Režie:
Mike NicholsScénář:
Jules FeifferKamera:
Giuseppe RotunnoHrají:
Jack Nicholson, Ann-Margret, Art Garfunkel, Candice Bergen, Rita Moreno, Cynthia O'Neal, Carol KaneObsahy(1)
Sandy a Jonathan, dva přátelé, znající se už z dob studií na vysoké škole, procházejí nezávisle na sobě vleklou krizí. Každý jejich pokus o navázání smysluplného vztahu končí hořkým neúspěchem. Jack Nicholson a Art Garfunkel v hlavních úlohách tragikomického dramatu z dob, kdy Americe vládly květinové děti. (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (78)
Depka. Jack Nicholson a Art Garfunkel o dramatu o vztazích a sexu v průběhu několika dekád. Nicholson hraje skvěle svého hajzlíka, Garfunekl celkem dobře submisivného chlápka. Špatné nejsou ani obě holky Ann-Margret a Candice Bergen. A je tu pár opravdu ostrých i vtipných dialogů, dobře natočené, jen na mě z toho prostě padla příšerná depka - bez ohledu na přístup nakonec všechny ty vztahy končí hádkami, neláskou a zmarem. A to co udělá Nicholsonova postava na začátku, kdy začne randit s kamarádovou první láskou to je prostě odporný svinstvo, který mě připomenulo pár podobných "kamarádů". Nepochopím chlapa, co leze kamarádovi za holkou a přesto mu není blbý za ním pak přijít a hrát si na kamaráda. 3* spíše za subjektivní špatnou náladu z filmu, než za objektivní kvality, protože tomu není moc co vytknout. ()
Trefná, otvorená, priama a cynická vzťahová konverzačka. Tento štyridsať rokov starý film je dôkazom, že sa nemeníme my, ľudia, ale sa zmení prostredie v ktorom žijeme. Postavy tu rieša rovnaké problémy a s rovnakými výsledkami, ako riešime my dnes. Brilantne nadčasové. Nutno vidieť tiež o tridsať rokov mladšiu konverzačku Mika Nicholsa Closer, ktorá je akoby remakom tohto filmu, zasadeným do moderného, ešte cynickejšieho prostredia. ()
Až nebývale otevřená pitva mezilidských vztahů a sexuality. Snímek v mnohém připomíná režisérův pozdější majstrštyk "Closer", ale v působivosti se mu nevyrovná. Cynismu je tu na rozdávání, čehož nejlépe využívá Jack Nicholson, jehož postava je středobodem filmu. I přese všechno jsem se nemohl ubránit pocitu, že snímku schází důraznější (zajímavější) zpracování, které by umocnilo dopad na diváka. 7/10 ()
Nemyslím si, že jde o psychologický film, spíš ukázkový příklad tendence určité skupiny amerických filmařů, která v 70. letech adaptovala pro Hollywood originální postupy evropského modernistického/art filmu (viz THX 1138). Tělesné vztahy tak nemají klasicky strukturovaný děj, ani žádný dramatický oblouk. Jde spíš o „scény z nemaželských životů“ dvou hlavních hrdinů, které Nichols s Feifferem během sta minut proměnili z hledajících se dvacátníků v zoufalé čtyřicátníky. Jejich dialogy – i zpovědi adresované přímo nám, divákům (kameře) – přitom naplnili množstvím sexuální otevřenosti dříve v Hollywoodu nevídaným (nedosažitelným). Jen škoda, že za oběť jejich postupu padla jediná charizmatická a oduševnělá postava filmu ztělesněná Candice Bergenovou. ()
Jednou z nesporných schopností Mikea Nicholse je efektní vyobrazení mezilidských vztahů( Who's Afraid of Virginia Woolf?, Working Girl, Closer) a Carnal Knowledge není výjimkou. Režisér se nezaobírá úvodem okolo příběhu a jde rovnou k věci. Postupně rozebírá charaktery a cíle hlavních postav, jejichž projevy znějí autenticky, obzvlášť satirické sekýrování J. Nicholsonem vůči své přítelkyni. Úderný a velmi atraktivní snímek, jehož finální postoje k přátelství, sexuálnímu životu a manželství, mají zaručeně hlavní podíl na divákově nevšedním zážitku. 75% ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- Někteří mužští diváci si stěžovali, že je jim snímek nepříjemný, protože zachycuje svazky, které jsou běžné, ale zcela nefunkční. (Zetwenka)
- S filmem měla v březnu 1972 problém Albany v Georgii a rozhodla, že snímek je obscénní a odsoudila provozovatele kina Billiho Jenkinse za jeho distribuci k 12 měsícům a pokutě 750 amerických dolarů na základě přísnějšího tzv. Millerova standartu. Film byl zabaven. Proces se stále pro Jenkinse nevyvíjel dobře, u soudů byl opakovaně odsuzován, až poslední naději získal u Nejvyššího soudu pro USA v roce 1974, který zrušil verdikt odsouzení Nejvyššího soudu státu Georgie. (Zetwenka)
- Tělesné vztahy se promítaly v bezmála 5 000 kinech ve všech státech USA a navštívilo je téměř 20 milionů diváků. (Zetwenka)
Reklama