Obsahy(1)
John, Cliff, Tom. Tři muži, tři angličtí výsadkáři. Všichni skvěle vyškoleni pro záškodnickou činnost. Všichni umějí správně zabíjet, klást miny, vyhazovat mosty, střílet samopalem i pistolí. Ale v tuto chvíli jim nic z toho není moc platné. Jsou odříznuti od své jednotky, uvízli v jakémsi podivném bezčasí, v neznámé krajině, bez spojení, bez velení. Už čtrnáct hodin čekají v polorozbořeném, opuštěném statku na svého seržanta, který odešel na průzkum, a je čím dál jasnější, že se dříve nebo později budou muset sami rozhodnout, co dál... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (92)
Skoda, ze reziser Collinson natocil len 2 suprove filmy, a to Italian Job 1969 a Long Day´s Dying 1968. Rezisersky je to genialne, reziser sa doslova pohral s kazdou scenou, dialogy perfektne, neopovazim sa nic vytknut, z filmu na divaka vanie pach krvi, blata a neznamej krajiny. Hemmings /Zvetsenina/ to dobre ustal, Tony Beckley /Italian Job, Falstaff 1965/ na urovni a zaver spravne masakrozny. Treba si zvyknut na to, ze sa nic nedeje, ale to je vec tolerancie : 100 % ()
Komorný vojnový film o troch červených baretoch a koľko je v ňom napätia. Vyzerá to ako hra na vojakov, ale každú chvíľu sa niečo môže zvrtnúť, a aj sa zvrtne. Aj tí "naši" sa vojnou menia na poriadne beštie a keď nám film umožnil počuť ich myšlienky, alebo telepatickú komunikáciu, tak sa moje sympatie k hrdinom veľmi rýchlo vytrácali. Nestačilo ani klasické brutálne zabíjanie zoči voči, ale prišlo aj zabíjanie mŕtvych alebo zabíjanie omylom. –––– Jsem pacifista a byl to můj granát. –––– Já už to umím! Už umím dobře zabíjet! ()
Vemlouvavě natočené napínavé válečné drama. 1) Tedy těm týpkům jsem věřil každé slovo a každé gesto. Pětihvězdičkoví komentátoři už za mě napsali vše, co bych tak mohl uvést, takže odkazuji na ně._____ 2) Režisérovi Peteru Collinsonovi bylo 32 let a představiteli hlavní role Johna, muži mnoha profesí (herec, režisér, scénárista, producent, zpěvák, malíř) přitažlivému Davidu Hemmingsovi v době jeho největší herecké slávy 27. ()
Ze začátku to bylo pro mě kruté až šokující. Dlouho jsem o tom přemýšlel, proč ty hrůzy až do detailu? Posléze jsem pochopil, že tak silné psychodrama v extrémní formě se smyslem pro detail válečných hrůz nelze snad ani lépe natočit. Běžně v mnoha filmech je smrt většinou neosobní a působí jako vyprázdněná situace, o příčině se ani nesnažím pátrat. Přemýšlíme-li, že strach a děs nebudí smrt sama, ale její vyvolaná představa smrti vyvolává tu hrůzu v duši. Když člověk přestane být a neví o tom, nemůže pociťovat ani strach. Protože ve filmech je obvykle smrt spekulativní, tady ne. Určitě se dá říci, že o válce bylo natočeno velmi mnoho filmů a samozřejmě v nejrůznější kvalitě. Pro mě jeden z nejlepších umělecky protiválečných filmů celosvětové kinematografie, který pregnantně znázorňuje, že každá válka je zbytečná a přináší proud bolestí a moře utrpení. ()
Aj keď dnes už môj dojem nebol taký veľkolepý, ako pred vyše 40 rokmi, keď som videl tento film premiérovo, stále ho považujem za mimoriadny film. V minimalistickom obsadení a priestore prebieha dráma o živote a smrti, ozvláštnená vnútornými monológmi jej aktérov, ktoré umožňujú lepšie pochopiť ich správanie sa. Dostal som chuť prečítať si literárnu predlohu, pretože titulkovanie filmov v poslednej dobe ide dolu vodou a moje znalosti angličtiny ani zďaleka nepostačujú na to, aby som zachytil všetko, čo by som zachytiť chcel a mal. ()
Galerie (1)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (2)
- Ve scéně, kde se John (David Hemmings) plíží za německým výsadkářem, si lze na opasku německého výsadkáře povšimnout sumek k pušce Mauser, přestože je vybaven samopalem MP 40, do kterého byly puškové náboje nepoužitelné. (Privatejoker)
- Britští výsadkáři ve filmu používají samopal Sten Mk III. (Privatejoker)
Reklama