Duben 1940. Oči světa jsou upřeny na Narvik, malé město v severním Norsku, které je zdrojem železné rudy potřebné pro Hiterovu válečnou mašinérii. Během dvou měsíců nelítostné zimní války utrpěl Hitler svou první porážku. (joss11)

Recenze (58)

kenkaku

Děj začíná v dubnu 1940 a opírá se o skutečné události v přístavu Narvik. Atmosféra je perfektní, kostýmy i provedení doslova bezchybné (dokonce i drobnosti jako nášivky Horských myslivců na uniformách Wermachtu - kteří v té době v Norsku opravdu byli nasazení). Tak proč to sakra nefungovalo? Film selhává v drobnostech. A je jich hodně. Třeba obsazení hlavní ženské role (okolo které se točí většina děje). Opravdu museli vybrat tu nejošklivější ropuchu, ze všech ženských co se ve filmu vyskytnou? Nebo její manžel a jeho eskapády s puškou (buď ji někde nechá nebo ji ztrácí - hrozně mě to rozčilovalo). Role dítěte (jeho chování a vliv na děj - další element co mi hýbal žlučí). Děj jako takový jakoby nevěděl, jakému příběhu se věnovat (a jak ho vyprávět). Přeskakuje se nejen mezi postavami, ale nešetrně se skáče i v čase (asi 4x), aby se udržela linie s historií (boje okolo Narviku trvaly dva měsíce). Ta integrita s minulostí se sice obdivuhodná, ale hodně to ničí pozornost a kontinuitu děje. ()

dopitak

Čekal jsem nějakou bezva špionáž ze severu, skrývačky, sabotáž, tajný plán, dechberoucí záběry norské přírody, tak jak to Norové umí. Místo toho frázovitost, patos, trochu slušné válečné akce. Němci mluví německy, Francouzi francouzsky, Britové britsky, a Norové, aby se to nepletlo, taky anglicky. A nejhorší je, že hlavní ženská postava je hnusná zrzavá hilda co zradí Spojence, zatímco její známá (typologicky Jana Pidrmanová), se ve filmu jen mihne. Nejsympatičtějším hercem je pak borec co hraje německého konzula Fritze Wussowa. ()

drackula

Hneď na začiatok treba poznamenať, že nejde o plnohodnotný vojnový film. Respektíve, ak niekto čaká nórskeho Ryana, tak bude asi sklamaný. Narvik skôr funguje ako rodinná dráma, keďže najzaujímavejšie pasáže sa týkali práve rodiny a toho ako ich poznamenala vojna. V tomto smere je Ingrid Toffe hlavnou postavou a voľby pred ktorými stála som jej naozaj nezávidel. Vojenská časť filmu nemá tú silu a intenzitu akú divák v tomto žánry očakáva. Dianie je možno až dokumentárne presné, ale skôr to ublížilo ako pomohlo. Neustále dátové vstupy mi skôr vadili a dali sa s trochu zručnejším scenáristom šikovne vynechať. Škoda nevyužitého potenciálu, ale úplne márny film to nie je. 60% Netflix ()

Johnny.ARN

Film, ktorého vývoj som sledoval asi od začiatku. A tešil som sa neho, preto skončil aj v topke na videnie v minulom roku. To som síce nestihol, Shitflix ho z nejakého dôvodu kúpil, našťastie. Vôbec to nie je zlé, na romanticko-historický film. Pretože to presne je. Drámy je tam máličko, bojovky tiež pomenej, postavy a ich konanie je predvídateľné a záver mi vycucal krv úplne najviac. Ako celok to ale funguje, nie je zbytočne natiahnuté, má to spád, bočné linky potlačené a snehové podmienky výborné. Boli to mocní chlapi, keď tam behali len v uniformách a svetríkoch bez zimnej výstroje a prišlo im to normálne. Vikingovia no. Lepší priemer. 3 z 5 ()

Warhorr

Od snímku Bitva v ústí Šeldy a Bombardování tu máme po delší odmlce další válečný film z WWII. Tentokrát si tvůrci vybrali přístav Narvik a bitvu, která se kolem něj odehrála. Inu, z drtivé části se jedná spíše o drama. Nečekejte tak nějakou velkou válečnou vřavu, kde budou padat těla o sto šest a z krupobití kulek ohluchnete. Jsou tu se vším všudy asi tři přestřelky ( ta poslední je ale fajn a ujde ). Kdo očekává válečný akční film, bude zklamán. Příběh se zaměřuje na manželský pár Ingrid a Gunnara. Gunnar jde bojovat se svou jednotkou do války a Ingrid zůstává pracovat ve městě, nejen jako pracovnice hotelu, ale hlavně i překladatelka. Po nějakém čase se však nad Ingrid začnou stahovat mračna, a to z důvodu tlaku Britů a Němců a musí to tak hrát na obě strany. Ingrid je postavena do složité pozice a v určité chvíli se divák rozhoduje, jestli pro ni bude mít pochopení, protože podobné věci se mohly stát v době války tisíce lidem. Jedná se o zradu či o akt přežití ? Jak na to vše může zareagovat vaše okolí a nejbližší ? Narvik určitě není špatným historickým dramatem, jenže tomu něco chybí. Podobných filmů se natočilo už několik a tady není nic překvapujícího, ohromujícího či něco, z čeho bych se měl posadit na zadek. Je to jen další průměrný válečný film, který se v té změti ostatních rychle ztratí. Zaujme však vizuál a prostředí norské krajiny, která je vždy jistotou, kostýmy, a výkon Kristine Hartgen byl taktéž potěšující. ()

• Postavy Ingrid Tofte a Gunnar Tofte sú fiktívne postavy, ale príbeh je absolútne pravdivý. Eystein Røset, jediný žijúci nórsky vojak z bojov v severnom Nórsku, sa zúčastnil predbežného premietania s rodinou a po filme povedal: „Presne tak sa to stalo.“ (Johnny.ARN)
  • Prvá veľká porážka nacistického Nemecka v druhej svetovej vojne. (Johnny.ARN)
  • Vydanie filmu bolo odložené o dva roky. Najprv kvôli Covid-19 v roku 2019 a neskôr kvôli vojne na Ukrajine v roku 2022. Pandémia Covid odložila natáčanie. A producenti nechceli vydať vojnový film ako vojna vypukla na Ukrajine. Natáčanie filmu bolo ukončené v roku 2021. (Johnny.ARN)