Zbigniev Rybczynski se narodil v polské Lodži 27. ledna 1949. Ve Varšavě navštěvoval střední uměleckou školu, kde studoval obor malířství. Po dokončení středoškolského studia se dostal na slavnou filmovou školu zpět v domovské Lodži. Zde také započali jeho experimenty s filmovým médiem. V roce 1972 dodělal své dva první krátkometrážní snímky KWADRAT a TAKE FIVE. S těmito a následujícími projekty posunul hranice filmové animace použitím technik jako jsou optický tisk nebo pixelace.
Zbig (jak si také říká) během studií působil v avantgardní umělecké skupině „Warsztat Formy Filmowej“ a spolupracoval se studiem „Se-ma-for“ z Lodže, pod jehož záštitou byly uvedeny Zbigovy snímky PLAMUZ (1973), ZUPA (1974), NOWA KSIAZKA (1975) a TANGO (1980). V této době Rybczynski v Polsku působil také jako kameraman u filmů svých vrstevníků režisérů. V roce 1977 Zbig odjel pracovně do Rakouska, kde spolupracoval s rakouskou televizí a vytvořil dva nové snímky WEG ZUM NACHBARN a MEIN FENSTER. Během rakouské anabáze Zbig také spolupracoval na vzniku kultovního krimi horroru ANGST, Rybczynski se podílel na scénáři, ale především stál za kamerou a ujal se střihu. Mezitím události v Polsku nabraly zcela nový politický směr. Zbig byl zapleten s hnutím „Solidarita“ a po vyhlášení stanného práva v jeho domovině zažádal o politický azyl v Rakousku. V této situaci ho také zastihla zpráva, že jeho krátký film TANGO byl nominován na Oskara. Snímek záhy proměnil nominaci v úspěch a učinil tak ze svého autora prvního Poláka, který dostal Oskara. Ještě téhož roku se Rybczynski se svou ženou Wandou a synem Pawlem odstěhoval do USA.
V roce 1984 podepsal smlouvu s NBC, aby do pořadu „The new show“ vytvořil dva krátké filmečky THE DAY BEFORE a THE DISCREET CHARM OF DIPLOMACY. Od téhož roku také začal přijímat zakázky na tvorbu videoklipů pro hudebníky všech možných žánrů. Od rapera jménem Grandmaster flash, přes metalové Accept až po Art of noise, Pet shop boys či Micka Jaggera. Nejslavnějším z jeho videoklipů je zřejmě IMAGINE pro Johna Lennona, za který byl Zbig nominován na Zlatou palmu v Cannes v roce 1987. Rybczynski za svou kariéru natočil něco přes třicet videoklipů a vysloužil si za ně celkem tři ceny MTV music video award.
V roce 1987 obdržel cenu Emmy za film STEPS. Zhruba půlhodinový snímek vypráví o výletě skupiny amerických turistů do nitra klasického Ejzenštejnova filmu KŘIŽNÍK POTĚMKIN. Rozdováděná skupina „barevných“ Američanů, kteří byli velice složitými postupy „vloženi“ do původních černobílých scén si za pomoci průvodce prolézá slavné situace z filmu. V roce 1988 následovalo další Zbigovo zásadní dílo THE FOURTH DIMENSION. Příběh o dvou milencích, jejichž těla a okolí se začne všelijak formovat a otáčet kolem své osy Rybczynski vytvořil dosud nevídanou technikou. Každý záběr dvaceti šesti minutového snímku byl speciálním počítačem po dobu 27 dní čtyřistaosmdesátkrát přefotografován, přičemž každý následující snímek byl posunut o jeden řádek, což umožnilo výsledný dosud nevídaný efekt. Na celém postupu je zásadní to, že Rybczynski nepoužil digitální videomateriál, ale klasický 35mm film. V roce 1989 obdržel Zbig další cenu Emmy, tentokrát za svůj první středometrážní film THE ORCHESTRA. Snímek byl natáčen pomocí tzv. HDTV technologie, v jejímž používání je Zbig pionýrem. Tato technika kromě jiného umožňuje získávat poměrně rychle velice komplikované speciální efekty překrýváním jednotlivých záběrů v digitalizované podobě. Použití také umožňuje získat výjimečně kvalitní obraz s vysokou rozlišovací schopností – 1125 řádků oproti zhruba šesti až osmi stům, které jsou běžné. V roce 1992 Zbig dokončil svůj zatím poslední snímek KAFKA. Tato biografie Franze Kafky v Rybczynského podání byla vytvořena pro francouzskou společnost Telemax jako součást jejich cyklu tzv. Audiovizuální encyklopedie.
V roce 1994 Rybczynski nastartoval novou kapitolu svého života. Odjel do Berlína, kde se věnoval výzkumu nových filmařských technik, např. na poli řízeného pohybu snímkování. Je autorem několika nových patentů a také počítačových programů. Po třech letech odjel do Kolína nad Rýnem, kde se i nadále věnoval výzkumu a při tom vyučoval na zdejší Akademii mediálního umění. Po letech výzkumu na poli technologií zatoužil Rybczynski po návratu k samotnému natáčení, v roce 2001 se tedy odstěhoval zpět do USA, konkrétně do Los Angeles a začal se připravovat na nové filmařské projekty.
Zbigniew Rybczynski je jedním z nejvýznamnějších vizuálních filmařů minulého století. Na akademické půdě nepůsobil nejen v Kolíně, ale také na filmové škole v Lodži, na Columbia university v New Yorku a také na Joshibi university of Arts and design v Tokiu. V roce 1985 založil společnost Zbig Vision, jejíž posláním je výzkum, vývoj a výroba vizuálního umění, a která funguje dodnes. Za svůj život posbíral celou řadu cen nejen za svá filmová díla, ale také za svůj přínos pro rozvoj nových filmových technologií a videoartu.
Josef "J.Connor" K