Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (304)
Po věru mnoha letech jeden z TOP seriálů, který se tu v české TV objevil. Možná jeden z nejlepších porevolučních tuzemských seriálů vůbec. Ano, jsou to silná slova, ale Devadesátky si to zaslouží. Nečekal jsem od nich nic a dostal naprostou pecku, která tu nemá obdoby a často se věrně drží skutečnosti, jako Černobyl. 90% ()
No, bylo to dobré, i když, kdyby to někdo jen sestříhal z dobovejch záběrů a z toho by udělal třeba celovečerní dokument, tak by to bylo mnohem lepší. Na každym dílu byl právě nejlepší ten asi minutovej úvodní sestřih s velmi vhodným hudebním doprovodem. To se povedlo víc než pak ten samotný hlavní děj, který byl sice ok, ale už to bylo jen jako. ()
Velmi příjemný úkaz na českém kinematografickém hnojníku - konečně dílo které se víceméně vyrovná západní televizní produkci. Nepřekonává ji, to nejlepší z Německa (Dark), Británie (Crown), či Norska (Beforeigners) je pořád na míle daleko, ale už se vedle jejich průměru nemusí úplně stydět. Respekt k autorům hlavně za to že zvládli velice dobře skloubit paradokumentární stránku příběhu se smyšlenými osobními dramaty hlavních postav - dodali tak solidní gradaci do jinak přecejen docela nudné a antiklimaktické reality běžné policejní a soudní praxe. A pochvalu si zaslouží i zvládnutí technických aspektů, audiovizuálně to není špatné - čož by mělo být absolutně samozřejmé, ale bohužel u nás je mnohem častějším "normálem" kamaremanská práce jak od amatérů s GoPro v rukách, a postsynchrony vyzývající k tomu vrazit si hřebíky do uší. 8/10 ()
Éra podnikavců, nevkusných sak, oprýskaných škodovek, veksláků, 2 Unlimited, kupónové privatizace, Vaška Klausů, Jardy Jágra, lámání starých struktur. A taky množství (nájemných) vražd. I množství neobjasněných vražd. Naprostá absence úcty k lidské důstojnosti a životu. Někdo na tenhle přechod od komunistické diktatury k demokracii západního typu a tržní ekonomice vzpomíná rád, někdo to má přesně naopak. Bylo to i období nesnadného přechodu od práce ve výrazně politicky úkolovaném sboru k policii, která měla chránit zákon a pořádek ve svobodné společnosti. Kdo má informační základ, tak to vesměs dá, přesto je to místy překombinované a příliš nahuštěné, a to velké množství jmen tomu všemu rozhodně nepomáhá. Režiséru Peteru Bebjakovi se každopádně podařilo zachovat celkový ráz doby. Frustrace z překážek, jízlivý tón, uštěpačné pojetí. Nástup Michala Novotného v roli bizarní postavičky Ivana Jonáka je skvostný. Ten chlapík byl k pláči i k smíchu. Chudák ani nevěděl, že jeho milovaná Ludvika prodává v nějakém stánku se zeleninou. Pak se mu lehce přiblíží mafiánská figura Bořka Slezáčka. Trio Finger, Sokol a Bartoš také velmi dobré. Větší polovina série je pak věnovaná pantátům, kteří nezavařují čerstvě sklizené okurky, ale své oběti do sudů s louhem. Honba za kalným dnem Orlíka a zubními plombami může začít. Poctivá práce na všech frontách. ()
6/6 Trendy seriál jede na vlně obliby devadesátek. Devadesátek - neopakovatelné dekády plné naivních podnikatelů a brutálních vrahů. Maskotem show se stal Novotného Jonák, univerzálními oblíbenci partička Sokol, Finger, Bartoš a Fridrich. Devadesátky se fetišizují už nějaký ten pátek a je to určitě dobře, protože je důležité vnímat, že to nedávné bezčasí bylo něčím podmíněné. Podobné zážitky může nabídnout seriál Rédl (2018) nebo film Rudý kapitán (2016). Zrcadlem jsou pak samozřejmě Sametoví vrazi (2004). ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Vrátnice a okolí budovy policie, kde Plíšek (Martin Finger) a Tůma (Ondřej Sokol) pracují, stejně jako některé chodby a výslechové místnosti, byly natáčeny v budově v Sazečské ulici v Praze 10-Malešicích. (kriplozoik)
- Původně měli na první sérii Devadesátek spolupracovat oba tvůrci Případů 1. oddělení (od r. 2014), tedy scenáristé Josef Mareš a Jan Malinda, ale jejich vzájemný vztah po dopsání 2. série Případů byl na bodě mrazu, a tak se Mareš rozhodl napsat scénář k Devadesátkám sám (s pozdější editací scenáristy Matěje Podzimka). Mareš si také chtěl z Případů vypůjčit 3 postavy (Tomáš Kozák, Václav Plíšek a Josef Korejs), což mu Malinda v afektu zakázal. Nakonec se oba tvůrci Případů dohodli, a tak je prequel s Případy 1. oddělení přímo propojen 3 charaktery. (Šéfik)
- Ivan Jonák (Michal Novotný) byl propuštěn z vězení v dubnu 2014 a zbytek jeho života nebyl veselý. Toužil obnovit Discoland Sylvie, ale neměl finanční prostředky na to, aby vykoupil podíly od svých již dospělých dcer, které se navíc s ním – jakožto vrahem jejich matky – odmítly bavit. Ani jeho milenka Jahůdka (Johana Nováčková), s níž měl nemanželského syna, na něj nepočkala. Jonák měl rovněž velké problémy se zapadnutím do aktuální doby, pořádně neuměl se smartphonem a nechápal principy sociálních sítí. Na následky komplikací spojených s cukrovkou zemřel sám, v zapomenutí v únoru 2016 v panelákovém bytě v pražských Kobylisích. (Šéfik)
Reklama