Anatomie vraždy

• USA Anatomy of a Murder (více)

Film líčí případ pomstěného znásilnění. Jeho hrdinou je venkovský advokát Paul Biegler, který převezme obhajobu poručíka Maniona, obviněného z vraždy muže, který znásilnil jeho vyzývavou ženu Lauru. (oficiální text distributora)

Recenze (111)

Lacike

Súdna dráma o triedu slabšia ako Witness for the Prosecution od Wildera. Jednak mi vadilo spracovanie, ktoré je príliš zdĺhavé a venuje sa kope zbytočností, ktoré by sa dali kľudne vystrihnúť a tempu filmu by to výrazne prospelo. Tých 160 minút rozhodne neraz pocítite. Naviac mi vôbec nesadol obvinený, ktorý neprejavuje žiadnu ľútosť nad tým, že zo žiarlivosti zabil chlapa za to, že znásilnil jeho ženu, ktorá rada koketuje s každým naokolo a pár dní po znásilnení nevyzerá, že by ju to nejak trápilo. No vrah Ben Gazzara sa snaží svoj čin ospravedlniť dočasnou stratou súdnosti, či čo to bolo. Od začiatku mi vôbec nesedel a otvorený záver naznačuje, že to bol skôr zmrd. Prípad je proste až príliš jednoduchý na tak obsiahlu stopáž. Zachraňuje to len charizmaticky a občas vtipne hláškujúci obhajca James Stewart a jeho alkoholický parťák Arthur O'Connell. Výsledkom je film na jedno pozretie. 6/10. ()

JohnMiller

Jedná sa o slušnú kriminálku s príchuťou starého dobrého noir. Akoby to bol prequel Dvanástych rozhnevaných mužov ktorý ako porota dostávajú nespočetné množstvo informácií o trestnom čine. Kamera a soundtrack vystihujú presne to obdobie 50tych rokov. Za absolútny vrchol tejto snímky považujem herecký výkon Jamesa Stewarta. Jeho charakter a dlhé monotónne dialógy ma nenudili ani sekundu. Hneď na začiatku mi prišiel sympatický a obľúbil som si ho. Síce to pokladám za zdarilé dielo no prílišné nafúknuté nerealistické a hlavne nelogické súperenie troch právnikov v súdnom procese proste aj na ten rok vôbec nefungovali. Tak to na súde nefunguje teraz a nefungovalo nikdy. Keby to malo troška vážnejší a temnejší tón ako napríklad už v spomínaných rozhnevaných mužoch hodnotenie by išlo určite nahor lebo je to dobrý film skvele spracovaný iba tá nereálnosť ma hlavne pri konci doslova frustrovala. Byť v porote určite by som hlasoval naopak ako porota. Lebo hoci ukázali proti vrahovi vážne motívy .. vinný bol aj tak. ()

woody

Jeden z nejchytřeji a nejprecizněji vymyšlených filmů, co jsem kdy viděl (o to více zaráží, že Preminger se nedočkal ani mizerné nominace na Oscara a nikdo si tohoto opomenutí nevšímá a vedle Kubricka a Hitchcocka ho neřadí). Navíc se - což shledávám takřka neuvěřitelným - nebere vůbec vážně a od začátku do konce si s vámi pohrává jako obhájce a prokurátor s porotcem. Ostatně, vy sám porotcem jste a nedozvíte se nic víc, než oni samotní. Do toho všeho, dovolit si hovořit v '59 o spermatu, mužské erekci a ženských bombarďácích, zaslouží obdiv. Ten film za 50 let nezestárnul ani o minutu své zdánlivě přeexponované délky. (A má skvostný kinoplakát) (znalí historie si užijí v lahůdkové roli soudce Josepha Welche, prvního muže, který se dokázal na vládní úrovni vzepřít hysterii kolem proti McCarthyho honu na čarodějnice) ()

Snorlax

První hodina je naprosto zbytečná a nudná, nebýt Ellingtonovy hudby, film bych pohrdavě vypnula. Přesunem do soudní síně začíná napínavá konverzačka. Ale než se k ní film prokouše, je k uzoufání nudný. To si skutečně mnohem raději pustím neskonale zábavnější kriminálku ze stejného roku Marie-Octobre . ()

anais

Soudní drama, které jde zcela proti konvencím žánru. Budu li mírně spoilovat, tak na Anatomy of a Murder je fasciunjící ta nejistota na konci, jak to vlastně bylo. Neslyšíme standardní holywoodské scény s patetickými proslovy na závěr, nečekanými zvraty, či divácké zadostiučinění (například dopadlo to špatně, ale divák zná narozdíl od postav pravdu). Tohle je hra, ve které klamou všikchni, aby dosáhli svého cíle. Jen to nikdy není řečeno, natož vysvětleno. Z určitého pohedu tak můžeme fandit i obžalobě, která má na začátku jednoznačný případ úmyslného zabití, ale lstivý James Stewart jim to zcela naruší. ()

Zajímavosti (17)

• Film je podľa Amerického Filmového Inštitútu 7. v rebríčku 10 Najlepších drám zo súdnych siení. (fishki)
  • Krom toho že Duke Ellington pro film udělal hudbu tak si i zahrál v malé cameo roli jako "Pie-Eye." (formelin)