Reklama

Reklama

Co je dobré pro husu

  • Československo Stalo se v Southportu (více)

Obsahy(1)

Pan Timothy Bartlett je usedlý muž v nejlepších letech, vzorný manžel a otec tří dětí. Jako náměstek bankovního ředitele jede na konferenci do Southportu. Cestou ho stopují dvě výstředně oblečené dívky, pan Bartlett jim nezastaví. U benzínového čerpadla ho dohoní a bez váhání se mu usadí ve voze. Během cesty ho provokují svým vyzývavým chováním, on je ve velkých rozpacích, nakonec se mu to začne líbit. Během služebního pobytu změní celkově pohled na svůj dosavadní život, rozhodne se ho zgruntu změnit. (celuloid)

(více)

Recenze (5)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Je čas zatočit se stereotypem. A ušlápnutý asistent managera banky Timothy Bartlett k tomu dostává jedinečnou příležitost v podobě nečekaného výletu do Southportu. V úvodní zrychlené pasáži, ke které mimochodem skvěle pasuje Normanův zpěv a chytlavá melodie (skladbu sám napsal a jeho interperetaci byste opravdu asi jen stěží poznali, hodně ale opravdu hodně připomíná aranžmá Jiřího Schelingera včetně jeho chrapláku), spousta z nás sleduje v podstatě sebe. Budík, snídaně, rozloučení s dětmi (a rybičkami), cesta do práce, cesta z práce, večeře, koupelna a postel, dnes a denně to samé. Když ale jednou potkáte devatenáctiletou Sally Geeson, holku k nakousnutí, rázem jsou pouta zpřetrhána a otevírají se nové, báječné a netušené možnosti. Při čtení těchto řádků se našinci možná vybaví Faunovo velmi pozdní odpoledne nebo ještě lépe téměř legendární Vrať se do hrobu, jehož námět jako by si ve Stalo se v Southportu vzal větší než malé množství inspirace.____ Fanouškům Pitkinových komedií (jsou-li v Česku vůbec nějací, trochu o tom pochybuji) bude Southport docela cizí, objektivně vzato se však zcela bez pochyby jedná o nejvážnější roli Wisdomovy dosavadní kariéry (tedy do konce šedesátých let, protože později přišly i vážnější) a subjektivně vzato i roli nejlepší. Sladkokyselá komedie výstižně reflektuje britskou společnost pozdních šedesátých let i nastupující novou generaci se všemi jejími charakteristikami (alkoholové večírky, nové hudební žánry, promiskuita se stává trendem, samozřejmostí), optikou usedlého a náhle "probuzeného" muže (to je ten nám všem známý Víťa Jakoubek Milana Šteindera), jemuž mládí dalo vale a on se s tím odmítá smířit, aby nakonec po mnoha bouřích otlučen ale nepotopen bezpečně přistál v přístavu manželském. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Tak si teď říkám, že na první seznámení s britským komikem Normanem Wisdomem (a ještě se speciální projekcí přímo na Silvestra!) jsem si snad nemohl vybrat lépe. Přestože se tahle komedie často pohybuje uprostřed divokého proudu kultu hippies a některé ty pasáže z hippie klubu byly na můj vkus poněkud zdlouhavé, zároveň SOUTHPORT často oplýval nesmírně příjmenou atmosférou a především ten zbytek jsem si hodně užil. Takové nenásilné vtažení do jiné dimenze, i spolu s hlavním hrdinou, který po krátké změně zaběhaného stereotypu přijde během pracovní jízdy (mírně choulostivým způsobem) na jiné myšlenky... chvílemi poetické, s humorem decentně rozloženým do komorních scén, jindy až groteskně rozverné... a pořád se skvělým Wisdomem, který převedl se svými výrazy, gesty a gagy vskutku nezapomenutelnou komiku – i složil a nazpíval pro film chytlavou titulní písničku. [85%] // PS: Už dávno jsem po skončení filmu nečetl po sobě hned dva tak nesmírně zajímavé a obohacující komentáře, jako právě tady (pamětnickou vzpomínku od progressiona a poutavý, všestranný rozbor od dopitaka). ()

progression 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelná anglická komedie s populárním Normanem Wisdomem (Zásah v pravou chvíli, Na obchůzce), ve které obyčejný bankovní úředníček se ze všedního života dostane řízením osudu mezi hippies, a s tím spojenou řadou neuvěřitelných gagů včetně vážnějších podnětů k zamyšlení. Film jsem viděl v tehdejším filmovém klubu jako silvestrovské (odpolední) představení a do dneška jsem na tento zážitek nezapomněl. Ve vyprodaném sále burácely salvy smíchu, méně zdatnější jedinci i padali ze sedadel ... Drobným nedostatkem bylo jen to, že některé originální dialogy byly přehlušovány výbuchy smíchu a simultánní český překlad občas nefungoval, protože překladatelka byla v podobném stavu jako obecenstvo a semtam nebyla schopna artikulovat natož ještě překládat. Po skončení filmu se ven vypotácel dav diváků s "vykloubenými sanicemi, namoženými břišními svaly a lízal si rány". Z jednotlivých hloučků se ozývalo opakování nejúspěšnějších gagů provázených výbuchy smíchu. To byl můj zážitek z filmu a má ještě další dohru : Po nějaké době (půl roku ?) se na tehdejších filmových billboardech (výběr fotografií z filmu spolu s názvem a plakátem). objevily fotky, které mi byly velice povědomé, ale název filmu "Stalo se v Southportu" mi nic neříkal. Došlo mi, že to možná byl trik jak film dostat do běžné distribuce, protože originální název filmu "Co je dobré pro husu, není dobré pro husáka" by asi u soudruhů neprošel a těšil jsem se na premiéru, že si film zopakuji. Jenže možná nějaký ostražitější soudruh si všimnul, že ve filmu jde i o hippies, nechtěl udělat chybu a po nějaké době bilboardy zase v tichosti zmizely a já se těším dodnes ... Možná že kdyby se bankovní úředníček místo hippies namotal např. do nějakého kolchozu budujícího světlé zítřky, tak by distribuce filmu prošla, ale to by asi zase nevznikla tato povedená historka ani komentář. P.S. 2020 Rád bych si po mnoha letech tento film zopakoval, jestli by účinky jeho humoru byly i po letech obdobné, ale bohužel se mi zatím nepodařilo na něj narazit :-( ()

celuloid 

všechny recenze uživatele

Klasická anglická komedie měla v době svého uvedení do našich kin v roce 1971 tu smůlu, že ačkoliv byla nepolitická, v jejím originálním názvu měla slovo husa. Proto šla brzy do trezoru, jen pamětníci vědí proč. ()

Reklama

Reklama