Režie:
Paul GreengrassKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Rolfe KentHrají:
Helena Bonham Carter, Kenneth Branagh, Gemma Jones, Holly Aird, Nia Roberts, Ray Stevenson, Ruth Jones, Aneirin Hughes, Dilys Price, Robert BlytheObsahy(1)
Richard se pokouší létat a co víc, zkouší to pořád dokola. Tentokrát se o to pokouší ze střechy banky, ve které pracuje jeho utrápená přítelkyně Julie, která ho však v důsledku jeho dalšího létacího pokusu opouští. Na pokraji psychického zhroucení tak Richard prchá do izolovaného místa kdesi ve Walesu, kde končí s trestem 120 hodin veřejných prací jako následek za jeho létající pokusy. V rámci odpracovávání trestu musí bavit a starat se o 25ti letou Jane, která trpí formou nevyléčitelné choroby pohybového ústrojí, ale která má zároveň zcela jedinečný smysl pro humor. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (42)
Typická tragikomédia, ktorej námet mi pripadal vcelku reálny. Neriešia sa tu také veci ako v iných filmoch (veci, ktoré sú vhodne aj mladšiemu publiku; a to len preto, aby film získal nižšie hodnotenie prístupnosti), je to film o dospelej žene, ktorá si potrebuje uspokojiť isté potreby. Na miestach, ktoré mali dojať, som bol dojatý, na miestach, ktoré mali pobaviť ma film pobavil. Teória lietania je nadpriemerným filmom, ktorý síce ničím neprekvapí, ale rozhodne ničím ani nesklame. ()
Ve filmografii Paula Greengrasse působí romantické drama okořeněné hořkým humorem jako černá ovce. Jenomže režisér i zde prokázal nebývalé kvality a vysoce působivý scénář jedné z nejpodivnějších filmových romancí odvyprávěl bez chybičky. Naprosto přesně a trefně dokázal odhadnout správnou míru do jaké míry budovat vztah hlavních protagonistů, kdy přinutit diváka vytáhnout kapesník a nebo kdy jej rozesmát (i když pravda poněkud smutně). Váha celkového efektu, ležící na hercích, byla i přes svou nesmírnou tíhu zahrána skvěle. Jak Kenneth Branagh, který se nenechal zastínit „postižením“ Heleny Bohnam Carter, jenž svůj part odhadla naprosto přesně, takže nad ní nikdo nebude brečet, jaký to chudinka má krutý osud. I přesto, že je film dějově lehce odhadnutelný a že závěr se dá vytušit už v prvních minutách, neprodává se tento snímek divákovi vůbec lacino a ač je prodchnut poněkud smutnou atmosférou, po jeho skončení mě paradoxně zavalil příval obrovského pozitiva. A to v poslední době nedokáže ani většina romantických komedií. ()
Příběh, jenž není sám o sobě ničím novým. To až tvůrci mu dali tak trošku jiný směr, a to se u mě moc nevyplatilo. Celý ten příběh jednoho netradičního páru mi nějak nesedl, bylo to spíš takové křečovité než přirozené. Vše zachraňoval báječný Kenneth Branagh, jenž svým homelesáckým charismatem vytáhl každou scénu ve film, ve které se objevil. Ostatní byli taky dobří, zejména představitelka hlavní role. FIilmy, jenž mají za téma vzpření se společnosti, svobodu či lásku (at až klasickou nebo podivnou) mě vždycky přitahovaly, ovšem tento snímek mé srdce nijak zvlášť nerozbušil, i když scéna s Bankou je opravdu skvostná. Greengrasův masterpiece hledejte v jeho pozdější tvorbě. ()
Často krát bývam pri kometovaní filmov uštipačný, ironický a cynický. Viacero uživateľov mi napísalo, že mnohé moje komentáre sú provokatívne a nenávistné. Že vraj som hater. Asi je to pravda. No občas sa nájde tak silný snímok, že mi vyrazí dych a stratím reč. Tak to bolo i v prípade anglického filmu "Teória letu". Je to úžasné filmárske dielo, ktoré sa ma bytostne dotklo. Takže si odpustím tie svoje obvyklé chytrácke keci a dám tomu päť hviezdičiek. ***** ()
Nádherná, vtipná a emotivní romance, která je vskutku hodně netradiční. Moje velká oblíbenkyně Helena Bonham Carter je v roli postižené dívky, která už netouží po ničem jiném než přijít o panenství, naprosto vynikající a v podstatě to samé mohu říct i o Kennethu Branaghovi v roli životního ztroskotance, který se o ní stará. Po psychologické stránce velmi zdařilé, charaktery obou postav jsou vykresleny opravdu moc dobře. Celé je to takové roztomilé a hravé, ale Greengrass dokáže diváka řádně sejmout i emocionálně (důkazem budiž možná nejlepší scéna prolínající Richardovo "vykrádání banky“ a Janino setkání s gigolem). Po Bournově mýtu je tenhle milý a nenápadný filmeček dalším jasným důkazem Greengrassovy režijní suverenity. Do budoucna na něj hodně spoléhám. 70 - 80 % ()
Galerie (23)
Photo © British Broadcasting Corporation (BBC)
Zajímavosti (3)
- Paul Greengrass získal cenu Crystal Star udělenou Bruselským mezinárodním filmovým festivalem v kategorii nejlepší Evropská režie. (Terva)
- Za dabing postižené Jane dostala Jitka Ježková cenu Františka Filipovského pro nejlepší dabérku roku 2004. (barazara)
- Helena Bonham Carter soutěžila o cenu Golden Satellite v kategorii nejlepší výkon ve filmu. (Terva)
Reklama