Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hořká komedie autora Petra Zelenky a režiséra Zdeňka Zelenky z roku 1991 je víc drama než komedie. Titulní hrdinka paní Hrabětová (Jiřina Bohdalová) je přesně ten typ člověka, jemuž se říká "žena z lidu". Trochu domovnice, trochu dobračka. Trpí komplexy, že nikdy nemohla o ničem a o nikom rozhodovat. Až jednou dostane příležitost - a vyroste. Sama ve vlastních očích. Z malé ušlápnuté ženičky s myšíma, ulekanýma očkama se stane vášnivá "lavina". Na pohled zmatečná a neregulovatelná, v hereckém podání ovšem velmi přesně ztvárněná, protože i chaotické výbuchy hořké komediálnosti umí jedna z nejoblíbenějších českých hereček zahrát opravdu výtečně. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (65)

Lish84 

všechny recenze uživatele

Výborná Bohdalka v roli "pavlačové drbny", která se díky jisté události cítí náhle strašně důležitá. Herečka sice místy moc tlačí na pilu a její role se stává až parodií - třeba ve scéně, když se opíjí rumem - ale vyčítejte jí to, když je tak kouzelná ("Ty tady jenom sedíš a smrdíš! ... S tím lepidlem."). ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Jdi už do prdele s tou posranou Stráží!" Ze spojení dvou nejvýraznějších Zelenků české komedie vzešla velice podařená mikrokomedie o životem nenaplněné uklízečce a jejím pocitu důležitosti ve věci domnělého rozvodu manželů, u nichž uklízí. Výborná ale není jen Jiřina Bohdalová. Bez bezchybného Viktora Preisse, Josefa Somra a Veroniky Freimannové by to nebylo ono. Jenže takhle to JE ono, takže pět hvězdiček. 90 % ()

Reklama

zdenny 

všechny recenze uživatele

Ano, pravdou je, že se jedná o člověka, který najednou zjistí, že může o něčem rozhodovat... Jak je uvedeno v obsahu filmu. Vím také, že jedna z tužeb člověka je být důležitý - alespoň pro někoho. Každý se ale svého úkolu (nebo možná této pocty) zhošťuje jiným způsobem. A zde si opravdu musím rýpnout. Jiřina Bohdalová totiž představovala typickou komunistickou maloměšťačku - a dle mého názoru tito lidé jsou trochu méně inteligentní, a to nemluvím o inteligenci sociální - které můžeme vidět tu a tam i dnes. Rozdíl totiž je zajímat se o sousedy a opakem je jejich šmírování. Sám jednu takovou sousedku na patře mám. Ta vytrvale sleduje, jak kdo si plní úklid veřejných prostor a když jste při tom úklidu, sleduje vás kukátkem, zda to děláte dobře. Mám podezření, že kdysi byla tato žena členkou uličního výboru anebo alespoň poschoďovým důvěrníkem. Stále si ještě neuvědomila, že dnes je již naprosto jiná doba. No a takovou paní nám velice věrohodně představila Jiřinka Bohdalová. Opravdu musím konstatovat, že se jednalo o jednoduchého člověka, kterému osudek přihrál do cesty možnost být trochu důležitý. Musím tedy říct, že takovýto málo výrazní a jednoduší lidé jsou snadným cílem, který je takto možné dostat na scestí. Na jejich obranu musím říct, že dle své zkušenosti ze zaměstnání i celkem inteligentním lidem dokáže přeskočit, dostanou-li funkci. Já do prdele fakt nevím, co je to za podivné kouzlo. Tito lidé vidí najednou svět úplně v jiných barvách, vše je najednou velice důležité a taky hodně složité. Co se týče inscenace samotné, s velkou chutí si čas od času podobné dílko užiji. Protože to se v podání českých především divadelních herců promění v naprostý koncert. Toto je přesně ten typ pořadu, kterých bych si jednou chtěl užívat o vánočních svátcích se sklenkou vína v ruce. Mám velice rád americkou kinematografii, ale o českých svátcích bych uvítal české filmy. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Proč ti vůbec dala ty hadry?“ - „No to je právě to, co ti říct nemůžu, víš?“ - „Jo, tak mi to neříkej.“ - „Já bych ti to řekla, ale vono je to důvěrný. Ty bys to zbytečně vyžvanil.“ - „Tak si to nech.“ - „Lukešovi jdou od sebe!“ A ukázková, k tomu ještě snadno ovlivnitelná drbna Hrabětová neustále měnící svůj názor (a ten teda ona má!) s tím musí něco udělat…Svědkyně těžící ze spolupráce Zdeňka a Petra Zelenkových baví především velmi povedenými, vtipnými dialogy a autentickou interakcí starého manželského páru v podání dua Bohdalky-Somr (dle jejich příkladu musím doma nainstalovat tu jejich odposlouchávací digestoř a samozřejmě si udělat pěkný výlet do Stráže, kde si jistě užiju spoustu zábavy), ale líbil se mi třeba i nadhled Preissova překladatele. Za mě slušné 4*. „Snad to nechceš votevřít?!“ - „Já ne. Ty to votevřeš! No chodil jsi do Junáka? Chodil, tak pojď. Neříkej, že vás tam tyhle praktický věci neučili.“ - „Dyť to je porušení listovního tajemství!“ - „Já bych taky nikdy cizí dopisy nečetla. Nikdy! Jenom když je to nutný. A todle nutný je!“ ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Plne chápem, i keď nezdieľam, nadšenie užívateľov z tejto televíznej mikrokomédie. Na výnimočné hodnotenie mi nepostačujú výkriky "jéé, to je jako v našem baráku" alebo "hele, ta je přesně jako tá naše Horáková", ktoré si viem dosť živo predstaviť. Neobdivujem ani Bohdalovej herectvo, skôr ma zaujala dvojica Zelenkov, ktorá presne vedela, aké ingrediencie treba namiešať, aby dosiahli divácky úspech. A to sa im podarilo aj bezo mňa. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Roli Hraběty psal scenárista původně pro Vlastimila Brodského. Když Jiřina Bohdalová četla scénář, představovala si v ní Josefa Somra. Autoři se jí zeptali, s kým by to chtěla hrát a ona uvedla, že právě se Somrem. Když jí ale představili svůj návrh, souhlasila s tím, že to je v pořádku, protože Brodský je velký hráč a roli zvládne. Jak se později ukázalo, Brodský neměl čas a roli tak dostal Somr. (cundak)

Reklama

Reklama