Reklama

Reklama

Možnosti dialogu

  • Velká Británie Dimensions of Dialogue
Animovaný / Krátkometrážní / Komedie
Československo, 1983, 12 min

Mezilidské vztahy mají svá úskalí. Tři animované etudy na jedno téma, v podání mistra surrealismu Jana Švankmajera. Vířivý kaleidoskop svárů a příčin, které znemožňují dialog – tři animované metafory o světě, který nás obklopuje. V Možnostech dialogu (1982) pracoval Jan Švankmajer s asambláží, objekty, koláží, s aktéry animovaných modelací. Možnosti dialogu jsou jedním z nejslavnějších a nejúspěšnějších animovaných filmů a patří do Zlatého fondu české i světové animované kinematografie. (Česká televize)

(více)

Recenze (108)

Zuzanyje 

všechny recenze uživatele

Jedná se vlastně o 3 němé filmy, jejichž akce je ilustrována skvělou hudbou Jana Klusáka. Tak v dialogu věcném je každá z hlav charakterizována jiným druhem hudebních nástrojů - žestě kontra flétny... Navíc se v právě v tomto Dialogu věcném nejvíce projevují arcimboldovské vlivy... Švankmajer se sám přiznává k obdivu k manýrismu, Rudolfinské době a vědomému epigonství Arcimbolda (nutno dodat, že jinak epigonstvtím pohrdá). Tedy dvě animované hlavy složené v arcimboldovském duchu z různých předmětů se požírají navzájem. Člověk (lidská hlava) se pokouší pohltit vše, zpracovat, zničit rozmělnit. Tak chápu dialog věcný já... V dialogu vášnivém se při vášnivé hře smyčců spojí dvě postavy a když se opět rozpojí a rozpoutají hádku zbyde po nich jakýsi zbytek - dítě, za nějž žádný z těch dvou nechce přijmout zodpovědnost... V posledním Vyčerpávajícím dialogu se objevuje Švankmajerova obsese jídlem. Ta však zůstává obsesí ryze uměleckou, kdy s oblibou právě jídlo a akt stravování ve svých filmech tematizuje (později natočil známý a velmi úspěšný film s velmi příznačným názvem Jídlo). Sama obsese však paradoxně pramení již v jeho dětství, kdy jej jako neduživé dítě do jídla nutili... Právě tehdy se mu jídlo zřejmě zdálo dosti vyčerpávajícím. ()

ZeroCZ1233 

všechny recenze uživatele

O tomto režisérovi jsem slyšel hodně a o jeho proslulosti ještě více a zrovna dnes jsem si řekl, že je čas si pustit jednu z jeho věcí. A tak jsem si jako první dílo vybral právě toto. A musím konstatovat, že to je 11 minut plných protikladů. Je to hnusné, ale zároveň krásné. Je to jednoduché, ale zároveň geniální. Švankmajer zde naprosto skvěle odprezentoval pár typu dialogu skvělým výtvarným stylem, který využívá ty nejobyčejnější věci, ale přesto je to těmi věcmi vystiženo dokonale. Nádhera. ()

Reklama

Sabsimplex

všechny recenze uživatele

Tento krátký animovaný film je rozložen do tří ještě kratších filmů. Nejkladněji musím hodnotit film číslo jedna, pojmenovaný věcný dialog. Bylo fascinující sledovat nejen muže, kteří byli složeni z jídla, nádobí či papírových věcí, ale hlavně jejich vnitřní ničení. Diváky dokážou upoutat velmi netradiční scény, ve kterých například nůž a vidlička rozcupují celé kuře, klíče rozvrtají hlávkový salát nebo rozevřená kniha zničí pokličku na hrnec. Věci, které se v tomto prvním filmu objevují všichni velmi dobře známe, ale to co ty věci v tomto filmu dělají je až překvapivé. Hudební vložky se do první části hodí a dokážou odlehčit atmosféru. Část druhá, která se jmenuje vášnivý dialog může být pro diváky jaksi nepochopitelná. Vystupují v něm dvě figuríny muže a ženy, které se napřed milují, a poté se očividně nenávidí. Příčinou jejich nenávisti mohl být kousek hlíny, který vznikl po jejich milování, ale není dost jasně poznat co má znamenat. Proto tato druhá část alespoň pro mě zůstává poněkud nepochopitelná. Část poslední nese název vyčerpávající dialog. Kromě rozptylující hudby, která může chvílemi působit nepříjemně se jedná o zajímavý a poutavý krátký film. Zpočátku vše do sebe krásně zapadá, jako například zubní kartáček z pusy prvního pána a zubní pasta z úst druhého pána. Ovšem postupné míchání nemíchatelných věcí vyvolává zmatený nebo i nepochopitelný dojem. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Možnosti dialogu bez možnosti vést dialog... Švankmajer zkrátka k vedení dialogu nepotřebuje ani otevřít pusu, vše probíhá pomocí hutné metafory ve tvrdě surrealistické plastelínové animaci. Filmek se zkládá ze tří příběhů z nichž každý má svou trefnou pointu - 1) Mladší pohltí staršího 2) Vášeň zatemňuje mysl + po jejím odtemnění přichází strach z vzniklé odpovědnosti 3) Někdy může být první volba nejlepší a měnění perspektiv výsledku jen škodí... Na Švankmajerovy kousky se dívá dobře, ale smysl života z toho nevyčtete. 8/10 ()

Vlkodlak13 

všechny recenze uživatele

Sice jeho filmy mají občas pointu, ale nechápu co lidi vidí tak zajímavého na jeho nechutném zpracování.. Buď je on zralý na psychiatrii nebo diváci co zkouknou jeho díla.. A to jsem si myslel, že nic ujetějšího než film "Byt" být nemůže, no jak vidím asi jo, ten byl ale aspoň dobrý v tom, že si tam zahrál Kraus a bylo to vtipnější, toto je spíš zase drama/horor.. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Jan Švankmajer podle názvu filmu pojmenoval svou výstavu, která měla podtitul „Mezi filmem a volnou tvorbou“ a konala se od 26. října roku 2012 do 03. únoru roku 2013 v Domě U Zvonu v Praze. Kromě autorových výtvarných děl či loutek se na ní objevily také fotografie z natáčení jeho filmů. (JoranProvenzano)

Související novinky

10. ročník Festivalu krátkých filmů Praha

10. ročník Festivalu krátkých filmů Praha

11.01.2015

Horor čtrnáctiletého českého režiséra, drama sestříhané Dolanem či ztracené kraťasy s Peterem Sellersem. Jubilejní 10. ročník Festivalu krátkých filmů bude bilancovat svoji historii i hledět vpřed… (více)

Reklama

Reklama