Režie:
Alan J. PakulaScénář:
William GoldmanKamera:
Gordon WillisHudba:
David ShireHrají:
Dustin Hoffman, Robert Redford, Jack Warden, Martin Balsam, Hal Holbrook, Jason Robards, Jane Alexander, Meredith Baxter, Ned Beatty, Stephen Collins (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Největší politická aféra i dech beroucí novinářský počin... Dva novináři deníku Washington Post, Carl Bernstein (Dustin Hoffman) a Bob Woodward (Robert Redford), jsou na stopě zdánlivě banálního případu: do kancelářských budov Demokratické strany zvaných „Watergate“ se roku 1972 vloupalo několik mužů. S každým odkrytím dalších souvislostí ale oba neústupní novináři zjišťují, že mají co do činění s mnohem hrozivějším případem než jen s obyčejným vloupáním zlodějíčků, a celá událost jim začne přerůstat přes hlavu. V sázce je nejen jejich kariéra, vztahy, ale zřejmě také holý život. Přešlapování novinářů na tenkém ledě nicméně odkrývá politickou špínu nebývalých rozměrů, což roku 1974 vyústí až v rezignaci republikánského prezidenta Richarda Nixona... Přelomový film z ranku amerických dokudramat, které spojují fiktivní vyprávění s přístupem dokumentární kinematografie, natočil mistr svého řemesla, režisér Alan J. Pakula, jenž navázal na úspěch svého politického thrilleru Pohled společnosti Parallax (1974). Půvab dramatického snímku Všichni prezidentovi muži tkví v propracovaném scénáři Williama Goldmana (Harper, Butch Cassidy a Sundance Kid, Maratónec), jenž z nepřeberného množství faktů a souvislostí spojených s případem Watergate dokázal vydestilovat soudržný a pro diváka přehledný děj, který navzdory politickému námětu neztrácí nic ze své napínavosti. Mimo věrohodné výpravy a hereckého vyjádření je též potřeba zdůraznit kameramanskou práci Gordona Willise, jenž s Alanem J. Pakulou spolupracoval už na snímku Klute (1971). Všichni prezidentovi muži obrazově vynikají minimalistickým, ale průzračně čistým rámováním, jakož i vynalézavým užitím různých ohniskových vzdáleností objektivů. To umožnilo kupříkladu přehledně rozehrát hned několik akcí v předním i zadním plánu současně, nebo naopak zaměřit pozornost jedním směrem a zbytek informací na scéně nechat rozostřených. Nejen tedy puntičkářská režie Alana J. Pakuly, uspořádaný scénář Williama Goldmana, ale i kamera Gordona Willise stála za tím, že si divák může vychutnat napínavý příběh o největším politickém skandálu poválečné éry, který je navzdory své košatosti podán přístupnou a přitom hodnotnou formou, již docenila i Akademie filmového umění a věd, když snímek vyznamenala čtyřmi Oscary. (Česká televize)
(více)Recenze (312)
Ve své době, tj. pár let po Těch Událostech, musel být tento precizně zrežírovaný a luxusně obsazený a zahraný politický thriller zejména pro americké publikum neskutečná pecka - konečně v úhledném balíčku ukázané zákulisí toho jak se Woodward a Bernstein dostali až tam, odkud nebylo ani pro ty nejvyšší politické špičky návratu. Bohužel Všichni Prezidentovi Muži ukazují i přes svojí víc než dvouhodinovou stopáž jen velmi malou výseč toho, o čem Watergate byla, a koncentruje se skutečně jen na výše jmenované duo novinářů. Včetně jejich bloudění ve slepých uličkách, návštěv nesprávných osob kvůli záměně jmen, a tak dále, a tak podobně. Čímž pádem je to možná vynikající záležitost pro výuku filmových věd či historie žurnalistiky, ale jako thriller nebo nedej bože zdroj informací o Watergate je to poněkud obtížně použitelné. Naproti tomu vřele doporučuji knihu Michaela Fialy o aféře Watergate, která vyšla před pěti lety k tehdejšímu polokulatému výročí této pozoruhodné kapitoly amerických dějin na pokračování na stránkách ČT24. Pro mě byla rozhodně přijatelnějším formátem než Pakulova - musím to říct - nudná filmová podívaná. Ale říct, že je to nepovedený film se nedá, naopak. Dělá přesně to, co si předsevzal - pomník Woodwardovi a Bernsteinovi. Alespoň nějaký zůstane, až ty legendární garáže půjdou k zemi. 70% ()
Realistický a autentický novinářsko - politický thriller obsazený hvězdnou plejádou, který mě však bavil hlavně díky Hoffmanovi a Redfordovi. Je fakt, že i když je tenhle film explicitně ztvárněný, já jsem jím až zas tak uchvácen nebyl. Tempo na mě působilo jaksi loudavě a celkově to je u mě spíše lepší průměr, než jeden z nejlepších snímků tohoto tématu. Nezbývá mi tedy, než zařadit All the President's Men do kategorie filmů, které nejsou určeny pro mě. 70% ()
Povedená adaptace mé oblíbené knihy byť poněkud zjednodušená. Zvlášť mě mrzelo, že z filmu vypadla část, kdy Woodward s Bernsteinem šli po Haldemanovi a pokoušeli se spojit s Nixonem, aby ho varovali. Tehdy ještě ani jeden z nich netušil, že poznámka Hlubokého hrdla (Deep Throat) je až tak doslovná, že když říká, že jsou v tom namočeni všichni, jde až na pozici úplně nejvyšší. Zvlášť to vyhazování některých scén - a pokud se nepletu, s Deep Throatem jich bylo vyhozeno víc, protože v knize jsem nějak silněji cítila tu jeho nezbytnou roli v celém vyšetřování - je ale jediné, co můžu tomuto filmu vytknout. Noční scény v podzemní garáži, vyslýchání svědků a většinou až slovo od slova opsané části knihy; to je přesně to, co jsem od Všech prezidentových mužů čekala. Je dobré, že se najdou novináři, kteří se nebojí, když jim bývá vyhrožování smrtí (mimochodem, další věc ve filmu vynechaná) a jdou za pravdou, ve kterou věří. A ještě více obdivuju jistého pana Marka Felta, ve filmu známého pod výše zmíněnou přezdívkou Deep Throat, který byl druhým nejmocnějším mužem v FBI a jeho prozrazení jako zdroje informací by ho mohlo stát vše. Přesto se to pokusil riskovat a oběma novinářům dával nápovědy z centra, které je dovedly až k cíli. Což zase jen dokazuje, že FBI má nejspíše odpovědi na všechny otázky, jen si je nechává pro sebe. Věděli jste například, že o atentátu na Kennedyho odhalili sotva setinu svých dokumentů? ()
Z dnešního hlediska jsou zajímavé hlavně výkony mladého Hoffmana / Redforda (duo Woodstein) a to, jak se dělala investigativní žurnalistika před 35 lety. To si dnešní rádoby novináři ani neumí představit, jak by pracovali bez internetu a mobilních telefonů. Film i přes svojí délku odsýpá, musí se mu ale věnovat veškerá pozornost - každých 5 minut se objeví nové jméno / nový fakt a chvílemi jsem se v tom docela ztrácela. ()
ČESKOSLOVENSKÁ KINOPREMIÉRA: ÚPF = X./ 1981+ČESKOSLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 1 = 4.11.1988, réžia českého znenia (ÚPF 1981) = K. M. WALLÓ+ČESKOSLOVENSKÁ Pay-TV PREMIÉRA: HBO = 6.3.1995, réžia českého znenia (HBO) = JIŘÍ PTÁČEK+SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: MARKÍZA = 13.5.1998, réžia slovenského znenia (Markíza) = PETER MIKULÍK+ČESKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA : NOVA = ?.?.1998, réžia českého znenia (ČNTS 1998) = VÁCLAV MERHAUT+ČESKOSLOVENSKÁ Pay-TV PREMIÉRA (s novým dabingom): MGM = 11.5.2013, réžia českého znenia (MGM 2013) = (29.7.2009) ()
Galerie (52)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (44)
- Toto byl první film, který prezident Jimmy Carter viděl během svého úřadu. (Kulmon)
- Réžia snímky bola ponúknutá aj Johnovi Schlesingerovi, ktorý odmietol s odôvodnením, že o afére Watergate by mal rozprávať Američan. (classic)
- Na dotaz Marka Ebena v pořadu Na plovárně (od r. 1998), zda měli tvůrci s filmem problémy, odpověděl Robert Redford (Bob Woodward), že tolik měli problémů, že je to na samostatný pořad. (sator)
Reklama