Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1944 a německý nadporučík Clemens Forell odjíždí vlakem z Bavorska na východní frontu. Na nádraží se loučí s rodinou a manželka mu přitom sdělí, že čekají další dítě. Forell slibuje, že se do vánoc vrátí, ale místo toho je jako válečný zajatec v Sovětském Svazu odsouzen na 25 let nucených prací v Gulagu na nejvýchodnějším cípu Sibiře. Forell s mnoha dalšími německými zajatci je transportován vlakem v nelidských podmínkách na Sibiř a dopraven do Gulagu, kde těží v dolech. Již po příchodu do Gulagu je konfrontován se zástupcem velitele Gulagu. Forell vzpomíná na svoji rodinu a když se mu naskytne příležitost k útěku, využije ji. Byla to však nastražená léčka a Forell i ostatní vězni jsou za to tvrdě potrestáni. Forellovi se však záhy naskytne další příležitost k útěku a to díky pomoci německého doktora, který zde ošetřuje nemocné a raněné. Pomocí něj se mu útěk podaří a pro Forella tím začíná strastiplná pouť přes celou Sibiř domů. (retrix)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (334)

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Nehci nijak shazovat skutečnost, podle níž film vznikl, ale pietní uznání by si ten člověk zasloužil mnohem výraznější. Bauerovu předlohu nepovažuji za nijak dokonalou. Je to pouze literárně velmi jednoduchá (tudíž pro řadového konzumenta velmi čtivá) vyprávěnka o jednom nadlidském výkonu. Jenže tam, kde spisovatel boduje poutavým popisem extrémních situací, do nichž se Clemes Forrell dostává, tam absolutně vynechává scénárista, popř. kolabuje režisér. Z děje, totálně vykastrovaného o ty nejnapínavější, a divácky relativně atraktivní, momenty, nevycucal režisér v krutě přepálené stopáži více, než jednotlivé obrázky, bez emocionálnějších pojítek. Forrell putuje, zažívá chvíle napětí, strachu, akce, ale celkově se zasekává v kolovrátkovém efektu, jež směřuje k jedinému možnému konci. Ten se navíc (počínaje přechodem mostu) stává i přes svou podlézavou kýčovitost jediným opravdovým momentem, z nějž nepadá chlad a jejž je možno uvěřit. Na německý produkt s nálepkou velkofilm si tak divácká obec musela chvilku počkat až do Der Untergang. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Ach ty efekty za každou cenu a citové vydíračky, ty se mi tuze nelíbí. Mám na mysli ke konci filmu. Nebýt nich, je to moc dobrý dobrodružný film, u kterého se nebudete nudit. Skvělý příběh, nádherná příroda. Také herci jsou výborní. Stále rozvažuji 3 nebo 4 hvězdičky. Za 4/5 filmu dávám plný počet, za posledních 20 minut sotva polovinu. ()

Reklama

Hennes 

všechny recenze uživatele

Výborně zpracovaný snímek, kde možná jen stopáž po úniku z lágru, mohla být asi přeci jen kratší. Hodně je tu diskutovaný konec scény na mostě (takhle by se to určitě nestalo a hlavně nevěřím, že by se ruský důstojník až takhle moc hnal za jednou osobou) a následný návrat domů. Je to sice dojemné a happy end jak má být, ale sedí mi to více než konec podobného snímku ÚTĚK ZE SIBIŘE. Jinak je film napínavý, ukazuje strašlivé podmínky nejen při transportu, ale i v samotném táboře a lidskou sílu jedince (výborný herecký výkon) jít za svobodou. Ač je Sibiř krutá, je přírodou nádherná. Jeden z lepších německých filmů. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Toto bolo podľa skutočnej udalosti? Je to také sladké, až sa tomu nechce veriť. Príbeh zo sibírskeho gulagu by mal byť podstatne drsnejší až dychvyrážajúci, toto mi pripadalo, ako by to natočilo Disneyho štúdio, hlavne vzhľadom na ten koniec. Nehostinný Sibír vôbec nevyzerá nehostinne, ale ako lúka pri mojom dome, keď je von -2C, alebo ako keby to bolo točené v štúdiu, žiadnu zimu z toho necítiť. Posadnutosť súdruha poručíka je dosť zvláštna, ale na svete je plno exotov... ()

vanadium 

všechny recenze uživatele

Po přečtení zdejšího obsahu jsem si říkal, proč někdo píše obsah tím stylem, že vyklopí celý děj. Ale po zkouknutí filmu beru zpět, protože popsaná je skutečně jen úvodní část filmu - aby taky ne, když má dvě a půl hodiny. Ale dobře naplněné dvě a půl hodiny. Pravda, dost mi vadila přílišná hranost - narozdíl od tématicky stejného Útěku ze Sibiře, který působil mnohem autentičtěji. Stejně tak hudba film zbytečně předramatizovávala (naopak u Útěku ze Sibiře chyběla, což mi ale taky vadilo). Místy se člověk pozastaví nad (možná jen zdánlivými) nelogičnostmi (díky scéně na mostě jsem pochopil to, nad čím jsem si předchozí dvě hodiny lámal hlavu - tedy proč velitel gulagu tak urputně Forella pronásleduje, dyť mu může být putna; no, ale ani teď si vlastně nejsem jistý, jestli to byl vážně míněný záměr té výzvy dokázat si, že ho chytí, anebo jen laciný dějový konstrukt kořist-lovec, klaďas-záporák). Celkově film nepůsobí jako z roku 2001, ale spíš o 10 či více let starší - viz i efekty, třeba ta příšerná polární záře, nebo zcela jednoduchý trik se zastřelením tuleně. Ale ty vyjmenované nedostatky stejně převažuje ten silný příběh a ještě silnější konec. A taky - kamera byla velmi příjemná a zejména je film naplněný krásnými přírodními scenériemi. Je pravda, že občas je film na hranici vizuální a zejména emocionální kýčovitosti (zejména tu místy i výrazně překračuje do patetičnosti), ale... přesto jsem mu podlehl a dávám čtyři hvězdy. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (16)

  • V závěru, když jde Clemens Forell (Bernhard Bettermann) po průchodu katrem, má most vozovku z panelů. Při detailu na nohy ovšem kráčí po mostovce z fošen. (mikulin)
  • Když hlavní hrdina chce vystřelit po tuleňovi, tak v jednom záběru natáhne pistoli Tokarev, která je čistá. V následujícím záběru je však celá od sněhu. (Marsu88)
  • Natáčanie začalo 4. februára 2000 a skončilo 14. januára 2001. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama