Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh začíná v roce 1912, kdy se Egon Schiele (Mathieu Carrière) a jeho milenka a múza Wally Neuziel (Jane Birkin) ujmou zbloudilé patnáctileté dívky Tatjany (Karina Fallenstein), která zaklepe promoklá na jejich dveře a poprosí o přístřeší. Dívka se stane malířovou modelkou, ale později nařkne umělce ze sexuálního obtěžování. Schiele je uvězněn na 23 dní a poté odsouzen na tři dny za výrobu obscénního umění. Jeden obraz je dokonce veřejně spálen. Skandály kolem malíře pokračují, i když se stane členem dobrovolnické armády v průběhu první světové války. (curil)

(více)

Recenze (3)

IdaHutt 

všechny recenze uživatele

Mathieu Carriere a Jane Birkin na výbornou. Dala bych určitě lepší hodnocení, kdyby nebyl film obsahově a rytmicky disproporční. Logicky - jak naznačuje titul - je osud předčasně zemřelého malíře koncentrován do nešťastné aféry s jeho uvězněním kvůli obvinění z pornografie a zneužití mladíčké dívky. A stejně logicky tato skandální a tíživá epizoda z roku 1912 (kdy bylo Schielemu 22 let) nemůže postihnout osobnost a dílo tohoto výjimečného malíře. Zbývajících šest let jeho života je pak pojato v rychlých střizích, které náhle narušují původní nastolený pomalejší tok vyprávění. Nejde o záměrnou gradaci, spíše pouze o nešikovnost. Jako by tvůrci honem honem chtěli dohnat čas, a přece jenom zachytit příběh až do tragického konce. V jednom okamžiku je ale, uznávám, spojitost s někdejším skandálem účelně, přímo brilantně využita. A sice když stejnými slovy, jimiž byly Schieleho údajně pornografické kresby dehonestovány, jsou jeho obrazy oslavovány při reprezentativní výstavě v r. 1918. Stejná slova, akorát tón je přesně opačný. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Egon Schiele - Exzess und Bestrafung (výstřednost a trest za ní) - velmi nevhodný podtitul. Stručný životopis (krumlovského?) geniálního malíře a kreslíře; škoda, že experiment Herberta Weselého se stočil jiným směrem než by tomu u něj bylo před dvaceti lety. Možná se domníval, že filmový experiment by selhal tváří tvář s experimenty Schielovými... Možná by se mohlo trochu pojednat o pojmu "exces", spočívající zde pouze v tom, že těla modelek (a modelů) byla barvově a tvarově (jistým způsobem) deformovaná a zdaleka už neodpovídala řeckému ideálu "kalipygé" (ta, která má krásné tvary, především hýždě). Nejspíš je to proto, že tisíce let židovsko-křesťanské morálky, jej zatížily takovými břemeny, pod kterými se přirozenost bortí a rozpadá. Vždyť i bodrý Leonard Cohen to v komentuje v jedné písni: Nahý muž a nahá žena jsou blyštivými artefakty minulosti. ()

Galerie (16)

Reklama

Reklama