Režie:
Bohdan KarásekScénář:
Bohdan KarásekKamera:
Zdeněk EliášHudba:
Bohdan KarásekHrají:
Jenovéfa Boková, Miloslav König, Marie Švestková, Petra Nesvačilová, Lukáš Bouzek, Petr Marek, Marie Anna Václavek Krušinová, František Host (více)Obsahy(1)
Uvěřitelný film o pauze v manželství, stálosti vztahů, empatii a mnoha dalších věcech. Inteligentní, přemýšlivá, jemná komedie s Jenovéfou Bokovou v hlavní roli. Saša (Jenovéfa Boková) cítí, že se její vztah s manželem Karlem (Miloslav König) vyčerpal, a tak od něj na čas odchází. Nachází chvilkový azyl u Dušana (Bohdan Karásek), starého známého, který jim kdysi hrál na svatbě. Oba se snaží zorientovat ve svých vztazích a vzájemně jsou si v tomto tápání oporou. Celovečerní debut Bohdana Karáska klade důraz na přirozenost dialogů i hereckých výkonů. S neokázalou elegancí a subtilním humorem představuje svět třicátníků, kteří hledají, nacházejí a někdy i ztrácejí přátele i životní partnery. (Marienbad Film)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Takový indie pocitový tlachání, který chvílema rve nervy, protože vyvolává dojem/pojem "mělcí lidi hluboce promlouvaj". Ale ono je to tak správně, takže těžko někomu něco zazlívat. Obsahově se jede na způsob post mortem pokecu o vlastním rozchodu - spoustu věcí víte, spoustu věcí ví ten druhej a jediný, o čem se nemluví, je to, co víte oba. Myšlenková konfrontace s někým dalším je pak vždycky obohacující a v jistým ohledu tenhle film "toho třetího" supluje dost dobře. Není objevnej, ale je chytrej a ve svým minimalismu kvalitně ukuchtěnej i naporcovanej, byť by porce mohly bejt menší. Skoro dvě hoďky jsou trochu moc. ()
Pro diváka lačného filmu, v němž se toho hodně stane a vyřeší, může být sledování Karáskova zdařilého pokusu o český mumblecore, v němž se stane málo a nevyřeší v zásadě nic, frustrující. Karel, já a ty ovšem i tím, jak málo je naplňující, věrně odráží, jak žijí a přemýšlejí dnešní mladí městští intelektuálové. Film vzdor svému minimalismu a omezení záběru na malý vzorek příslušníků generace Y zároveň podobně jako filozofující walk-and-talk filmy Erica Rohmera či Richarda Linklatera otevírá řadu univerzálních témat. Tím klíčovým je nepolevující existenciální úzkost z toho, že se stále míjíme se svým „správným“ životem.___Nejistota je duševní stav zažívaný ve filmu s krátkými pauzami nepřetržitě takřka všemi postavami. Trvalému porozumění se jim paradoxně nedaří dosáhnout kvůli neustálému hledání jistoty, kterou vztahy z vlastní podstaty vylučují. Kvůli svému nastavení nedokážou některé skutečnosti v zájmu vlastního štěstí prostě ignorovat. Neumí tak být spolu, ani bez sebe, zas a znovu se scházejí a rozcházejí, hledaje sebe samé i člověka, po jehož boku budou moct sebou samými pohodlně být.___Trvalá nespokojenost kvůli nepřehlednosti bytí člověka sice vysiluje, ale možná i díky ní neustává ve snaze přesáhnout sebe samého a dál se vyvíjet. Nepřetržité kritické zkoumání vlastních stavů a vztahů, v jejichž pojmenovávání jsou hrdinové podstatně úspěšnější než v jejich řešení, je ostatně i hlavním hybným prvkem vyprávění. Karásek vystihuje nestálou povahu (nejen) partnerského života jednak nenucenými dialogy, prozrazujícími výjimečný cit pro rytmus a nuance lidské řeči, jednak přirozenou návazností přesně odpozorovaných situací. Dějí se jedna za druhou bez vykonstruovaných dějových zvratů, velkých konfliktů či složité vztahové kombinatoriky. Karel, já a ty zachycuje život postav zdánlivě bezprostředně, bez ohledů na požadavek pevně strukturovaného dramatického útvaru s vyvíjejícími se charaktery a silnou pointou. Ke spontaneitě a nahodilosti, které brání tomu, aby se téměř dvouhodinový film stal předvídatelným a těžkopádným, přispívá také natáčení v autentických pražských lokacícha přirození herci, obtiskující do rolí kus ze sebe samých.___Samotné dosažení opravdovosti, jaká je v české kinematografii ojedinělá, představuje výjimečnou hodnotu. Karel, já a ty u ní ale nezůstává. Věrná nápodoba skutečnosti Karáskovi slouží k tomu, aby mohl bez okatého předkládání velkých životních pravd přesně vypovědět o pomíjivosti vztahů, nenaplněných očekáváních a věčně se opakujících životních cyklech. Ve své jednoduchosti jde o neobyčejně promyšlený film. 80% Zajímavé komentáře: Hwaelos, zencitizen, elgreco, Syndrom, Marthos ()
Český nezávislý nizkorozpočťák Karel, já a ty, jako by byl natočený pro manifest Dogma 95. Minimalistický počin debutanta Bohdana Karáska, je originálně pojatým konverzačním snímkem, který nemá v českém filmu obdoby. Nepřináší nic nového ani světoborného, ale je to příjemný svěží vítr, který v dnešní kinematografii chybí. Je to pohled do světa mladého manželského páru, jejich přátel a vztahů jako takových. O tomto tématu bylo natočeno u nás poměrně mnoho filmů, ale tento je jiný než všechny ostatní. Díky civilnímu a přirozenému herectví hlavních aktérů, jsem si připadal jako když sleduji konverzaci svých přátel od vedlejšího stolu. Zajímavý počin, který určitě stojí za zhlédnutí. ()
Minimalistický, komorní film o ničem, teda pardon, o několika lidech, co pořádně neví, co sami se sebou (což je v českých filmech strašně originální téma, že jo) a věnuje se to přede vším jednomu poměrně mladému manželskému páru, který má pocit, že se vztah mezi nimi vyčerpal a tak si od sebe dávají pauzu. A celé to trvá dvě hodiny, pořád se tu jenom mluví a mluví, sem tam filozofuje a občas padnou i zajímavé myšlenky, překvapivě to vůbec nenudí a spíš to má takovou podmanivou atmosféru, o postavách dokonce víme i něco víc a i když prvních 10 minut vypadalo strašně, nakonec se z toho stala celkem příjemná věc. Líbily se mi tu i nějaké detaily (třeba když se Petr Marek (btw, potěšilo mě, že tady hraje) líbá s Jenovéfou Bokovou, děje se tak v knihkupectví u oddělení sci-fi a fantasy - a vzhledem k tomu, že je tahle scéna z celého filmu nejakčnější, tak v celkovém konceptu a atmosféře filmu opravdu působí, jako kdyby byla trošičku fantasy - snad chápete, jak to celé myslím), ale zase některé byly dost špatné (vážně neuvěřím tomu, že by tenhle intelektuální typ lidí pil Braník). Teď jsem se pomalu přehoupl k negativům, takže už bych mohl rozebrat těch prvních 10 minut - ty totiž vypadají, jako nějaký špatný studentský film, kameru mají amatérskou, střihy naprosto příšerné a to divné skákání ze scény do scény, kdy člověk nechápe, jaká doba uplynula od předchozího časového úseku, mi taky hodně vadilo. Pak je to ještě v posledních 5 minutách, ale jinak naštěstí ne a pak už se na to dá celkem v pohodě dívat. Neštve mě tolik absence jakéhokoli děje jako spíš to, že to pořádně nevyvrcholí, manželé si prostě dají pauzu a po té jsou zas spolu a celkem v pohodě. A nelíbilo se mi, že se film věnuje hlavně Saše a Dušanovi, ale Karlovi, který by měl mít v "příběhu" též podstatnou roli, se nevěnuje skoro vůbec. Taky mi vadilo, že se postava Dušana (kterého hraje ve skutečnosti Bohdan Karásek, který z nějakého neznámého důvodu není u herců vůbec uveden a v obsahu je taky díky tomu fatální chyba) nikam nepohne, což je bohužel strašné klišé všech těchto filmů a zatím jsem snad nenašel žádný, který by se tomu pokusil "vzepřít". Vadilo mi i obsazení Jenovéfy Bokové - a teď prosím její rozsáhlý fanklub, aby mi to odpustil - ale do tohohle komorního a realisticky natočeného díla se mi tak slavná česká herečka do hlavní role prostě nehodila. Kdyby tam hrála nějaká naprosto neznámá herečka, působilo by to na mě realisticky a přirozeněji, protože v tom filmu Boková prostě pořád je Boková, ne ta role, kterou má hrát, zas tak skvělá herečka není (ještě jednou pardon, její fanklube - ale abych vás potěšil, tak musím říct, že ve Chvilkách byla dost dobrá). Když to celkově shrnu, je to sice jinak natočené a dost ukecané, ale jinak se to od ostatních českých filmů o ničem vůbec neliší. Teda jo, kromě jedné věci - nebyl tu sex, nikdo to neumřel a nikdo se tady ani nepoblil, což mě dost (a mile) překvapilo, protože tyhle tři věci jsou typické pro 90% českého filmu, možná i víc. Karel, já a ty, je nakonec docela příjemnou (možná bych řekl, že až relaxační) záležitostí, která ale má jisté mínusy, kvůli kterým nemohu jít s hodnocením výš. 3* () (méně) (více)
Neuvěřitelně živej a chytrej film, s dialogy, který ocení člověk, který se nedívá na svět povrchně. Jsem unesen tak, jak jsem nikdy nečekal, že bych mohl u "bytového" a celkově malého a nezávislého filmu někdy být. Ani tomu Kamilovi Filovi jsem nevěřil, že ty skoro dvě hodiny utečou jako voda a já si tak lebedil, že bych snesl i další. Musím zahanbeně přiznat, že je ostuda, že já, který se o film zajímám tak intenzivně, jsem o Bohdanovi Karáskovi až do sklonku roku 2019 nikdy neslyšel a jeho další snímky je pro mě přímo povinnost dohnat. 100%!!! ()
Galerie (12)
Zajímavosti (5)
- Film Karel, já a ty byl po premiéře na karlovarském festivalu označen za „situační esej“ nebo „rozcházecí film“. (SONY_)
- Mnozí z herců hráli již v Karáskových předchozích středometrážních snímcích, například Petra Nesvačilová (film Lucie, 2011), Miloslav König a František Host (film Milostné písně, 2013). (Zdroj: Marienbad Film)
- Bohdan Karásek rád pracuje i s neherci, vidí zde velký potenciál přirozenosti. (Zdroj: Marienbad Film)
Reklama