Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Česká filmová komedie o tom, že i ono zbytečné "páté kolo", dokáže občas nejen pořádně rozhýbat zdánlivě spořádanou rodinu, ale také v pravý čas a na pravém místě zasáhnout a zabránit neštěstí. Ačkoli emancipovaná redaktorka jednoho ženského časopisu hlásá, aby se hlavně prarodiče nenechávali zneužívat svými dospělými dětmi, bez zábran přijímá skutečnost, že její matka, dosud čiperná důchodkyně, pracuje v její domácnosti jako pomocnice pro všechno, aniž by se dočkala nejen jakékoli mzdy, ale ani uznání. Babička se však poučí z jednoho článku, který napsala právě její dcera - a vzbouří se. Navíc je natolik moudrá, že zabrání rozpadu manželství jejích nejbližších. Výrazné moralizátorské tendence jsou naštěstí drženy v přijatelných mezích a nabádavé ponaučení je docela humorné. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (45)

Blofeld 

všechny recenze uživatele

Zdenka Baldová a Vlasta Fabianová v hlavních rolích rozkošné komedie o vykořisťované babičce. Baldová hraje svůj vysoký standard, zatímco Fabianová odhaluje další polohu svého širokého rejstříku a v roli emancipované novinářky si nezadá s Katharine Hepburnovou v jejích filmem se Spencerem Tracym. Škoda, že v tomto filmu rovnocenného hereckého partnera postrádala - Miloš Nedbal jím nebyl ani zdaleka. Přesto pobaví - a potěší také několik nečekaných satirických šlehů: "Buďte veřejně činná, a zapomenete na své vlastní problémy. Staňte se funkcionářkou, a nebudete myslet na nic... důležitého!" ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Příjemná veselohra se společenskou kritikou. O zneužívání vlastních příbuzných pokrokovým moderním lidstvem. Konečně jsem se u Bořivoje Zemana dočkal filmu bez špetky budovatelského nadšení. Jsou zde kvalitní herecké výkony a zábavné satirické podání. Civilizace ve svém vývoji pokračuje nějakým způsobem vpřed a nazývá se to pokrokem. Vlastně je to jen opuštění starých hodnot, jež se nahrazují něčím jiným. Ne lepším, ne horším, prostě jiným. Společnost ve své emancipaci opustila tradiční rozdělení rodiny muže živitele a ženy hospodyně. A s důsledky se musí prát. Chod domácnosti se s postupujícím pokrokem a emancipací jeví nad naše síly. Naštěstí existují babičky Skořepové (dobrá Zdeňka Baldová), které místo zaslouženého odpočinku drží všechno a všechny v provozuschopném stavu. Nevděčná práce přináší starosti. S ní je to těžké a bez ní to nejde. Její dcera Zdenka (dobrá Vlasta Fabianová) je moderní emancipovaná žena. Radí, žije společensky a práci si bere domů. Zeť Skořepové Karel Janura (dobrý Miloš Nedbal) hledá rozptýlení a pochopení. Vnučka Jana (Jaroslava Tvrzníková) prožívá svoji první lásku. Vnuk Petřík (Jiří Kříž) je malý darebák, tak jako jsou děti v jeho věku. Z dalších rolí: nadbíhající důchodce Poláček (Jaroslav Vojta), mladá a pohledná zpěvačka Jiřina Slavíková (Helena Loubalová), a Janin mladý nápadník Arnošt (Rudolf Jelínek). Důchodci to v moderní společnosti nemají snadné. Jsou nadbyteční, cítí se nepotřební, snaží se pomáhat a jejich blízcí je budou vždy využívat. Protože ještě stále chtějí být alespoň trochu užiteční. Máme je rádi a otravují nám život. Jejich role je velmi nevděčná. ()

Reklama

farmnf 

všechny recenze uživatele

Na rok 1957 skvělá komedie plná tehdejších reálií komunismu. Baldová dělá blbku svým dětem, kulturnímu tajemníkovi a redaktorce časopisu Rodina. Měli posluhovačku za peníze a ta jim asi utekla. Peněz maj jako sraček a rozmazlený děti. Vojtovi komouši přepaží byt a nastěhujou mu nájemníky! Ve filmu je spousta výborných hlášek jako: "Do Tří králů budeš mlčet!" "Je tohle domov? Tohle není není domov! " Komediálnost v kontrastu z tuhým již civilizačně zaostávajícím komunismem nelze nijak popsat, nutno vidět.   Všimnul jsem si jedné zajímavosti. Baldová s sebou vozí zarámovanou fotografii z Dalmácie, kde bydlela. Tipnul bych že je to Primošten, co dnes vypadá zcela jinak. Jirko mrkni na to. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Zdeňka Baldová nebyla páte kolo u vozu! Ba právě naopak, a vy všichni co jste tento film viděli jste se o tom mohli přesvědčit..Byla to skutečná herečka, herečka s ryzím herectvím a hlavně se srdcem na pravém místě. Její životní moudrost zabrání tomu nejhoršímu, a to sice rozpadu manželství a rodiny. Komediální moralita si udržuje jistou míru vkusu a jen okrajově upadá do mentorování. Výborný krom babičky, byl ale i tatínek Janura v podání Miloše Nedbala. Jednalo se vůbec o její poslední filmovou roli, v té době byla už stará a velmi a vážně nemocná. Ale přeci jenom se zmohla a se zepětím všech sil, navíc ve značně vypjatém pracovním tempu vytvořila krásnou roli. Společně ještě s filmem Morálka paní Dulské, kde ale naopak vytvořila spíše roli zápornou a despotickou, se její skvělá a dlouhodobá herecká kariéra jednou pro vždy uzavřela. Jaká to škoda, její babičky, tetičky a já nevím co všechno, jsem měl opravu moc rád byli vskutku výborné a pravdivé. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Byl jednou jeden maloměšťák. A babička, která se nechala zneužívat. Až toho měla dost, vzbouřila se a osamostatnila. V tomto ohledu film samozřejmě odpovídá dobovým kvintesencím, ale zásluhou vynikající Zdenky Baldové je to pořád milá podívaná. Pohroma, kterou babička svým odchodem způsobí, je potom ideálním prostředkem k napravení sobeckých charakterů rodinných příslušníků. Některé drobné výpady proti socialismu jsou (zřejmě) otiskem masového prozření po Chruščovově zásadním odsouzení "kultu osobnosti" (únor 1956). ()

Galerie (2)

Zajímavosti (2)

  • Rudolf Jelínek si zde zahrál na jazzovou trubku. Opravdu na ni hrál, protože to uměl, ale z technických důvodů byla jeho hra playback. (Terva)

Reklama

Reklama