Režie:
Rolf SchübelScénář:
Ruth TomaKamera:
Edward KłosińskiHudba:
Detlef PetersenHrají:
Erika Marozsán, Joachim Król, Ben Becker, Stefano Dionisi, Rolf Becker, Wanja Mues, Sebastian Koch, Ulrike Grote, Dorka Gryllus, András Bálint, Stefan Weinert (více)Obsahy(1)
Snímek, který nás zavede do Budapešti 30.let, vznikl podle románu Nicka Barkowa "Das Lied vom traurigen Sonntag". Je nejen příběhem osudové lásky jedné ženy ke dvěma mužům, ale i příběhem o zrodu jedné z neslavnějších písní světa, jež získala hořký přívlastek "hymna sebevrahů". Krásná Ilona a její přítel László vedou vyhlášenou a elegantní budapešťskou restauraci, kam přicházejí za skvělými jídly ti největší prominenti, včetně vysokých důstojníků nastupující nacistické smetánky. Jednoho dne se tam objeví i pianista András, který zaujme Lászloa svým procítěným mistrovstvím. Z citů melancholického mladíka s uhrančivým pohledem, který se neubrání lásce ke krásné Iloně, se jednoho dne zrodí stejně melancholická píseň Smutná neděle. Její historie je právě tak pohnutá jako doba, v níž vznikla. Za jejích tónů opustilo dobrovolně tento svět mnoho lidí a píseň se stala prokletím i pro jejího tvůrce. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (37)
Na tomhle filmu se mi líbily především 2 věci: Jednak samotná skladba, Smutná neděle k filmu sedí jak ulitá a nebýt ní, asi nedám tak vysoké hodnocení. Druhou věcí je prostředí maďarského hlavního města Budapešti, pohledy na jeho zvláštní panorama za zvuků Smutné neděle jsou nejkrásnějšími partiemi filmu. Samotný děj je velmi nápaditý a přináší další trochu odlišný pohled na německou okupaci. Bohužel se v něm však nachází poměrně dost hluchých míst, takže se semtam můžete nudit. To je ale asi jediná chyba jinak výborného filmu. ()
Smutná nedeľa mi síce prišla iba ako taký obyčajný film s priemerným príbehom o dvoch mužoch a jednej žene, no koniec mal v tomto smere niečo do seba - kto čaká ten sa aj dočká.... Áno, niekedy ľudský charakter dokáže vážne prekvapiť, z toho zachráneného fašistu by jednému prišlo zle. Koľko takých pobehovalo, či ešte stále pobehuje? Na druhú stranu, ale tušil som to. Čo sa týka hudby, tá pieseň samovrahov je naozaj prekrásna, no jej časté opakovanie vo filme začne časom trochu liezť na mozog. Slabší nadpriemer. 70/100 ()
Niečo na tej piesni podivné naozaj je aj keď jej história je dosť rozdielna. Treba si vypočuť originálnu nahrávku z roku 1933 a preložiť text - a obraz je zrazu úplnejší. (pôvodný originál piesne: http://www.youtube.com/watch?v=p50EsuX_qiE a jej text v maďačine a angličtine tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Gloomy_Sunday) ()
Hymna sebevrahů mi ani na moment nepřišla beroucí dech, natož život. Nezasáhlo mě to tak, jak by mohlo, protože ve stejném duchu se nese celý film: hezké, ale příliš učesané. Joachim Król je ale herecky velmi zajímavý a Budapešt, kterou si ze svých průjezdů pamatuji jako šedivé město, jsem díky kameramanovi dostala chuť lépe poznat. 70% ()
Netušila jsem, že to bude až tak intenzivní zážitek Ale ten fakt, že Píseň o lásce a smrti zřejmě podle Wiki opravdu ovlivnila mnoho lidí ke skutečné sebevraždě a dokonce i sám autor této skladby ukončil svůj život skokem z okna, k tomu určitě přispěl. Je to moc zajímavý film, kde se všechno točí hlavně okolo téhle velmi ponuré, zvláštní melodie a současně s ní se line příběh o lásce, někdy tak komplikované, smutku, ale také o lidské důstojnosti. Tři muži a jedna žena s krásnýma smutnýma očima a když k tomu přidám kopec protichůdných emocí, tak je to jasná čtyřka. ()
Galerie (24)
Photo © Universal Pictures Germany
Reklama