Reklama

Reklama

Obsahy(1)

"The Iceman Cometh" se odehrává v baru jménem The Last Chance Saloon, kde pár skalních ztroskotanců čeká na Hickeyho, který každoročně přijíždí, aby tu při oslavě narozenin Harryho H. vyprávěl úžasné příhody z obchodních cest a platil všem pití. Tentokrát se ale Hickey namísto do příběhů pustí do svých posluchačů, jejich beznadějných snů a zpackaných životů... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (18)

mortak 

všechny recenze uživatele

Excelentní divadelní hra! Mnoho lidí, které jsem potkal, by chtělo napsat román z prostředí zaplivaných hospod čtvrté cenové kategorie, ale skoro vždycky o tom jen mluví a popíjejí své desáté pivko. Eugene O´Neill to ale zvládl geniálně, takže ty čtyři hodiny utečou daleko rychleji než při pospávání u všech těch současných akčních trháků. Není tu nic zbytečného a děj se valí šílenou rychlostí až k závěrečnému dějství, ve kterém vás Lee Marvin přimrazí ke židli a nenechá ani nadechnout. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Tenhle snímek je součástí série American Film Theatre, kde byly zfilmovány klasické americké divadelní hry, a nejde tedy o klasický film, ale spíš o záznam divadelního představení, a tomu odpovídá i prostředí jedné jediné místnosti a zvolené výrazové prostředky. Nejsem specialistou na americké divadlo, ale silně pochybuju, že by tenhle kousek byl na amerických jevištích často hraný, a pokud ano, tak zcela jistě ne v té původní verzi. O'Neal ho napsal v poněkud jiné době, kdy na všechno bylo více času. Čtyřhodinový maraton monologů a dialogů by byl na dnešního návštěvníka divadla trošku zdlouhavý, a tím spíše je to zapeklitý oříšek pro filmového fanouška. Už jen pouhé seznámení s postavami trvá přesně hodinu a teprve s příchodem obchodníka Hickeye se vyprávění dává do pohybu. Tím vůbec nechci tvrdit, že jde o špatné divadlo, je to naopak mistrovská ukázka psychologického vykreslení postav a velmi jemná hra s nejednoznačným průběhem a překvapivým vyvrcholením. Jenže opravdu vzhledem k délce není vhodná pro každého a je dobré na ni být předem připravený. Vykreslení postaviček barových ztroskotanců je opravdu poutavé a tenhle kousek by si měl pustit každý, kdo někdy přemýšlel o novoročních předsevzetích. Neschopnost vymanit se z vlastních slabostí a chyb je tragikomická, ale přitom velmi reálná. Role Voskovce je malá, ale pro českého diváka je jeho obsazení pochopitelně zajímavé. Celkový dojem: 80 %. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Očistec. Čtyři hodiny tlachání o ničem. Herecky teatrální. Slavnému režisérovi se podařilo vytvořit partičku opravdových ztroskotanců, ale že bych se na to musel koukat dva dny, to teda ne. Jeff Bridges ještě totálně mladý, ostatní krátce nad hrobem. Film začíná promluvou barmana Rockyho, který mluví opravdu šílenou angličtinou, ostatní jsou jen o trochu lepší. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Frankenheimera vnímám jako režiséra komorních akčních filmů, kde je akce sice skvěle zrežírovàna, ale není alfou a omegou snímku, to jsou vždy psychologickě profily postav a hlavně poctivà filmařina. Tentokràt opustil svoji známou pozici a vydal se na výlet do ranku ryzího konverzačního dramatu. Vzniknul film o závislosti. Nikoliv o té snadno na první pohled rozlišitelné zàvislosti na alkoholu, ale především o až patologické závislosti znovu a znovu si podělávat život a zabředat hloub do bažiny, z níž už není návratu. Čtyři hodiny příprav končících mocnou závěrečnou katarzí vyčerpají zřejmě každého divàka. A odměnou za vysilující sledování bude jen a pouze deprese. Skvěle sehrané, skvěle natočené, etrémně těžko koukatelné. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Velkolepé zhledání štamgastů v hospodě po dalším roce, nebo-li čas opíjení. Pár hodin v bujařém zapomnění na všechno negativní za doprovodu sklenek alkoholu. Rozjede se po příchodu oblíbeného šéfa zábava? Nebo žeby konečně chvíle rozumného zúčtovaní se svou minulostí a svědomím? ... Televizní dramatická tvorba mne coby specifická oblast kinematografie už nějakou dobu poměrně zajímá a jsem rád za každý další viděný kousek i ze zahraničních končin. Poznatek o existenci něčeho jako bylo The American Film Theatre (1973-1975) je v tomto směru zajímavý i překvapivý zároveň a Příchod ledového muže coby první vlašťovka v pořadí z této série je teda ale opravdu vysoký, fajnšmekrovský level. Režiséra Frankenheimera jsem měl dosud spojeného především s několika zdařilými akčními snímky, nicméně zde dokazuje svoji všestrannost výhradně komorní studiovou inscenaci podle divadelní hry. Provedení na ploše čtyř hodin by si zasloužilo pár zásahů ve střižně, nicméně já si to, ač s rozdělením na více částí, poměrně užil. Některé scény jsem si během projekce přetáčel nazpátek a dával si je opakovaně, abych plně vnímal jak obsah všech replik v titulcích, tak herectví dotyčných protagonistů. Především Lee Marvin coby hlavní ztroskotanec na pouti člověka se zmarněným životem tady opravdu exceluje, s jeho trochu pozdním příchodem to tady žije! Ať už pozitivně ve znamení vtipu a podmanivé charismy stařičkého muže v slaměném kloboučku, nebo v depresivním podtónu vyřizování si vzájemných účtů s pocity na dně, Marvinův strhující výkon zakrývá i méně výrazná místa celkového provedení jedné tragikomedie, z níž na konci zbylo jenom hluboké drama. Dlouhé a vyčerpávějící, chuť na případnou reprizu přes všechny kvality neočekávám. 85% ()

Galerie (7)

Zajímavosti (5)

  • Původně měl být do filmu obsazen Jason Robards. Protože se ale vážně zranil během autonehody, roli dostal Lee Marvin. (Vampireman)
  • Sorrell Booke si ve filmu zopakoval svou roli ze snímku Iceman Cometh (1960). (Vampireman)
  • Jeff Bridges nejprve účast na natáčení odmítl, neboť právě dokončil film Poslední americký hrdina (1973). Když se však o jeho rozhodnutí dozvěděl Johnson, ihned Bridgese za jeho úsudek pokáral. (Vampireman)

Reklama

Reklama