Bílý tygr

• Indie The White Tiger

Jestli chce ambiciózní řidič bohaté indické rodiny uniknout před chudou a začít podnikat, musí vzít rozum do hrsti. (Netflix)

Recenze (80)

campix

Drsnější pohled na Indickou společnost než který nabízí většina podobných filmů a je nutno podotknout, že je to také pohled hodně evropský. Tady nemůže být řeč a indické produkci. Všechno je skrz na skrz točeno západní optikou se západními postupy. Možná o to atraktivnější pro nás Bílý tygr je. Nabízí zároveň nesmlouvavý pohled na indickou kastovní společnost provázanou se zkorumpovaným statním aparátem, ze které je velmi těžké se vymanit a většina lidí v Indii je s tím naprosto v pohodě. V některých směrech je ta až skoro Hollywoodská stylizace na škodu, ale jako celek je tohle velmi povedené dílo. ()

Vavča

Indická společnost bez příkras, podle románu indického autora, je kastovní, nábožensky i sociálně roztržená, zaostalá, libující si v praktikách patřících do dob legendárních eposů a nikoliv moderní doby. Tedy úzká vrstva všemocných a dole bezmocný, ponížený plebs bez možnosti zvednout se z chudinského dna... Hlavní hrdina se rozhodne překonat omezení společnosti i doby, odhodit tamní morésy a zvyklosti, být svým pánem. Morálně velmi odvážný až revoluční film, který pokládá znepokojivou otázku, v mé zemi lze zbohatnout jen jako politik a zločinec, je to u vás také tak? Zdůrazňuji, že film je natočen primárně v angličtině, je to záměr režiséra, nikoliv zásah dabingu, distribuce. Priyanka Chopra je zde spíše v epizodní roli jako expat, který nedokáže příliš koexistovat se svojí zemí, její manžel má po návratu z USA také velké plány a rád by viděl svoji zemi jinde, jenže začně zajíždět až příliš do rodinných kolejí. Velice důležitý film součanosti, ukazující, kde Indie je, není to lichotivé místo. Ale jakékoliv zlepšení musí začít sebereflexí. Otázka je, zda indické elity jsou schopny činu, nejen myšlení... ()

J*A*S*M

Jak jeden indický chudák ke štěstí a bohatství přišel, aneb sociálně drásavé a deziluzivní podání romantických pohádek z ranku Milionáře z chatrče, na kterého se tu ostatně i explicitně odkazuje. S klasickými bollywoodskými filmy - alespoň tedy z mé nepříliš objemné zkušenosti - to nemá v podstatě nic společnýho, kdo se bojí bollywoodských tanečků, tak tady žádné nejsou. Mám ale docela zásadí problém s vyzněním koncovky filmu, ačkoli právě ta je tím, čím se snímek odlišuje od toho, co by divák čekal. 7/10 ()

gogo76

Zdá sa, že cesta ku šťastiu alebo presnejšie peniazom je veľmi jednoduchá..., aspoň podľa tohto filmu, ktorý má prvú hodinu náramne bavil, je vtipný, hravý, atmosferický, veľmi podobný hitu Milionár z chatrče. Herecky výborne obsadené, jednoducho radosť pozerať. Príbeh o úteku z kurníka, špiny a chudoby je chytľavý, to bez debaty, no po prvej hodine prichádza temnejší tón, ktorý je ešte ok, ale tá akože poita, "rozuzlenie" v závere bolo pre mňa dosť povrchné. Bral by som to, keby príbeh pokračoval, ale takto mi to jednoducho nestačilo. Poznámku v závere o tom, že svetu budú vládnuť hnedí a žltí beriem s rezervou, inak by som sa urazil a asi nielen ja. White tiger mohol byť hit jak sviňa, keby sa so scenárom niekto pohral viac. Je to veľká škoda, pretože rozjazd to malo úžasný, i tak sa však prikláňam k slabším 4 hviezdam. 70%. ()

Big Bear

Po Milionáři z chatrče a dojemném zatoulaném Lionovi tu máme pro změnu řidiče z chatrče. Předně je třeba říci, že kdo zná bollywood, nikdy by toto nemohl nazvat indickým filmem. Ten je indický asi tak jako kuřecí maso s rýží po sečuánsku, které zná každý Čech, v Sečuánu jej však nikdo nikdy nejedl.  Film je rovnou točen západní formou bez typických zpěvů a tanců a na západního diváka dle mého názoru cílí. První půlka byla milá. Já mám Indii rád i když mně děsí taková ta její utlapanost, upatlanost a ušmudlanost toho šíleného lidského mraveniště a také ten všudypřítomný bordel, lidé vyměšující v podřepu na ulicích, roztodivní parazité a další libůstky... Ale zem je to čarokrásná, mám rád indickou hudbu i básně Rabindranátha Thákura. A za to vše u mne může jediný člověk a tím je ale kupodivu typický Angličan jménem Kipling, který v Indii paradoxně pobýval jen velmi krátký čas. Bohužel od druhé půlky se film překlopí z milého vyprávění o chudém chlapci z nižší kasty u bohaté rodiny do obhajovaní krádeže ve stylu když oni kradou, jejich okradením nepáchám zlo... A to sobecké vědomí co se stane dál, to už bylo přes čáru. Stále jsem čekal, že se film nějak mile vyvrbí, dojde k vtipnému a chytrému zakončení, ale byl jsem zklamán. Ke konci to už dokonce nudilo.  Z milého hrdiny se stal celkem odporný sráč a jeho vzkaz, že toto století bude patřit hnědým a žlutým by měl působit jako vztyčený varovný prst, protože leckde se to už děje a to stejným způsobem jako v tomto filmu. A tak nevím, zda Ramin Bahrani tento vzkaz k nám vyslal schválně, nebo je jenom tak blbej, že vidí svět takto... Nemám optiku Indie, ale než ještě někdy útěk  z kurníku, to si raději pustím Slepičí úlet !  Dávám za 3 rupie. * * * ()

Zajímavosti (3)

• Väčšina hlavných postáv je vykreslená ako zvieratá, ktoré symbolizujú ich povahu. Napríklad biely tiger Balram (Adarsh Gourav) za to, že bol vypočítavý a nebezpečný, jahňa Ashok (Rajkummar Rao) za to, že bol mäkký a rozmaznávaný, Mukesh (Vijay Maurya) ako mungo a otec (Mahesh Manjrekar), ako bocian. (belinko)