Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
František UldrichHudba:
Emil ViklickýHrají:
Ondřej Regazzo, Jiří Racek, Miroslav Vladyka, Marek Brodský, Július Satinský, Jana Švandová, Monika Effenbergerová, Božidara Turzonovová, Marie Rosůlková (více)Epizody(6)
-
Ukradený vynález (E01)
-
Sehnat noční košili (E02)
-
Velká akce začíná (E03)
-
V pasti (E04)
-
Zloděj v noční košili (E05)
-
Vlaštovko, leť! (E06)
Obsahy(1)
Kdo ví, jak se stalo, že si Kája Berka na návštěvu k dědečkovi a babičce do Ružbachu zapomněl vzít s sebou pyžamo. Prababička mu ochotně půjčila noční košili po pradědečkovi, o němž se v rodině tradovalo, že byl směšný snílek a vynálezce nesmyslných předmětů. Jedině prababička pokládala svého zesnulého manžela, profesora na místním gymnáziu, za zneuznaného génia. Kája, poté, co prosnil noc v pradědečkově noční košili, dal babičce plně za pravdu. Nejenom, že zažil v pradědečkově vyučovací hodině výlet do pravěku, ale dozvěděl se tady důležitou informaci. Jeho starší bratr Radim, konstruktér velké automobilky, se už dávno trápí se svým vynálezem převratného významu. Pradědeček prozradí Kájovi, že na podobném vynálezu auta, které bude jezdit zadarmo a bez škodlivých zplodin, sám kdysi pracoval a důležitou dokumentaci zakopal na zahradě. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (177)
Ocenil bych už samotnej nápad a skvělé herce v hlavních rolích (Julius Satinský, Miroslav Vladyka, nádherně zahraný ředitel školy panem Luďkem Kopřivou). Skvělý mix vtipu, nadhledu a dobrodružství, proč už takovéhle věci nevznikají i dnes? Proč, pane Vorlíčku??? Místo toho točíte trapnosti typu On je žena!, hloupé pohádky let 90. (Pták ohnivák, Jezerni královna), zhovadilé pokračování Dívky na koštěti, Macha a Šebestovou apod. Přitom by jste se měl vrátit ke kořenům - divákovi, který očekává hlavně poutavý příběh. Vzpomeňte na Křečka, Arabelu, Jak utopit Dr. Mráčka, Létajícího Čestmíra a další filmy, které mají hlavu a patu, tedy kloudný scénář a až na tom perfektní old schoolové triky. Lepší triky než má Saxana a lexikon kouzel, bych udělal na domácím počítači. ()
U tohoto seriálu jsem měl vždycky trochu pocit, že se Václav Vorlíček a Miloš Macourek tak trochu utrhli z řetězu. Vynálezy dědečka tentokrát neměli ani za mák skutečného potenciálu a byly vždy postaveny výhradně na otočení knoflíkem na vypínači. Ani logiku děj sem tam nedával. Když například lezou kluci skrz knír Júliuse Satinského, najednou jsou nějakým záhadným způsobem v uchu. A stejně snadno se dostávají na stůl a ze stolu na zem. Marek Brodský na mě navíc, při vší úctě k němu, nikdy nepůsobil jako skutečný herec. On text prostě odříkává. Naopak Miroslav Vladyka se do role perfektně hodil a mě nejvíc pobavily reakce ředitele, když zase něco škole vyvedl. Celkově se m ale tento seriál nikdy nedostal do šuplíku oblíbených. ()
Poslední vydařený seriál Orlíčka, než přišla revoluce, po které se z něj stal režisér nepovedených filmů a seriálů (škoda). Tady hraje jak skvělý Satinský, tak Vladyka i Rosůlková nebo Hadrbolcová a ani role dětí nejsou zas tak zle zahrané. No jako celkem to působí vyváženě a příjemně. Hodnocení: 65 % ()
Krásný seriál a na tu dobu (tedy alespoň v naší kotlině) vymakaný. Poslední dobou přemýšlím o sci-fi a jeho tradici v Česku. Ať už návštěvníci nebo křeček v noční košili jsou ukázkou, že vůle dělat moderní a propracované seriály/filmy tu byla, a nemůžu se udržet pocitu, že nebýt železné opony, možná by starwars vznikaly v Praze. No nic, tolik k nostalgii a bájným představám. Moje oblíbené jsou prvorepublikové pasáže z reálného gymnázia, kde Profesor Berka učí a je vidět jeho nadšení pro cokoliv, na co sáhne. Boj dobrého Radima a Káji s chamtivým inženýrem Křečkem je hezky pohádkový a seriál se mi dneska líbí stejně, jako když jsem ho viděl poprvé, když mi bylo osm. ()
Teda v anglickém překladu to vypadá šíleně. V každém případě můj velmi obíbený seriál. Ani jsem nevěděl, že to bylo natočeno až v roce 1987, spíše jsem to tipoval na začátek 80. let. Určitě jde ale o velmi povedenou záležitost s oiriginálním příběhem. A hlavně, kdo by si nepamatoval ovládání Júlia Satinského prostřednictvím kladiva bušícího do nějakých jeho mozkových závitů. To už prostě nikdo nezopakuje. ()
Galerie (47)
Photo © Česká televize / Jitka Bylinská
Zajímavosti (9)
- Hromada lokalit byla postavena v ateliéru. Například interiér školy z minulosti. (JT19)
- Natáčelo se v Berouně. (everlast44)
- V jednej zo scén Kája (Ondřej Regazzo) stojí v oku inžiniera Křečka (Július Satinský) a pozerá sa cez jeho zrenicu. V takomto prípade by však stál v ceste svetlu predchádzajúcemu cez jeho oko a vytváral tak tieň, ktorý by sa premietol na sietnicu a ničil tak „obraz“. (ČSFD)
Reklama