Režie:
Billy WilderScénář:
Billy WilderKamera:
Ernest LaszloHudba:
Franz WaxmanHrají:
William Holden, Don Taylor, Otto Preminger, Robert Strauss, Harvey Lembeck, Richard Erdman, Peter Graves, Neville Brand, Sig Ruman, Michael Moore (více)Obsahy(1)
Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)
(více)Recenze (124)
"Jak chcete vyhrát válku s armádou šašků? - My doufáme, že zemřete smíchy." Před tímto pokoukáním jsem nevěřil, že prostředí zajateckého tábora za války může být znázorněno s takovým nadhledem, ale když se na dvoře sejde přes šest stovek nevychovaně nadržených amerických seržantů, tak se prvky dramatu dobrovolně schovávají pod peřinu před útokem zhýralé pohody. ()
Jeden z mých nejoblíbenějších filmů. Holden jako mazaný seržant Sefton s truhlou plnou vykšeftovaného proviantu je fantastický a Animal se Shapirem svými hláškami a legráckami často provětrali moji bránici. Scéna, kdy si Sefton smaží vajíčko a Animal ho (to vajíčko) nevěřícně hypnotizuje je dokonalá. Billy Wilder byl génius. ()
Keby som mal tento film k niečomu prirovnať, tak mi ten mix komédie, irónie a drámy vo vojnovom prostredí najviac pripomína môj obľúbený seriál MASH. Film vďaka ktorému som objavil fenomenálneho herca Williama Holdena, ktorý perfektne vybalancoval postavu parchanta so svojimi vlastnými zásadami. K tomu mu prihráva množstvo chirurgicky presne zahraných komických postáv, ktoré nikdy neskĺznu k trápnosti. Je to podľa mňa najlepší film Billy Wildera, ktorý aj keď natočil mnoho skvelých a žánrovo čistejších filmov, tak práve tento mix žánrov mi od neho sadol najviac. Klenot, ktorý nezostarol ani o sekundu. Nemajte strach z dátumu vzniku a rozhodne si ho nenechajte ujsť. Určite nebudete ľutovať. Odporúča ho desať z desiatich väzňov z nemeckých zajateckých táborov. ;-) Edit asi po desiatom zhliadnutí. Je to presne ten typ feel good filmu, ktorý si rád púšťam opakovane a zakaždým ma neskutočne baví. Hlavne záver je úchvatný a vychutnávam si gesto každej postavy pri finálnom odhalení. Proste pecka, ktorá funguje aj ako skvelý Vianočny film. A CZ dabing si tiež zaslúži obrovskú pochvalu. ČT sa vyznamenala.10/10. ()
(65/2015) / Úžasné množstvo filmárskych a komedionálnych nápadov boli tvorcovia schopný napchať do dvoch hodín. Asi tolko čo by teraz vystačilo na 10 filmov. Film z roku 1953 mi priniesol nečakané osvieženie. V prvom rade je to inteligentná komédia aj a toto robí z tohoto filmu s vojnovou tematikou unikát porovnatelný snáď iba s MASH. (8/10) ()
Věřím, že jako divadelní hra na Broadway to fungovalo skvěle, ale film tolik divadelní nadsázky už neunese. Eskapády "komické" dvojice zabírající podstatnou část filmu jsou totiž spíše trapné, a když klidně natřou skopčákovi obličej bílou barvou a nic se jim nestane, uvěřitelnost filmu jde pod kytičky. Tři hvězdy pouze za Holdena, který bohužel dostane dramatický prostor až v poslední třetině. On jediný je skutečně v zajateckém táboře, ostatní zůstali herecky ve frašce na Broadway. ()
Galerie (58)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (16)
- Režisér Billy Wilder natáčel snímek v obrovském stresu Jeho předchozí film Eso v rukávu (1951) totiž propadl a studio Paramount tlačilo na Wildera, aby jeho nový snímek ztráty vynahradil. Stalag 17 u diváků uspěl, spolupráce autora se studiem však skončila. (Vodnářka)
- Stalag je zkratka Stamm Lager. (Kulmon)
- Studio Paramount požadovalo, že aby film měl komerční úspěch v Západním Německu, bylo by lepší, aby stráže byli spíše Poláci než Němci. To Wilder odmítal, protože jeho matka a nevlastní otec zahynuli v koncentračním táboře. (Kulmon)
Reklama