Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Uznávaný hollywoodský režisér Tim Burton (Batman, Beetlejuice, Střihoruký Edward) natočil neotřelý, skutečný příběh o nejhorším režisérovi na světě jménem Ed Wood! Herecká hvězda Johnny Depp ztvárňuje výstředního filmaře, který odmítá dopustit, aby mu zpackané scény a příšerné recenze zavřely dveře do světa šoubyznysu. Společně se svým bizarním hereckým týmem – královnou televizních hororů, obřím švédským zápasníkem a polozapomenutou hollywoodskou legendou Belou Lugosim (Martin Landau ve své oscarové® roli) – Ed posouvá umění pokleslé filmové tvorby na historicky nejnižší úroveň. Fascinující a k popukání vtipný snímek Ed Wood přináší nepřetržitý proud zábavy. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (713)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Proslulý biografický film Tima Burtona o Edwardu D. Woodovi Jr., jenž získal (zcela právem) přídomek ,,nejhorší režisér všech dob", je směsí Burtonovy režijní geniality, kongeniálních hereckých výkonů (zvláště Martin Landau jako Maďar Bela Lugosi či Bill Murray coby transvestit Bunny...) a neuvěřitelné Burtonovy empatie - ta ,,mezi řádky" naznačovaná duševní propojenost mezi Burtonem a Woodem, ta nepokrytá Burtonova posedlost Woodovou režijní posedlostí, doslova obsese jeho naturelem, ty nezměrné sympatie k tomuto pochybnému (a dnes již polozapomenutému) režisérovi, ta celková adorace jeho osoby a osobnosti, to vše jistě vedlo k tomu, že dnes se na filmy, jako je Plan 9 from Outer Space, Bride of the Monster či Glen or Glenda, jejichž geneze je zobrazena i v tomhle biografickém filmu, vůbec někdo dívá a dokonce je bere vážně - přeceňovaný nadšený diletant Edward D. Wood Jr. točil své paskvily, které dnes právě kvůli Burtonově strhujícímu snímku někteří intelektuálové nekriticky adorují a opěvují... Burton v Ed Woodovi použil velmi šťastně stylizaci Ed Woodových pokleslých děl, celý snímek se nese na této vlně (nepřímo tak ukázal, jak by Ed Woodovské filmy vypadaly, kdyby měl tenhle režisér skutečně talent a nadání) a v rámcové kompozici boří hranici mezi oběma světy - postavy z filmů Ed Wooda jsou nejenom postavami filmu Tima Burtona, ale jedna z nich také celý životopisný film uvozuje... Stylizace k béčkovým filmům, sci-fi a hororům je dotažena k dokonalosti (titulky jakoby převzaty z filmu Plan 9 from Outer Space), skvěle funguje i herecká živelnost Johnnyho Deppa, která dobře kontrastuje s expresivními originálními výkony ,,herců" v Ed Woodovských béčkách. Mizanscéna je opět dokonalá, to je ovšem u Tima Burtona jaksi samozřejmé a při pohledu na dokonalost práce Burtonova štábu ještě více vystupují na povrch směšné Ed Woodovské realizační kiksy, na které Burton dokonce ještě zvlášť upozorňuje (baptističtí mecenáši hrozící se praktik samozvaného režiséra ignorujícího zřítivší se náhrobek, Loba uvízlého v kryptě...). Tenhle film je prostě radost sledovat - jde o oslavu fenoménu zvaného film a oslavu kinematografie obecně, paradoxně na symbolickém příkladu filmového diletanta ... Ed Wood je zřejmě nejlepší filmové dílo režijního génia Tima Burtona a jedno z nejlepších děl vůbec... (pokud ovšem přistoupíte na Burtonova pravidla hry...) a stvoření neobvykle silného biografického mýtu... ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Obecně panuje názor, že Ed Wood je dobrý film, ale Johnny Depp to v něm krapet přehnal. Vidím to úplně opačně - ten film je tak dobrý, jak přesvědčivý je Depp v titulní roli. Podívejte se na to tak - Ed Wood byl objektivně vzato autistický magor s ujetými nápady, talentem, který tak tak stačil na uvedení kamery v chod a s nulovou sebereflexí. Kdyby vás chtěl někdo takový zlanařit ke spolupráci, předpokládám, že bez krucifixu byste se k němu ani nepřiblížili. :o) Jenže musel mít maniakální charisma všech sociopatů, jinak by nedosáhl toho všeho. I přes katastrofálně průkazné neúsoěchy dokázal přimět tytéž lidi k OPAKOVANÉ spolupráci. Každá z postav má ve scénáři nějakou berličku v podobě konce kariéry, touhy se zviditelnit za každou cenu atd., ale mě by úplně stačilo konstatování, že je všechny přesvědčilo Edovo charisma. Kdyby za mnou přišel tenhle energický mladík, začal zběsile rozkládat rukama při líčení svých plánů a zorničky by se mu rozšiřovaly nadšením, asi by přesvědčil i mě. :-D Entuziasmus je nakažlivý jako škytavka. 100% ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Ed Wood byl nepředstavitelný blázen do filmů. Točil naprosto děsivé filmy, které diváci v té době opovrhovali a až po jeho smrti dostal jak přízvisko "Nejhorší režisér všech dob" tak obdiv nové generace. Což je vcelku paradox. Samozřejmě mu na jeho známosti v Hollywoodu pomohl charismatická a v té době již vyhasínající hvězda Bela Lugosi, kterého v tomto filmu ztvárnil Martin Landau a nakonec za tuto roli vyfasoval oskara za "vedlejší roli" a musím potvrdit fakt, že si ji zasloužil naprosto oprávněně. Dodal Belovi život a chvílemi Vám až vyrazí dech, tak emotivní výkon, jaký on podal. Tim Burton tento film natočil podle sebe a trocha své atmosféry se v něm nezapře, ale musim se přiznat, že chvílemi mi na tom vadila samotná délka a chvílemi nudnější scény, což se samozřejmě ihned po shlédnutí filmu přehlédne, jelikož je člověk uchvácen co si všechno samotný režisér vůbec dovolí. Chobotnice bez motoru je toho zdárným příkladem. --- Policajti přišli ve dne. A teď je noc! - To v napětí divák nepostřehne! ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Musel jsem vidět život "nejhoršího režiséra ", jak se říká. Ale mě to fascinovalo. Ed Wood, naprostej blázen do filmů si chtěl realizovat svoje sny. Vůbec mu nevadilo, že to je na nic. Jemu to tak nepřišlo, prostě vyjádřil to co chtěl a dal tomu všechno. Scháněl si prostředky, jak chtěl a když mu to vyšlo tak natáčel. Scény, které Ed Wooda natáčel a byly tam chyby, přišli ostatním nepovedené, ale on ne a ne. Prostě to bylo perfektní. Doufám, že mě taková kariéra nečeká i když by to po smrti nemuselo být špatné, dostat titul druhý nejhorší režisér. Ale aspoň tento film může sloužit jako ostrašující příklad pro začínající režiséry. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Burton v umělecké poloze poněkud nezvyklé, zbavený barev, zcela ponořený do vizí někoho jiného, než je on sám... opravdu jiného? Nelze přehlížet sympatii a empatii, s jakou se Tim noří do světa nejhoršího filmaře všech dob, s jakou nasává jeho obraznost a trasformuje je do svého brilantního a vybroušeného stylu. Jakoby se z woodovského chaosu stával ucelený filmový tvar, jemuž chybí všechen diletantismus "mistrových" patvarů, ale nechybí mu zvláštní nadšení a hluboké zaujetí. Sen, to je vše, oč Burtonovu Woodovi jde a právě tahle svéhlavost, odevzdání se vlastní vizi ať je jakkoli bizarní, představuje v tomto filmu největší Woodův vklad do Továrny na sny. Depp si excentrického blázna vychutnává, do zženštilých manýrů vnáší svůj vrozený exhibicionismus, do Woodova maniakálního zaujetí zase svou schopnost nabít postavu živelností a nadšením. Jednoznačně však stojí ve stínu Martina Landaua, jehož Lugosi je uhrančivý, charismatický, plný magie i lidské zranitelnosti. A právě vztah Wood-Lugosi nakonec vytváří linii, která přehluší všechny ostatní. Takový obraz duševního souznění nenalezneme v žádném další Burtonově filmu. Ač se Ed Wood trochu vymyká z mistrovy filmografie, rozhodně patří mezi jeho nejosobitější díla. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (32)

  • Tim Burton přiznává, že byl vždy fanouškem Eda Wooda, a proto je jeho životopisný film natočen s velkou zaujatostí, která pramení spíše z jeho obdivu k Woodově práci než z posměšného postoje. Vztah mezi Woodem a Belou Lugosim ve filmu navíc odráží Burtonův vztah k jeho vlastnímu idolu Vincentu Priceovi, další známé hororové ikoně. (don corleone)
  • Skutečný Conrad Brooks, jehož postavu hraje Brent Hinkley, ztvárnil ve filmu barmana. V barové scéně se objeví i Orson Welles (Vincent D'Onofrio), který si Edovi Woodovi (Johnny Depp) stěžuje, že po něm studio chce, aby natočil film s Charltonem Hestonem v roli Mexičana. Řeč je o filmu Dotek zla (1958). Orson Welles byl nejprve osloven studiem Universal, aby si ve filmu pouze zahrál. Heston nicméně trval na tom, aby Welles film také režíroval. Obsadit Hestona do role Mexičana byl ve skutečnosti Wellesův nápad (Hestonova postava byla v literární předloze „Badge of Evil“ Whita Mastersona americké národnosti). (don corleone)

Související novinky

Burton a Waltz mají „velké oči“

Burton a Waltz mají „velké oči“

04.04.2013

A scénář poskytnou Scott Alexander a Larry Karaszewski, kteří stáli za Edem Woodem, objektivně asi nejlepším (a určitě nejuznávanějším) Burtonovým filmem. To je bezesporu dobrá zpráva. Burton si… (více)

Reklama

Reklama