Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V devadesátých letech postihlo rumunský hornický region Údolí řeky Jiu rozsáhlé uzavírání těžebních areálů z důvodů neproduktivity. Nahoře ve svých kancelářích z dob komunistického Balkánu trůní šéfové podniků, vespod se otrhaní, do černa zmazaní chlapíci brodí v uhelné vodě. Občas nějaký umře, kdo z toho co dělá… Podle všech pravidel noirové detektivky sem ale přichází osamělý cizinec Dumitri Costa (Razvan Vasilescu), aby vyšetřil bezpečnost práce v dolech. Okamžitě potkává překrásnou a vášnivou Alinu (Cecilia Bârbora), ale jejich sexuální dýchánky pravidelně vyrušují nová úmrtí – jsou to snad vraždy? (garmon)

(více)

Recenze (4)

garmon 

všechny recenze uživatele

Několikrát jsem si kvůli prostředí vzpomněl na Żuławského Szamanku. Pintilie stojí mnohem pevněji nohama na zemi, ale ten důlní šmír ve stejný rok, to je zvláštní shoda náhod. Pintilie uměl mistrovsky realizovat. V těch nejlepších okamžicích mají jeho filmy tempo a humor, kterému nedovedu odolat. Jak už jsem jich pár viděl, snad dovedu analyzovat jejich ingredienci: rychlé střihy s maximálním kontrastem, pobavení nad všudypřítomným balkánským rozkladem,, nad ubohým pachtěním se pomístních mamrdů, věcně brutální sexuální scény anebo prostě lidská nahota tak samozřejmá, a přitom často deklasující, jak kdysi u Greenawaye. Răzvan Vasilescu je navíc smějící se bestie - herci obecně jsou výteční, snad v komparzech lze zahlédnout trochu nepečlivosti. Ale Pintilieho filmy někdy slábnou v okamžicích, kdy se začne brát vážně. Když odstoupí od mrazivé reflexe současné absurdity k zobecnění anebo poodejde k jinému žánru - k podobenství? Přitom je nám všechno jasné i tak... Tady film zvážní jednoduše při obavě o hrdinův život. A najednou se reliéfuje schéma desperátského detektiva, které sem přechází z amerických klasik. Neprůstřelného. Závěr nemusel být tak bouchací a mohl být vymyšlený chytřeji i bez dopovídávání. Jinak super. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Mystika podzemí. Důl a metro, osídlené strašidly. Z dolu vychází do metra vchází. Filmu, který akcentuje polaritu "podzemí" a "nazemí", chybí třetí složka: "nadzemí". Ale bez ní to nejde. Tu si musí divák vytvořit (rekonstruovat?) sám. Tak i Dumitri Costa (výborný Razvan Vasilescu) je součástí všech tří světů, i když přímý přístup má jen do dolních dvou. A je to právě on, kdo nás vede celým filmem jako Adrianina nit - i když to není on, kdo drží klubko. ()

Reklama

Reklama