Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Fred Zinnemann postupuje při režírování stejně jako Šakal při pokusu o atentát - tedy pragmaticky, nemilosrdně a bez zbytečných řečí či emocionálních výlevů. Podobně jako v knize se jedná o téměř dokumentární záznam atentátu, u kterého klidně uvěříme, že se mohl stát. Edward Fox má navíc charismatu na rozdávání, takže mu skoro až přejete úspěch. Závěrečná desetiminutovka navíc neuvěřitelně graduje, takže i když víte, jak to celé dopadne, nejspíš budete napětím zadržovat dech až do konce. ()
OAS - Organizace tajné armády. Natočeno podle stejnojmenné knihy, kterou napsal Frederick Forsyth. Je jen jediná možnost - muž, cizinec, kterého ve Francii nikdo nezná. Kód : Šakal. Dříve než tento snímek, jsem viděl americké remake s Brucem Willisem,. Jsem tedy hodně ovlivněn tímto snímkem, který se mi velice líbil. Ta americká verze se mi zdá akčnější, plynulejší, napínavější a hudebně lepší než tento původní film. ()
Knižní předlohu neznám, ale film jsem si užil maximálně. Předem jsem se informoval, že to získalo řadu ocenění za střih, proto jsem se snažil sledovat z této stránky a říkám - ano, bylo to dobrý (i když ve filmovém střihu jsem zcela laik). Užíval jsem si Delphine Seyrig (se zvukomalebným dabingem Libuše Švormové), která si zjevně potřebovala zasouložit a až pak uznala za vhodné tomu pánovi říct, že ho hledá policie několika států. Což ji logicky stálo kejhák:-) Bavila mě i scéna, kdy řadový policista do shromáždění špičkových politiků prohlásí zcela lakonicky: "Odposlouchávali jsme vás všechny, pane ministře." Šokantní i zajímavý způsob, jak se může mezinárodně hledaný zločinec ubytovat v Paříži, aniž by překročil práh kteréhokoliv hotelu, taky stojí za pozornost. Rád bych dal 5. Ale musím 4. Snad proto, že za tu snahu a úsilí ho to mohli nechat dokončit:-) ()
Mistrný film, který mě zcela dostal - v závěru jsem napětím téměř nedýchal (byť mi bylo v podstatě jasné, jak film skončí). A to jsem ho zpočátku sledoval dosti vlažně, a dokonce jsem i uvažoval, že to nedám a pustím si něco jiného - to by byla strašná chyba! Upřímně řečeno, ten film mě nadchnul už jen tím, kolik se v něm prohání citroënů DS - jsem si jistý, že jsem jich v žádném filmu neviděl tolik pohromadě, a už jen díky tomu jsem se při sledování téhle báječné podívané tetelil blahem - jaké skvostné auto, jaký nadčasový design, jaké mistrné dílo automobilové historie! Bezvýhradně ten vůz zbožňuji. A když už jsem u těch odboček, honila se mi hlavou při sledování ještě jedna věc - údiv nad tím, jakého povyku se zde vyvolá kolem ohrožení jediné osoby: vše musí jít stranou, jeho život je maximální prioritou, a jeho ochrana má přednost před vším a musí jí být dosaženo za každou cenu. Tato fascinující naléhavost, kterou celý film doslova sálá, je naprosto neuvěřitelná - a cynik ve mně žasne, kolik energie se zde na jedné straně investuje do spáchání politického atentátu, a kolik na straně druhé k jeho potření. Lze si jen domýšlet, kolik běžné policejní agendy by muselo jít stranou, aby se mohlo tolik lidí věnovat honbě jednoho jediného zločince. A přitom, kdyby de Gaulla skutečně oddělal, nahradil by ho za chvíli jiný potentát, a bylo by, dere se neodbytně na mysl. To mě na tom osobně fascinuje nejvíc, ta sdílená představa - na straně atentátníka i policie - že v se v osobě prezidenta kumuluje státní moc, a číkoli eventuální kroky k ohrožení jeho života udělají z takového opovážlivce veřejného nepřítele číslo 1. Nerad bych se mýlil, ale jsem v pokušení se domnívat, že instituce politického atentátu je totiž v současnosti již na vymření, a po této stránce tak tento film představuje v podstatě historickou sondu z časů, které dávno patří minulostí. Představa, že by dnes bylo něco takového možná, se mi zdá krajně nepravděpodobná. Och ano, přiznám se, že to nemám ze své hlavy - dočetl jsem se u jednoho autora, že poslední tři desetiletí přinesla v západním světě zajímavý a v mnohém potěšitelný vývoj – neobyčejně ubylo politicky motivovaných atentátů.... Jako jedno z možných vysvětlení zmíněný autor uvádí skutečnost, že se společnost významně zkultivovala a zmírnila, takže většině obyvatelstva je nemožné vztáhnout ruku na kapra či slepici, neřku-li na lokálního satrapu, což myslím nebude daleko od pravdy. Ale zpět k Šakalovi - je to naprosto vynikající film, kterému nemohu nic vytknout a který vůbec nezestárnul - naopak, ubíhající léta od premiéry mu jen přidávají na zajímavosti. Tenhle film bude i nadále zrát jako víno, jsem si tím jistý. ()
Keď som tento film videl ako 16 ročný, ihned sa zaradil do mojej top 10. Myslím, že dnes by sa na tom nič nezmenilo, kedže niektoré výborné pasáže si stále pamätám a žasnem nad nimi. Policajná piplačka mi pripomenula Kurosawove Nebo a peklo. Dokonalý politický špionážny triler. Ani na druhý krát sa nič nezmenilo, tomuto sa nedá vytknúť absolutne nič. Absencia tohto filmu v 1001 filmoch, ktoré musíte vidieť, je jeden z najvačších omylov jej tvorcov. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (27)
- Ve scéně, kdy výrobce pušky předává Šakalovi (Edward Fox) náboje, mluví o šesti chybějících z důvodu předělání. Předělaných je skutečně šest, ale chybí jich sedm. (Pyron)
- Při natáčení se režisér radil se skutečným padělatelem dokladů. (kenny.h)
- Na konci filmu se střídají záběry na mířícího Šakala (Edward Fox) a prezidenta (Adrien Cayla-Legrand). V záběrech, kde je Šakal, prší, na záběrech, kde je prezident, nikoliv. (Pyron)
Reklama