Reklama

Reklama

Vrah Rosemary

  • USA The Prowler (více)

Obsahy(1)

Dívka s chlapcem opouštějí maturantský ples a jdou si spolu zalaškovat do altánu v zahradě, kde jsou oba brutálně zavražděni jejím bývalým přítelem, na kterého nevydržela čekat až se vrátí z války. O pětatřicet let později se ve městě chystá poprvé od oné události další maturantský večírek a vrah s růží a vidlemi se vrací. Temný, odpudivý slasher béčkaře Josepha Zita (Pátek třináctého 4, Rudý škorpión). (choze)

(více)

Recenze (90)

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Pro (sub)žánr slasheru není moc lichotivé, že je tento mdlý film často prezentován jako jeden z jeho nejlepších zástupců. Vzhledem k jednoduchosti a přímočarosti děje překvapí, do jaké míry je v základních věcech nedomyšlený - jaktože titulní vrah Rosemary nebyl po svém činu odhalen, přestože musel být hlavním podezřelým? A proč se proboha po letech rozhodl, že bude vraždit znovu, ač mu k tomu chyběl jakýkoli motiv (snad krom odporu k maturitním večírkům)? Zitova režie taktéž neohromí a k vylekání diváka používá značné omšelé a laciné triky. Některé momenty dokonce mají trapný nádech nechtěné vtipnosti, což se nakonec týká i samotné postavy vraha, jímž je zakuklený voják s vidlemi. Saviniho gore efekty si nicméně pochvalu zaslouží, ()

choze 

všechny recenze uživatele

Temný, odpudivý a náležitě krvavý whodunit slasher, zajímavý snad jen tím, že je to historicky vůbec první slasher, který se po revoluci objevil v našich kinech. Saviniho gore efekty, kdy hrají prim vidle a růže, jsou pěkné, vypíchnul bych závěrečnou lekačku ve vaně, to byl fakt humus. O tři roky později Zito přišel ještě s vydařeným čtvrtým dílem PÁTKU TŘINÁCTÉHO, po kterém se začal orientovat na akční žánr. ()

Reklama

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Mnohým ľuďom sa slasher horory (ktorých vynikajúcim príkladom je Vrah Rosemary) zdajú úchylné. Človek je v podstate odnepamäti tvor agresívny (viď staré obrazy sadistických mučení svätých, pred ktorými sa má kresťan ešte modliť). Skúste si vyhľadať obrazy martýria sv. Erazma, ktoré namaľovali Dieric Bouts (15.stor.) a Nicolas Poussin (17.stor.) a potom skúste povedať, že západná civilizácia nie je úchylná. Keď som túto fiktívnu a teda akceptovateľnú hororovú fantáziu videl prvýkrát, cítil som sa ako po poriadnej opici a k filmu som sa vrátil až po desaťročí. Režisér Joseph Zito nie je žiadnym majstrom v budovaní atmosféry, avšak jeho neuveriteľná hardcore verzia slasheru je žánrom, ktorý akúkoľvek atmosféru presahuje. Ak vo Fulciho filme obeť s prebodnutou hlavou umiera okamžite, Zito jej dáva ešte desať sekúnd. Ak Steve Miner necháva Michaela Myersa podrezať obeť jediným rozmachom, Zito štylizuje vraždu tak, ako keby šlo o krájanie chleba. Za tak intenzívne zážitky sa menej než päť hviezdičiek nedáva. Nemyslím, že je vhodné dívať sa na tento film dookola celý týždeň, rozhodne som však presvedčený, že toto dielo reflektuje objektívnu realitu sveta i subjektívnu realitu človeka omnoho zdarnejšie než väčšina iných filmov. Záverečné scény ponorené do znejasňujúceho oparu majú snový charakter, v ktorom sladké snenie ústi do nočnej mory a anticipuje "Elm Street". ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Po všech těch chválách, co jsem na tenhle horor slyšel, jsem myslel, že to bude slušná béčková podívaná. Bohužel jsem se spletl. Ty maturiťákové horory už mi začínají splývat a The Prowler patří zrovna mezi ty méně originální. Logika si opět vyšla někam daleko na špacír, chvilku po začátku se dostaví nemyslitelná nuda a jediné, co lze ocenit, jsou efekty Toma Saviniho. Děravý scénář mě místy opravdu ve zlém udivoval a nejvíc mě dopálí, když si hned na začátku otipuju vraha a trefím se. Zde je to opravdu velmi okaté. Na bohatý rok 1981 je tohle velmi slabý film. Nemůžu doporučit. Slabé dvě hvězdy a velké zklamání. ()

Kusko.t2 

všechny recenze uživatele

Na slasheroch ako takých ma najviac priťahujú okrem gore scén mladé slečny (študentky/maturantky...a iné dievčiny), ktorých pohodové užívanie života je narušené príchodom, po väčšinou “starého“ známeho (nie však pre diváka) chlapíka, ktorému sa v minulosti nejakým spôsobom ukrivdilo a po rokoch akumulovanej nenávisti vracia úder. Toť jedna zo základných kostier slasheru, ktorú Joseph Zito v Prowlerovi na slušnej úrovni použil. Hlavným lákadlom pre mňa u podobných druhov filmov zostáva postava hlavného vraha. Zaujímavé na tom je práve to, že to môže byť prakticky hocikto. Či už zmyslená obluda, mutant alebo skutočný človek z rôznej spoločenskej vrstvy bez vekového obmedzenia. Predstavivosť a vynaliezavosť nepozná hranice. Síce v niektorých prípadoch je to až na úkor reality, ale inak by som to ani nechcel. Pozície hlavného kata (lovca) sa v tomto prípade zhostil jeden ostrieľaný mariňák oblečený vo vojenskom a s plným vybavením. Pravé hovado! ### Slasher starej školy a zlatej éry, žiaden slaďák. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (4)

  • Film bol zakázaný v Nórsku, Nemecku a na Islande. (Paldiny)

Reklama

Reklama