Režie:
Guy RitchieKamera:
Ed WildHudba:
Christopher BensteadHrají:
Jake Gyllenhaal, Dar Salim, Alexander Ludwig, Emily Beecham, Antony Starr, Bobby Schofield, Jonny Lee Miller, Sean Sagar, Jason Wong, James Nelson-Joyce (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh seržanta Johna Kinleyho, který na své poslední pracovní cestě do Afghánistánu využívá služeb místního tlumočníka Ahmeda. Ten neváhá riskovat život, aby v náročném terénu Johna dopravil do míle vzdáleného bezpečí. (Prime Video)
Videa (8)
Recenze (355)
Tak tohle jsem čekal mnohem lepší aneb další zklamání od jednoho z mých oblibenců. Úvod sice vypadal slibně a začal stylem přiblížit nám co možná nejvíce práci a život amerických vojáků v Afghánistánu. Pak následuje trocha řemeslně dokonalé akce, ale to se bohužel rychle láme do nezáživně podané záchranné mise. To vše by ještě tolik nevadilo, co však nedokáži pochopit, je až směšná glorifikace Amíku ve filmu. Nejen, že si žádnou chválu nezaslouží, neboť všichni víme jak to vlastně ve skutečnosti bylo (taky jak to celé dopadlo), ale hlavně to ve filmu občas působí až trapně. A jaké pohnutky vlastně vedly Brita, Guye Ritchieho, aby se navíc pustil do něčeho pro sebe tak atypického? Být to dokument nebo akčňák tak dobrý, ale rádoby oslavné válečné filmy mi ani jemu příliš nesedí a měl by se vrátit zpět ke svým gangsterkám, detektivkám a money heistům, což za ta léta vypiloval k naprosté dokonalosti. 60% ()
I když se Gej zcela oprostí od svých skvostných hravých ričovinek a originálního kulometného střihu, je pořád schopen uplácat mimo jiné také velmi solidní dvojku Zkrocené nory. Prkenná ropucha Jakub Gdyhlenhrál tentokráte propadne, jak jinak než chlapsky a mačisticky, drsnému šarmu uhrančivého testosteronového Paštuna, ten, jak jinak než maskulinně a šovinisticky, jeho city vřele opětuje a naštěstí mají hošššy celou dobu tolik práce s Talibánem, že na prcání v honáckém stanu už nedošlo. Je z toho parádní svižný a odsejpající válečný napínač, jako obvykle prvoplánově nehonící nad hvězdotřpytným praporem a téměř nepatetický, o latentně homoseksuálním vztahu dvou v manželství trpících chlupáčů, kompenzujících si svůj mindrák sveřepým bojem za svobodu, čest, spravedlnost a jahodový lubrikant pro všechny. Napínač, po němž dostane i nejeden zarputilý heterák chuť nasucho si oškrábat třídenní strniště bojovým nožem, nonšalantně přiříznout fešácký východoněmecký pornoknírek, přeleštit lauf a velkoryse pocákán nejnovějším Gucciho bitevním parfémem Mudjahidin’s goat se bezhlavě vrhnout do té nejteplejší vřavy. Ale dost bylo seriózní filmové kritiky! Byly to opravdu mimořádně zábavné, mile minimalistické, přímočaré, skoro nekýčovité a ideologicky nezkurvené dvě hodiny, připomínající ty nejlepší žánrové kousky 70. a 80. let, v nichž i ten slizce ochrnutý Jakub sem tam působil jako sympaťák. Naprosté vinné potěšení. ()
Guy Ritchie je v posledních letech nečekané zajímavým tvůrcem, který si krom řemeslně slušně odvedených komerčních blbin sem tam natočí i „menší“, drsný a poctivě udělaný film. Po Gentlemanech a Rozhněvaném muži přichází s The Covenant, jenž nemusí nutně být ze zmíněné trojice tím nejlepším, ale opět aspoň dokázal přetavit závan tvůrčího elánu do následného diváckého zážitku. V první půli Ritchie vypráví téměř procedurální válečné drama, aby v půli druhé přepnul do módu Johna Woo a jeho přestřelené „bromance“ akce, která vrcholí až fetišisticky dlouhou montáží nezměrného fyzického a emocionálního úsilí, jaké jeden parťák dokáže vynaložit pro záchranu druhého. ()
Je mi trochu blbý zase psát, jak je Guy Ritchie skvělý. Letos už podruhé, v rozmezí ani ne půl roku. Ale co se dá dělat. The Covenant má sice pomalejší rozjezd, po nějaké půl hodině mě nicméně naplno vtáhnul, způsobem režisérovi vlastním. Perfektně natočená intenzivní akční pasáž geniálně využívající prostředí, která plynule přejde do survival thrilleru. Jake Gyllenhaal a Dar Salim skvělí, jejich chemie napříč filmem je parádní. Druhá půlka má odlišnou atmosféru a reflektuje jinou stránku života vojáka, aby se vzápětí opět vrátila do akce. Ta sice už není tak dobrá, zvlášť ke konci jí chybí potřebná gradace, místy působí až moc snadně, avšak pořád baví. Konec je emotivní a zároveň netěží z patosu, ale pouze ze vzájemného pouta dvou mužů. Ačkoliv je příběh jednoduchý, dokáže být opravdu silný svým tématem. To koneckonců podtrhuje hudba, která je minimalistická, a přesto naprosto pohlcující. Nejedná se o perfektní dílo, já jsem ovšem spokojený. 8/10 ()
Guy Ritchie nepatrí medzi mojich obľúbených režisérov a The Covenant na tom nič nezmenil. Nemám rád filmy, kde sa polovica deja odohráva v tme, kde vojaci rozprávajú hantýrkou, ktorej nerozumiem, kde "dobrí" majú ostré náboje a "zlí" slepé, nemám rád, keď sa Španielsko hrá na Afganistan a najmä nemám rád krkolomné nepravdepodobné zápletky v scenári. Je toho teda dosť, čo mi prekážalo na tomto filme, takže mi neprekáža dať mu iba tri hviezdičky. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (10)
- Na začátku a na konci filmu jsou k vidění na letištní ploše letadla, včetně toho, kterým odlétá na konci filmu John Kinley (Jake Gyllenhaal) a Ahmed (Dar Salim) s rodinou. Jedná se o Airbus A400M Atlas, který ovšem není ve výzbroji USAF. (DerfelCadarn)
- Letiště, kde se film natáčel, je letecká základna Zaragoza ve Španělsku. (pocket22)
Reklama