Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pastor Wittembach (Edmund Fetting), profesor etnologie, se vypraví do Żmudzu, aby tam prováděl vědecký výzkum. Ubytuje se v penzionu, kdy bydlí spolu s hrabětem Michalem Shemiotem (Joseph Durish). Ten se ale chová trochu podivně. Trpí opakujícími se migrénami, ale snaží se, jak jen může, aby byl profesorovi pohostinným společníkem. Pastorovi dělá společnost také Dr. Froeber (Gustaw Lutkiewicz), odpovědný nejen za léčbu hraběte, ale i jeho matky, která vážně trpí od doby, když před třiceti lety padla za oběť postrachu okolních hustých lesů – obřímu medvědovi nazývaného „Lokis“. Zachránila si holý život, ale ztratila vjemové smysly. Lékaři v té době zjistili, že hraběnka je těhotná, ale dávali naději, že po porodu se možná zotaví. Za 9 měsíců se jí narodil syn Michal... (mac000)

(více)

Recenze (8)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KSE - P) Ačkoliv se Janusz Majewski proslavil až později svými snímky s válečnou tematikou, ať již komediálního nebo romantického ladění, "pouze" televizní LOKIS si získal nejvíc pozornosti žánrových fanoušků, protozože jde o jeden z mála polských horrorů. Jeho hlavní devizou je mnohými vyzdvihovaná nejednoznačnost, kdy nemůžeme přesně určit, jestli jde opravdu o nadpřirozené bytosti (čarodejnice, "vlkomedvěd"), nebo to tak vnímá ústřední hrdina, skrze jehož pohled je nám dění filtrováno. Přestože Majewski nedosahuje tak mistrného pohrávání si s divákem, jaké předvedl v žánrově spřízněných dílech (horror - fantasy) Roman Polanski ve své americké tvorbě, nelze mu upřít stylistickou dovednost: schopnost nápaditě inscenovat záběry (titulková sekvence snímaná přes obroučky brýlí), svícením evokovat dobovou atmosféru a hudbou zneklidňovat. Škoda pomalejšího tempa, na které je třeba si zvyknout, a absence čehokoliv výraznějšího či nosnějšího - od rodokapsového příběhu, který by se spíš hodil do epizody půlhodinového seriálu s horrorovou tematikou, po atrakce, které by samy o sobě stály za zapamatování. Každopádně vedle Szulkina se Majewski jeví jako zajímavý žánrový tvůrce, na jehož tvorbu se v budoucnosti zaměřím. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Romantickou předlohu neznám, ale Majewski natočil velmi příjemný snímek s přesahem do gotického hororu, který ale není žánrově čistým horem, spíše mysteriózním romantickým dramatem. Profesor Wittembach přijíždí do kraje, kde přežívají prastaré pověsti, nedaleký močál skrývá netvora, v lesích pobíhají víly, zdejší lid pěstuje řadu pohanských zvyků a tradic a potkat čarodějnici není nic vzácného, o čemž se přesvědčí i sám profesor. Ten se sem vydal na pozvání hraběte Szemiota, aby zkoumal zdejší folklór a pátral po tajemné knize. Zajímavý je motiv lykantropie, který je zde ale v medvědí variantě. Zda se hrabě opravdu mění v medvěda, toť ovšem otázka. Dobré herecké výkony, výtvarná kamera, co zprostředkuje lyrické lesní záběry stejně jako noční bouři, a výborná hudba. Smyčce navozují strašidelnou atmosféru, při lidovém tanci mezi chalupami se pak hudba doslova valí jako lavina. Nejde o prvoplánové strašení, ale jakýsi podivný neklid se vine celým filmem. Když profesor čeká v kostele ukryt před bouří, tak jsem jen čekal, kdy se kostra ve skleněné rakvi za ním pohne... ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Viem, ze tam  ten vedec skumal kniznicu akejsi polskej rodiny na polsko - litovskych hraniciach a ze ta rodina mala tajomstva. Vzhlkadom na dobu vzniku ide stale o kvalitny film, kulisy su sice podpriemerne, no  exteriery sa daju. Divak sa musi spoliehat an svoj usudok a logicky si tiez musi davazt dohromady suvislosti, po A nasleduje C, pricom reziser preskocil B. Pisem jednozancne ze Majewski je urcite lepsi rezsier nez úrecenovy Polanski- Kvalitny film i po rokoch 77 % ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Možná až zbytečně moc dlouhé mysteriózně-psychologické drama s hodně pozvolným a převážně jen náznakovým odhalováním pointy (i když ani to odhalení nakonec není stoprocentní a já doteď přemýšlím, jestli je to plus nebo mínus). Majewski je dobrý filmař, jen je tento jeho počin místy trošku rozpačitý. Na druhou stranu obsahuje několik dobrých scén - ulovení jestřába, starou čarodějnici a obdivuhodný herecký výkon Józefa Duriasze v rolu hraběte Szemiota. Už ten jeho výraz ve tváří dokáže vyděsit. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Tajemný příběh v turgeněvovském rytmu, ale šitý spíš gogolovskou jehlou. Takových příběhů se svého času vyprávělo mezi Polskem, pobaltskými zeměni a Ukrajinou asi hodně. Proto mě nezaujal ani tak příběh, jako způsob jeho vyprávění. Psychologická metamorfóza živého člověka ve zvíře se tu odehrává jaksi přirozené, bez šoků a studených sprch, osudově, nevyhnutelně - ani věda (ve formě lékaře) ani metafyzika (ve formě pastora) tuto predestinaci nemohou změnit (nemohou pomoct) - a na tom se také, byť s rozpaky, dohodnou. PDF-soubor Prosper MÉRIMÉE: LOKIS Le manuscrit du Professeur WITTEMBACH jsem si už stáhl, přestože autor nepatří mezi moje oblíbené francouzské autory. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (1)

  • Film se natáčel v těchto lokacích: Zámek Kozłówka – exteriéry sídla hraběte Szemiota (Józef Duriasz), dvůr Obory – exteriéry sídla Julie Dowgiałło (Malgorzata Braunek), zámek Łańcut – interiéry sídla hraběte Szemiota i sídla Julie Dowgiałło, zřícenina hradu Czersk – věž, na které stál hrabě Szemiot, Wilanowský palác ve Varšavě – zahrada hraběte Szemiota, Bělověžský prales – záběry zubrů; obec Gąsocin – vlakové nádraží. (Korsak)

Reklama

Reklama