Reklama

Reklama

Konec velkých prázdnin

(seriál)
  • Slovensko Koniec veľkých prázdnin
Česko / Rakousko / Slovensko / Slovinsko, 1996, 6 h 58 min (Minutáž: 60–90 min)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Televizní román o dramatických útěcích za hranice komunistického Československa. Šestidílný seriál podle scénáře Pavla Kohouta a Jeleny Mašínové vypráví o lidech, kteří z nejrůznějších důvodů chtěli či museli odejít do emigrace. Jenže v roce 1983, kdy se příběh odehrává, byl takový čin klasifikován jako „nezákonné opuštění republiky". V prvním dílu se seznámíme s celou galerií různorodých postav. Vojínu Vágnerovi (B. Mišík) se zdál divoký sen, v němž pronásledoval muže chtějícího překročit státní hranici. Rodina herce Milana Čecha (M. Dejdar a V. Cibulková) prožívala napínavé a nebezpečné okamžiky, když i s malým synkem potají přešla hranice Jugoslávie a zamířila do Rakouska. Bobina Havránková (S. Laurinová) učinila totéž dokonce za bílého dne, zatímco eskamotér Pepa Strniště (P. Zedníček) zvolil způsob zcela bizarní. Všechny však čekal po útěku do svobodné země nejprve pobyt v uprchlickém táboře. (Česká televize)

(více)

Recenze (86)

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Konec velkých prázdnin zobrazuje jednu důležitou věc, kromě mnoha menších. Konkrétně tu, že ani v demokratickém Rakousku uprchlíci nedostali nic zadarmo. Nejspíš si všichni mysleli, že hned dostanou víza a budou si žít jako v ráji. Nestalo se. Několik hrdinů a několik příběhů názorně maluje fakta z růžové na všechny ostatní barvy. Nikdo na nikoho nečekal s otevřenou náručí. Ani v Rakousku ani v USA. Seriál si vzal za cíl ukázat několik druhů toho, co všechno mohlo emigranty potkat a také mnohdy potkalo. A dělají to výborně. Velmi kvalitní herci, velmi kvalitní herecké výkony i výprava. Velká orchestrální dramatická hudba. Mě se ten seriál vždycky docela líbil. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Osudy emigrantů zpočátku 80. let líčí v šesti dílech seriál zkušeného slovenského režiséra Miloslava Luthera. Podařilo se angažovat poměrně schopné herce, kterým se dá uvěřit (samozřejmě, že byli hrozní, ale co mám psát) jejich čekání na azyl i následný pobyt v utečeneckém táboře i mimo něj. Byli však i tací, kteří měli v zahraničí kontakty nebo shodou náhod a okolností se jim vedlo lépe. Seriál překvapivě není natočen kvalitně, respektive s hroznou kamerou, nehodící se epickou hudbou, chabou režií nebo technicky slabým zázemím seriálu, jsem spokojený nebyl. Oproti tomu herecké obsazení českými a slovenskými herci je poměrně pestré a jejich osudy sice trpěly zkresleností a nepravděpodobným vývojem, ale nedá se napsat, že byly vyloženě blbé. Mně přišlo divné, že osoby, co měly hovořit německy, mluvily plynou češtinou nahrazující titulky. Stěžovat si nechci, protože čtení titulek by mě opravdu nebavilo a němčina u našich herců trpí rušivým přízvukem. Mně ten seriál přišel dost umělý. Nevím, jak to přesně definovat, ale ty naaranžované situace moc přesvědčivě nevypadaly. Za normálních okolností bych tomu dal 40%, ale když česká televize to nazývá mimořádně zdařilým projektem, hodnocení zvedám na 60%, a jen se arogantně povznáším nad blbostí a pokrytectvím přisluhovačů televize, kteří by nepohanili nic z její produkce, i když tam už roky nevzniklo nic kloudného. ()

Reklama

argenson 

všechny recenze uživatele

Trochu mimo mísu mi to připomnělo rodinnou historku, když se nám v Jugoslávii zadřel motor a než nám opravili auto, potřebovali jsme prodloužit tzv. výjezdní doložku o pár dní. Já jsem z toho tenkrát ještě neměl moc rozum, ale mí rodiče mají dodnes traumatizující zážitek z jednání s tehdejším československým konzulem ve Splitu (ing. Tužil). Konec velkých prázdnin jsem při premiéře dost hltal, s překvapením časem trochu pozapomněl a po letech rád zopakoval. Výbornej scénář, skoro neuvěřitelná snůška lidí s různými pohnutkami, které osud svede dohromady často proti jejich vůli. Tady jsem se poprvé setkal s Jaromírem Dulavou, nevadili mi ani herci, kteří mi jinak vadí dost (Táňa Fischerová) nebo kteří podle mě v dramatickém žánru celkem nemají co dělat (Sabina Laurinová). Rozhodně bych to pouštěl všem těm chytrákům, co vykřikujou, že tenkrát bylo líp a že je potřeba zase uzavřít hranice. ()

Cesty timem 

všechny recenze uživatele

Pamatuji se, že když jsem seriál viděl prvně, úplně mne chytl napínavý první díl. Nyní jsem si ale o to více užil další díly a vynikající herecké výkony. Moc se mi líbil Ilja Racek. Skvělý Dejdar a neméně Cibulková, která tu byla opravdu nádherná ukrutně sexy dáma, Zedníček atd. Jediné co mne dost překvapilo, vadilo nebo jak to říci, byl návrat "slováka" jak ho v pejorativním smyslu slova ve vzteku pojmenovala Sabinová. Kdyby se vojín takto vrátil a nebyl na hranicích rovnou odstřelen, by si útěk a nakonec i návrat, přestože se tedy vrátil, asi hodně užil. No ale byl mladý, naivní a zamilovaný tak možné by to bylo. Že by dopadl špatně to ale určitě... A hlavně abych nezapoměl na skvělou hudbu Michala Pavlíčka! ()

Compadre 

všechny recenze uživatele

Konec velkých prázdnin byla odjakživa depresivní záležitost, ale tadyten konec byl nějak až moc...začátek mi připomínal Účastníky zájezdu (jen o fous zajímavější), kterým se v komunistickém bordelu životy pořádně zašmodrchaly. Knihu jsem nečet, ale umím si představit, že byla určitě lepší než celkem průměrný seriál. PS: Dejdar se tady ukázal v tom nejlepším světleslovasmyslu! ()

Galerie (20)

Zajímavosti (17)

  • Penzion, v němž se převážná část tohoto seriálu odehrává, je Penzion Elliot, který se nachází v Brně - Žebětíně. [Zdroj: Filmová místa.cz] (majky19)
  • Natáčení probíhalo převážně v Brně a okolí a částečně v Rakousku. (M.B)
  • Točilo se v autentických prostorách uprchlického tábora Traiskirchen, přes který prošli desítky tisíc českých uprchlíků. Tábor existuje od roku 1956. Nachází se cca 20 km jižně od Vídně v Dolním Rakousku a je umístěn v bývalých císařských kasárnách, které císař Josef II. nechal v roce 1781 zřídit v prostorách zámku Möllersdorf. (sator)

Reklama

Reklama