Reklama

Reklama

Caravaggio

  • Velká Británie Caravaggio (více)
Trailer

Obsahy(1)

Expresivní výpověď předního evropského režiséra o životě a díle slavného ranobarokního malíře, který přišel s revolučním použitím dramatizujícího světla a stínu (chiaroscuro) a bývá označován za "vynálezce světla kinematografie". (Caravaggio usiloval též o iluzívní vtáhnutí diváka do obrazu, do důsledků využil malbu polofigur jako kompoziční princip, zdůrazňující jejich vypjatou reálnost a tělesnou blízkost, což je též příznačné pro filmový obraz.) Caravaggio maloval prostitutky, tuláky, příživníky, povaleče, zloděje a vyděděnce, zvěčňujíce je v postavách světců. Ve filmu vystupují ze šerosvitu modelově vysvícené obrazy malíře, jehož dílo, inspirace a bláznivé nápady splývají s jeho životem, ve kterém byla zřejmě ústředním bodem homosexualita s doprovodným pocitem viny a izolace. Zatímco co jeho malby ukazovaly stále se zvětšující originální hloubku náboženského vědomí, jeho osobní život byl plný výtržností, soubojů, věznění a v r. 1606 dokonce zabil člověka. Opuštěný, zoufalý, nemocný láskou, plýtvající silami, ubitý i šťastný se prsty dotýká dneška (postavy mají někdy moderní šaty, kouří, jsou tu auta a motocykly, je slyšet hluk ulice, hukot lokomotivy, mecenáš má počítač Sony, za ateliérem zadrnčí telefon, udavač sedí ve vaně a ťuká na stroji žalobu na dlužníka...). Dech a vůně doby, snoubící krásu a svátost se špínou intrik, vražd a krvesmilstva. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (57)

misterz 

všechny recenze uživatele

Hrozná nuda. Ale tak hrozná, že ma to skoro rozplakalo. Ja na takéto expresívne a kvázi umelecké vyjadrenia asi nie som. Guláš všetkého možného, koláž obrázkov bez ladu a skladu, bez deja, bez času a bez zmyslu. Jediné čo trocha zaujalo bola technika štetca a mladučká Tilda Swinton. 30/100 ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Rozhodně je to zajímavý film na to, že je to životopis, kde ani tak nejde o tu dějovou linku, jako spíše o dojmy a celkově o kompozice jednotlivých obrazů. Ale právě skutečnost, jak jsou komponovány jednotlivé obrazy, je nejsilnějším prvkem filmu, který v ostatních ohledech trochu pokulhává a má spíš blíže experimentálnímu filmu, což nutně nemyslím zle, ale v tomhle případě to nepřináší až tak velký užitek. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Karavadzo bol taliansky homosexualny barokovy maliar, zil tusim 1571 - 1610 no a tento film hovori o tomto maliarovi. Deja je tam fakt minimum, a uz rozhodne nejde o nejkaky strhujuci dej - to ani omylom. Je to sled roznych volnych asociacii, ktore plynu volne a na seba nadvazuju len vdaka rezii Dereka Jarmana. Noam Almaz teda nic moc, kulisy su ale na urovni, dialogy sa obcas stracaju az vo vatovo planych plkoch. Sak ja proti homosexualom nic nemam, hlavne moje velactena prdel nie je urcena pre homosexualy. Kapku problem mam ked som vyhlaseny za nekompatibilnu homofobnu zrudu, dalej ked sa v blizkosti mojej velactenej prdele zacnu spominat a nedajRamzes objavovat ovalne a valcovite predmety a ked chcu nasrane militantne bukvice pomaly az homofobiu vyhlasit za chorobu! Sean Fazula ako smilnik ... zaujimave kazdopadne : 50 % ()

evulienka3 

všechny recenze uživatele

Nezvyčajný film a pravdupoviediac, nepamätám si, žeby som už niečo podobné videla. Tak ako existujú pomerne časté filmové adaptácie kníh, tento film by som nazvala adaptáciou obrazov a takýchto filmov je málo, ak vôbec nejaké podobné existujú. Film, v ktorom ani tak nejde o historickú hodnovernosť, ale o zachytenie vnútorného sveta umelca, ktorý nám svoju dušu odhaľoval prostredníctvom svojich obrazov. Nevšedné, dych vyzrážajúce kompozície diel ma doslova fascinovali. Možno aj preto, že k výtvarnému umeniu mám naozaj blízko. Miestami som nadobúdala pocit, že toho o tomto maliarovi viem strašne veľa. Nie však o tom, ako reálne žil (myslím však, že podstata doby tu bola tiež vystihnutá skvele), ale to, kým bol... Caravaggio je môj prvý film od Dereka Jarmana, ale rozhodne nie posledný! ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Jedna z těch biografií, jež má s běžnou životopiseckou praxí jen pramálo společného. Jedna z těch biografií, které fakta potlačují v prospěch autorské vize. Jedna z těch biografií, v niž by se postihovaný, v tomto konkrétním případě Michelangelo Merisi, řečený Caravaggio, zřejmě zahlédl jen horko těžko. Co říkáte? Že na tom není nic špatného, že je to plně legitimní? Pravdu díte, není na tom nic špatného a je to plně legitimní. Však jsem doposud pouze konstatoval, nic proti ničemu. Znalý Jarmanova o něco mladšího opusu, "životopisu" rakouského génia Wittgensteina, byl jsem si vědom toho, že chtít poznat, jak skutečně žil a jak skutečně tvořil "vynálezce světla kinematografie", měl bych se porozhlédnout někde jinde, třebas tady, nebo tady (třídílný seriál). Kde tedy hledat problém (který nejspíš někde je... když hodnotím, jak hodnotím), když jsem dostal přesně to, nač jsem byl připraven? Nakonec přeci jen v míjení! Když nad tímhle filmem zpětně přemýšlím, tisíckrát se mně můžu líbit, kterak Jarman porušuje normy "slušných curriculum vitae" a tisíckrát se mně může líbit, kterak jednoho z nejznámějších malířů 17. století vyvlastňuje a přetváří k obrazu svému, v závěru své reflexe však jen zklamaně zavyji nad tím, že z toho všeho nic moc nezbylo, že obrazy a pocity, jež tento film nabízí, z mé hlavy a mého srdce zmizely, stejně tak jako se vypařuje pára z vroucího hrnce, zkrátka že ve mně tenhle film kromě rukopisu téměř vůbec nic nezanechal. 55% ()

Galerie (12)

Zajímavosti (6)

  • Michael Gough byl až čtvrtou volbou na roli kardinála Del Monte. (c.tucker)
  • V roce uvedení snímku vyšel knižně i Jarmanův kompletní scénář k filmu s komentářem. (SeanBean)
  • Film byl uveden v hlavní soutěži Berlínského mezinárodního filmového festivalu Berlinale 1986, kde získal ocenění mezinárodní poroty Stříbrný medvěd za ojedinělý počin. (SeanBean)

Reklama

Reklama