Režie:
Kurt WimmerScénář:
Kurt WimmerKamera:
Dion BeebeHudba:
Klaus BadeltHrají:
Christian Bale, Dominic Purcell, Emily Watson, Christian Kahrmann, Sean Bean, David Hemmings, Dirk Martens, Angus Macfadyen, Taye Diggs, Sean Pertwee (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Ve snaze skoncovat s válkami a nastolit mír se lidstvo rozhodlo zakázat vše, co vyvolává emoce – literaturu, hudbu i umění. Dohledem nad dodržováním zákona je pověřena zvláštní policejní jednotka, která likviduje všechny provinilce, kteří jej poruší. Když však jeden z nejvyšších ochránců pořádku vynechá pravidelnou dávku drogy potlačující emoce, začne si uvědomovat, že nic není tak, jak se zdá. (HBO GO)
(více)Videa (1)
Recenze (1 191)
Docela milé překvapení. Béčko, který se inspirovalo Matrixem, ale i přes to má šmrnc a dobře se na to dívá. Akce je svižná a nabitá různými efekty, kterým dopomáhá rychlý střih a Christian Bale, který je zde vynikající. Sice je ve filmu mnoho nedostatků, které mě z obrazovky hned praštili po tváři, ale i tak to má zajímavý příběh a ze závěru jsem byl lehce překvapen. Ode mne Equilibrium dostává 4 hvězdičky... ()
Slušné skorobéčko s cool atmosférou, trochu tupým příběhem a mnoha velice emitivními scénami. Kdyby si tvůrci více vyhráli s koncem a nedávali tam ten "uřízlej ksicht", tak by šlo takřka o překvapení roku. Takhle je to "jen" celkem povedený akční film, který pobaví, ale v paměti příliš dlouho nezůstane. Ovšem Christian Bale předvádí výtečný výkon, možná nejlepší od svých dvanácti let, kdy hrál hlavní roli ve Spielbergově Říši slunce. ()
U antiutopických filmů, které si berou příklad z knih My, Konec Civilizace, 451°F, 1984 a spol., by jeden čekal, že fungování totalitní společnosti bude jednou z hlavních náplní. V tomto směru sice Equilibrium tak docela nezklamalo, o to víc se mu dostalo příležitostí k chybování a nepřesvědčivosti. Jelikož jsem to od počátku tak trochu tušil, vnímal jsem Equilibrium jako pohádku o zlém černokněžníkovi, který vzal lidem city, a princi, který proti němu bojuje. A to mi, myslím, umožnilo, abych na film nahlédl o mnoho smířlivěji, než kdybych jej bral jako seriózní pokus o zobrazení světa bez emocí. Takový svět totiž dozajista nepotřebuje exaltované řečníky s jejich proslovy, symboliku (nápadně se podobající třetí říši), politická hesla nebo třeba účesy a líčení (navíc u vězňů!). Nepotřebuje vypadat chladně cool, vystačí si s ošuntělostí (jakou ukazuje např. film 1984). Ona politická hesla navíc mnohdy v historickém kontextu působí velmi podivně. Např. "Prozium je opium lidstva" je zaručenou parafrází na komunistické "Náboženství je opium lidstva." Tu nevím, zda-li varuje Equilibrium před komunismem či náboženstvím, protože Tetragrammaton chápe opium jako pozitivní a komunismus náboženství jako negativní. Je však zcela lhostejné zda-li brojí proti nacismu, komunismu či teokraciím. Všechny tyto systémy (zvláště v jejich nejtotalitnějších formách) totiž mají společné, že nejsou postaveny na ztrátě emocí, ale naopak na zdůraznění některých z nich, obvykle nenávisti k nepříteli, kterým mohou být židé, imperialisté či nevěřící psi. Když se to dá vše dohromady, ústřední teze filmu nepůsobí dvakrát propracovaně. SPOILER - S ohledem na použitou symboliku se nabízí dvě omluvy. 1) Film chce varovat před konkrétními představiteli "zdrojů totality" a to nejsnáze udělá pomocí symbolů 2) Symboly a projevy jsou dílem cítícího nejvyššího klerika. Pokud ovšem platí bod 2, je divné, že klerici nižší, prozium poctivě beroucí, již dávno s těmito cituplnými móresy neskoncovali. Byl by to možná o dost lepší, byť smutnější film. KONEC SPOILERU. Ale jak jsem říkal, moje pohádkové brýle dobromyslně smyly velkou část těchto hříchů, stejně jako nepřesvědčivou emocionalitu hlavního hrdiny. Těžko věřit v autenticitu klerika, který pro záchranu roztomilého štěňátka bez hnutí brvou postřílí kohortu lidí, jejichž jediným zločinem bylo, že si ráno poctivě píchli svou dávku prozia. On vůbec John Preston projevuje city jenom tam, kde se to hodí, kde je to krásné a pozitivní. Takové opomenutí ovšem jeho postavu neskutečně zplacaťuje. A výslednou placatost přenáší na celý film. ()
Christian Bale ako spasiteľ obracajúci sa proti systému je cool. Film síce vykráda Fahrenheit a Orwella ale je príjemným sci fi prekvapením. Najmä nápad zvaný Gun-Kata si zaslúži tie štyri hviezdičky, rovnako ako záverečná vykosťovačka jedného z klarikov. Nemožno však nevidieť naivitu záverečného boja pri ktorom máte dojem že "utočníci" by zahnali vycvičenú jednotku aj keby mali v rukách len kvetinky. ()
Nadprumerny akcni film skombinovany s temnou vizi budoucnosti. Bale je hodne dobrej a je to jedna z jeho nejlepsich roli. Obleky kleriku trosku pripominaj oblek Nea a celkove mi to trosku pripomnelo Matrix. Taky tu je neco jako vyvoleny, ktery musi zmenit svet. Wimmer natocil inteligentni sci-fi s vybornou hudbou, spoustou emotivnich scen, nekolika klise a ne moc propracovanymi dialogy ve kterych se skoro furt probira "cítění". Mozna bych dal i 5*, ale precejen na to to nema hlavne proto, ze je to takovy cely dost roztahany a taky mi prislo divny, ze nejlepsi klerik se jen tak bez nejakyho vetsiho duvodu rozhodne prestat brat drogu a zacne pomahat povstalcum. Celkem bych byl rad kdyby nekdo natocil druhej dil, kterej by byl urcite zajimavej. A gun kata ma neco do sebe. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (45)
- IX. symfonie Ludwiga van Beethovena, která zazní z gramofonu, byla použita i v jiném dystopickém sci-fi - Mechanickém pomeranči (1971). Tam to však byla druhá a čtvrtá věta, zatímco v Equilibriu první. (L_O_U_S)
- Ačkoli ve filmu řídí Taye Diggs (Brandt) auto v několika scénách, ve skutečnosti v době natáčení řídit neuměl. (veronikajel)
- Automatická pištoľ, ktorú používa hlavný hrdina, je modifikovaná Beretta 92 FS. (Jakub225)
Reklama