Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Francouzský film režiséra Duviviera, natočený podle populárního románu Jacoba Wassermanna. Je obžalobou buržoasní justice, jejíž představitel, prokurátor Andergast, dosáhne odsouzení mladého nadaného vědce Mauritia pro vraždu manželky, ačkoliv nemá přímých důkazů. Případ Mauritius se mu stane příležitostí ke kariéře a nehledí na to, že tak vlastně ničí lidský život. Po osmnácti letech se jeho syn Etzel dozví o tomto případu a snaží se najit pravého vraha a tím i spravedlnost. Podaří se mu rekonstruovat celý případ a objevit pravého vinníka, ale mezitím již Mauritius podepíše přijetí milosti a tím zamezí revisi procesu. (Filmový přehled)

(více)

Recenze (4)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Odsouzený a uvězněný Mauricius netouží ani tak po svobodě, jako především po spravedlnosti. Synek netouží po formalitní poslušnosti vůči otci, ale po nalezení spravedlnosti. Jenomže táta a soudce v jedné osobě, který před lety tu spravedlnost zastupoval a hájit měl, toužil tenkrát v první řadě po kariérním vzestupu... Julien Duviver, režisér soudobých komedií o Donu Camillovi, nezapře svou levicovou orientaci ani v tomto dramatickém snímku, ale Případ Mauricius přináší dle mého názoru daleko víc, než obžalobu buržoázní justice v kapitalistické společnosti, jež při československé premiéře zdůrazňoval Filmový přehled. Já vnímal v první řadě nadčasové drama o střetu hodnot, o doléhajícím svědomí, o novém hledání spravedlnosti ve věci staršího justičního omylu, s tragickým příběhem nevinně odsouzeného člověka, jemuž ztracené roky ve vězení a dávno přerušené vztahy a pověst nemůže navrátit ani obnovení starého procesu. Mauricius jakoby svým poselstvím předznamenal pozdější francouzské a italské filmy ze 60./ 70. let, jejichž tvůrci se nebáli otevřeně poukázat na selhání či nedostatky justice. U všech čertů nutno říct, že Duvivier s kameramanem Lefebvrem nasnímal tohle drama excelentním způsobem, velký podíl na atmosféře mají tmavé zdi a závěsy interiérů, s kontrastně silným osvětlením obličejů postav (zejména v retrospektivních scénách s Mauriciem). Dvojitá katarze příběhu vizuálně krásně graduje nejdříve krásnou projížďkou Mauricia podél přístavu a na lodi za slunečního dne a pak v temném vlaku – v tragickém závěru pak využil režisér osobité psychedelické montáži. Příběh, který v několika linkách vzájemně propojuje rodinné, kriminální a soudní drama, by přinesl jistě zážitek i v rutiném zpracování. Nicméně Duvivier opět uplatňuje svoje invenční zručnosti z němých filmů a za pomocí vizuálních kompozic a neotřelého vyprávění děje na přeskáčku povyšuje tak celek na komplexně pozoruhodné dílo. Z filmových dramat 50. let si Mauricia cením stejně vysoce jako Dvanáct rozhněvaných mužů nebo naší Školu otců. 95% ()

StaryMech 

všechny recenze uživatele

Na pohled spíš šedivá, citově zdrženlivá adaptace silného humanistického příběhu, přemístěná z Vídně do Bernu. Z postav mě zaujaly jen ty otcovské, z herců Vanel. ()

Reklama

ripo

všechny recenze uživatele

Film „Případ Mauricius" se rozhodně vymyká z běžného rámce francouzských filmů, které jsme u nás v poslední době viděli. Zvláště aktuálností svého thematu — odhalením falše buržoasní justice, která se tak ráda vychloubá svou spravedlností, i když film nejde do důsledků, což je docela přirozeně u buržoasních tvůrců, přesto je to film dosti značného politického dosahu. Slavný francouzský režisér Duvivier zde odvedl práci velmi dobré úrovně, i když zůstává za jeho nejlepšími filmy předválečnými. Uplatnil se zvláště ve vedení herců a kamery, které je skutečně dokonalé. Filmový přehled 17/1955 ()

Galerie (15)

Zajímavosti (1)

  • Na MFF v Karlových Varech v roce 1954 získal Charles Vanel cenu za Nejlepší mužský herecký výkon. (M.B)

Reklama

Reklama