neberiem ako chybu ani to, že prečo sa inteligentná baba vrátila do toxického vzťahu – toto bol jeden zo skrytých odkazov, pootvorila sa tam aj téma migrácie a nálady v spoločnosti, ale celkovo mi to študentské prostredie nebolo blízke – asi to bude tým, že stárnem, heh. Vidieť sa to určite oplatí, ale nie je to nič výnimočné. P.S.: Postava Sebastiana v podaní Felixa Sandmana mi bola vrcholne nesympatická. P.S.2: Niekto tu písal, že by túto knihu stačilo sfilmovať, nemusela byť z toho miniséria, a s týmto úplne súhlasím. ()

villon17

Po skvělé knize přichází neméně skvělý seriál, který byl napínavý od začátku do konce, ačkoli jsem věděla, jak to dopadne. Nebudeme si nic nalhávat, knížka je ještě o něco lepší, Maja déle nejednoznačně zařaditelná, postavy propracovanější a jejich úlohy důležitější, ale i tak jsem všech 6 dílů zhltla jedním dechem. Herci, děj, budování napětí, odhalování minulosti, všechno to fungovalo. ()

Tosi

Dvě hlavní postavy, Maja jako namyšlená fifina a sociopat Sebastian ostříhanej podle kastrólu. Mé sympatie k nim zůstaly tudíž na bodu mrazu. Jinak seriál šlapal na jistotu, školní střelba, domácí i sexuální násilí, všichni včetně dospělejch prdlouši, prostě samý atraktivní témata. Nejvíc za ušima měl tak Majin obhájce, díky kterýmu nebudu závěrečnej verdikt raději komentovat. ()

Zajímavosti (3)

• V čase 20:50 si můžeme všimnout, že matka Maji (Hanna Ardéhn) má u soudu spletený culík do drdolu, nicméně když je za chvilku přestávka soudu a matka odchází – v čase 19:41 – tak si můžeme všimnout, že má sice culík, ale ne spletený do drdolu, ale rozpuštěný. (Pavlínka9)
  • Jedná se o první švédský seriál v produkci Netflixu. (KGBelik)