Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
Rudolf BlaháčekHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Tina Ruland, Manou Lubowski, Horst Buchholz, Karel Roden, Marián Labuda st., Jiřina Bohdalová, Jiří Langmajer, Martin Zounar, Jozef Adamovič (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Princ Afron s mladším bratrem Otmarem vezou na hrad krále Jorgena darem překrásného ptáka Ohniváka, který umí přivolávat lásku a zaplašit smrt. Po cestě se Afron zamiluje do neznámé krásky. Ukáže se, že je to princezna Elena, kterou si jako svou vyvolenou vybral i zlý černokněžník Skeleton. Princ Afron se vydává na nebezpečnou cestu, aby svou lásku vysvobodil z jeho temných kouzel… Výpravnou filmovou pohádku na motivy bratří Grimmů natočil v roce 1997 osvědčený „pohádkový“ režisér Václav Vorlíček. Jeho stálý spolupracovník Miloš Macourek příběh obohatil o vtipné dialogy. Princeznu stejně jako v Kouzelném měšci hraje německá herečka Tina Rulandová, jejího otce, krále Jorgena, Horst Buchholz. V záporné roli černého vládce Skeletona exceluje Karel Roden a v roli babky Jadwigy Jiřina Bohdalová. (Česká televize)
(více)Recenze (168)
Velké zklamání, které bych od režiséra takových kvalit nečekal. Je to ale opravdu jen důkaz, že od určitého zlomového bodu stojí Vorlíčkovy projekty za starou belu. Pohádka je opravdu nudná, ponurá a nehorázně odfláknutý zastřený zvuk celý snímek absolutně pohřbívá. A přítomnost zahraničních herců je spíš ke škodě. Ach jo, kde jsou Tři oříšky pro Popelku, Jak se budí princezny a ostatní pohádky s nadhledem, vtipem a opravdovým šarmem :-( ()
Roden, Roden, Roden, Roden, Roden, Roden, RODEN!!!!!!! Zkrátka a dobře na této pohádce oceňuji to gotické ladění, to, že je možno dotknout se něčího srdce, že na dně Macochy žije Kraken s krvavým okem, že Karel Roden krvácí z očí, jak dokáže být Labuda se svým dobráckým obličejem odporný... a některé další detaily. Souhlasím ale s výhradami Džiana Babana, že původní pohádkový mýtus doznal silného zmrzačení a že některé dějové změny nemají pražádného smyslu. Kupříkladu zbytečná smrt princova bratra v možném světě, kde i jestřáb se dočká šťastného konce, by měla navěky strašit scenáristy ve snech. ()
Je to dost horor, myslím provedení. Vlastně je to i dost horor, co do děje. Člověk je skoro překvapen, že to nedopadne úplně špatně, ale osobně jsou mi bližší pohádky, kde když už musí někdo umřít, není to řečeno explicitně a nevyvolá to ve mně pochybnosti o tom, že ty postavy mají aspoň nějakou naději. Mám tím na mysli, že u pohádky nesmí vzniknout v divákovi dojem, že by bylo přirozené, kdyby kouzelný pták zemřel po úvodních titulcích na ptačí chřipku. ()
Prolnutí dvou komerci blízkých přístupů, z nichž jako tvořivější se projevil přes některá klopýtnutí ten český, dopadlo, jak dopadlo. Nezvládnuté filmové triky, děj, místy připomínající výslech na právu útrpném, nevyrovnané herecké výkony (nesporná osobnost, jakou je Marián Labuda, náhle nemá co hrát), natahovaná kaše, co se mění ve žvýkací gumu bez začátku i konce, to jsou hlavní svízele ambiciózně pojatého projektu, do nějž vstoupila řada vynikajících českých jmen. Ne vždy musí německé peníze znamenat povznesení, až příliš často koprodukce tohoto druhu končí v pomyslné škarpě. Rozporuplný dojem z pohádky, která se pokusila propojit grimmovské a erbenovské prvky a náměty, doplatil na prvoplánově požadovanou diváckou úspěšnost. Místo očekávané kvality jsme tak konfrontováni s neduživým polotovarem, sloužícím poprávu jako příklad toho, jak se k osvědčenému, nosnému pohádkovému tématu přistupovat nemá. Bohužel. ()
Tak strašně nesympatickou pohádku jsem dlouho neviděla. Dlouho jsem neslyšela tak dementní jméno pro prince, jako je Afron, který je navíc škaredý jak noc. Mé ideály prince na bílém koni fakt nesplňuje. Roden je správně máklej, ovšem je to přehnané. Smrt princova bráchy (princ mladší) je trapná, stejně jako Tina Ruland. Ach jo. Tuhle pohádku nemám ráda. ()
Galerie (11)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (4)
- Pohádka se natáčela na moravském hradě Pernštejn. (Monika22)
- Postava Skeletona (Karel Roden) je narážkou na Kostěje, postavu slovanského folklóru, který měl stejně jako filmový Skeleton životní sílu skrytou v předmětu mimo své tělo. (Nick321)
- Jako asistent produkce na filmu pracoval Jakub Kohák. (VSVB)
Reklama