Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Premiér, který vyhrál volby v Maďarsku, slibuje, že zakročí proti komunistům. Pro jeho společníky to není důležité, ti jen spěchají, aby se obohatili. Pro prosté lidi je důležitější jiná věc – jde jim o každodenní chléb a privatizaci státního podniku ohrožujícího nezaměstnanost. A premiérův bratr spolu s jeho manželkou, nevyléčitelně nemocnou rakovinou, spřádají plány na jeho vraždu. (sator)

(více)

Recenze (7)

Martin741 

všechny recenze uživatele

A bol som z toho dost vykolajeny - jestvuju dva filmy Na krasnem modrem Dunaji, tento a este ten z roku 1994. Ten z roku 1994 bola pre mna kravina, tento film je vsak nadherny, herci su sice madarski a mne pomerne neznami, ale film je natoceny fakt s laskou - to hned poznam. Jancso-a dost mozem - do rezie sa vyznal. A caste su jeho filmove najazdy na krasnu dunajsku prirodu, bez slov, len proste staci sa nechat unasat . 80 % ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Když rozvoj techniky umožní zrušit zpoždění mezi časem události a časem její reprezentace, tedy když událost sama bezprostředně splývá s povrchem média, které ji zpřítomňuje, dojdeme k simulakru čiré synchronicity zobrazovaného a zobrazujícího - televizní obrazovce přenášející živý přenos. A dialektický zvrat je pak nasnadě: musí mít, jako to platilo dříve, primát událost nad médiem, nebo se - díky tomu, že realita a její reprezentace splynuly a jsou tedy jedno - musí samo médium stát hybatelem reality? A Jancsó ukazuje v dalším, tentokrát kapitalistickém pokračování kroniky své kariéry, jak médium přebírající tuto úlohu demiurga hraje zároveň roli manipulátora a mocichtivého násilníka. Kontinuita mezi Jancsóovými filmy z konce reálného socialismu a počátků reálného kapitalismu je očividná, smutná, formální i obsahová, hořká a v posledku bezvýsledná. Nemůže nebýt bezvýsledná, když simulace a bezobsažná touha po moci a primitivním luxusu zabila poslední zbytky (možná, že už ale po Kádárovi nic nezbylo) snahy vytvořit něco velkého: ano, byl to sice patos často (vlastně spíš zásadně) tragických událostí, nacionalismů, fašismů, revolucí, procesů, budování atd. (zkrátka 19. a 20. století v Jancsóových největších filmech), ale byl to patos v němž ještě boj a smrt měly nějakou cenu. Zde už ne - smrt se jako podivný spektakulární kaleidoskop překlápí z jedné postavy na druhou a i když nakonec nejslabší článek prohrává, spíš tak nějak mizí na okraji obrazovky, bez slávy a možnosti pozdějšího dějinného vykoupení. I valčík se stává karikaturou sebe sama, simulakrem dávno zašlé minulosti. ()

Reklama

Iggy 

všechny recenze uživatele

Zatím jediný Jancsóův pozdější film, který jsem viděl, mě příjemně překvapil. Jancsóovi se jeho typický styl – předlouhé záběry, pohyb kamery a choreografie pohybu herců – podařilo umně a působivě aplikovat i na současnou a aktuální tematiku postkomunistického vývoje Maďarska. A i když je děj výrazně soudobý, tíhne rovněž k zobecnění až k mytologizaci a opět se tu objevují témata utlačování a manipulace, přičemž nikdo není nevinný. Ale na rozdíl od starších filmů, které na mě působí velmi abstraktně a stylizovaně, působí Na krásném modrém Dunaji hodně realisticky. Samotný název odkazuje jak k opakujícímu se hudebnímu motivu, tak ironicky glosuje události ve filmové Budapešti. Zajímavě jsou využity časté záběry na televizní obrazovky (rovněž monitorující dění na scéně) a bez nutnosti střihu nás tak záběr ihned přenáší do jiného prostoru, bez nutnosti pohybu kamery. ()

sator

všechny recenze uživatele

Premiér, který vyhrál volby v Maďarsku, slibuje, že zakročí proti komunistům. Pro jeho společníky to není důležité, ti jen spěchají, aby se obohatili. Pro prosté lidi je důležitější jiná věc - jde jim o každodenní chléb a privatizaci státního podniku ohrožujícího nezaměstnanost. A premiérův bratr spolu s jeho manželkou, nevyléčitelně nemocnou rakovinou, spřádají plány na jeho vraždu. ()

sihaja 

všechny recenze uživatele

Film nese název podle valčíku Johanna Strausse. Valčík Na krásném modrém Dunaji i celý film hudebně doprovází. Film vypovídá o postkomunistickém Maďarsku, ukazuje prohnilost režimu, který přišel po dlouhém období komunismu. Herci ve filmu působí jakoby tančili, stejně tak kamera pluje exteriéry i interiéry. Paranoiu přetrvávající z dob minulých podtrhují všudypřítomné kamery. ()

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama