Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Peklo: kombinace hudby a obrazů katastrof a válečných filmů. Očistec: v Sarajevu se setkávají Jen-Luc Godard, Juan Goytisolo a další více či méně významné osobnosti; diskutují o roli poezie a obrazu ve světě devastovaném konflikty. Ráj: pod dozorem amerických mariňáků nachází na břehu moře mír mladá mučednice, která si prošla Sarajevem i Jeruzalémem. (Dan)

(více)

Recenze (8)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tohle je asi poslední Godardův film, který je ještě nějak promyšlený a nejsou to jenom náhodné záběry nahodile za sebou (jako to je v Socialismu nebo Knize obrazů). Film je rozdělen na tři části - Peklo, Očistec a Ráj. Peklo je úvodních 10 minut a je tvořené jen ze samých záběrů krutosti (avšak brutalitu ve velké míře nečekejte) a zároveň varuje diváka, jestli opravdu je takovýhle film právě pro něj. Každopádně ukazuje zlo tohoto světa, především války (což je v poslední době Godardovo hodně oblíbené téma, když si vezmu jeho filmy od roku 2000). Pak následuje Očistec, který je nejdelší částí filmu a stále se zde rozebírá téma války, témata současného světa, Sarajevo a Jeruzalém, dokonce tu máme i nějakou hlavní postavu. A jinak Očistec=náš svět. V posledních 10 minutách (zhruba) je Ráj, ve kterém jedna žena kdesi na pobřeží najde, no, ráj, co jiného. Je to i vlastně takový "happy end" oproti tomu, co se odehrává a probírá v Pekle a Očistci. Něco do sebe celý tenhle film rozhodně má, myslím, že ho dokážu nějak docenit, ale nudil mě celkem často a Očistec by se taky mohl o něco zkrátit. Slabé 3* ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Cez Peklo a Očistec sa trpezlivý a na ponúknutý experiment vnímavo naladený divák dostane až do kráľovstva Raja. Všetko vytvorené režisérom-intelektuálom, známym predstaviteľom novej vlny francúzskeho filmu 60. rokov. Koláž najrôznejších vojnových konfliktov, utrpenia a obetí v úvodnej desaťminútovke, sprevádzanej Čajkovského a Sibeliusovým klavírom predstavuje Peklo. Očistec je najrozsiahlejšou časťou filmu: osobný dokument. Prostredie tvorí knižný festival v Bosne, spamätávajúcej sa zo zničujúcej vojny. Názory rôznych spisovateľov, tvorenie rozhovoru žurnalistkou, prednáška Godarda študentom, ktorý sa v tejto časti stáva zároveň hercom. Obsah: veľmi veľa výrokov, kladených otázok, pochybností intelektuálsko ľavicového razenia západného strihu, ktoré miestami zahltcujú napriek občasnej kúzelnej a zaujímavej vete. Záverečný Raj je zelený, plný hravosti a dobrovoľného vzdelávania sa.... ....a strážia ho americkí mariňáci. Umelecký pohľad na znepokojenia súčasného sveta je zároveň istou obžalobou neustáleho sveta konfliktov, použitými technikami a výrazovými prostriedkami sa pohybuje od narácie k dokumentu a zase naspäť k básni. Kto má rád Godardov nepokojný, viacvrstvový intelektuálsky štýl, určite si ho výsostne užije aj v Našej hudbe. ()

Reklama

Dan 

všechny recenze uživatele

Sarajevo, Mostar, Palestina, Izrael.... Místa, která by poklidnými a normálnimi nazýval jenom šílenec. A snad právě pro to jsou nadčasovým prostředím pro peklo, očistec a snad i ráj. Protože v ráji prší. Jinak by určitě nebyl tak zelený, poklidný a snad až chladný. Ráj, který by měl být osvobozením, úplnou svobodou, kde volba mezi životem a smrtí ztrácí smysl. Ale je/bude pro nás takovým? Kam se vůbec můžeme směřovat, když současný stav nemožného osvobození nazýváme demokracií, jež je pro řadu z nás určitým ideálem? Nebudu radši pokračovat v existencialistických otázkách, které naše psychotická hudba přináší... Snad jen dodám, že začíná obrazy utrpení, kdy se chce člověku utéct a nechat jej běžet bez něho samého. Asi opravdový obraz pekla. Postupem času nicméně začne člověkem pronikat a není možné se z jeho světa jen tak vyvázat... ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

"... při hovorech o minulosti se používal výraz "po" a při hovorech o budoucnosti výraz "předtím. ..."                           Most je odjakživa vnímán jako spojnice mezi dvama břehy. Mostar je zde místem, kde bylo toto spojení přerušeno válkou. Ale dokáže vybudování nového mostu spojit i to, co konflikt rozdělil? Godard rozdělil svoji výpověď do tří kapitol. Pekelné výjevy z historie jsou dostatečně výmluvnou předehrou. Rozprava či Hledání nebo Odkrývání nabízí nejdelší střední část. Odhaluje devastaci v lidském nitru. Přednáška Godarda studentům se mi jeví jako gró celého filmu. Jakoby autor odkrýval jak si vybírá náměty a jakým způsobem s nimi pracuje. Pro mě neodbytná otázka nakolik má šanci člověk předat někomu jinému, co sám prožil a co v něm po léta dozrávalo. Což je krásně vidět v místě, kdy se dělí o podstatu a vzápětí dosatne otázku jak se říká mimo mísu. Poslední část nás vrací na počátek, tedy do rajské zahrady. Budoucnost je před tím, co bylo. Uzavřený kruh.                                                                                                                                                                          "Imaginace - jistota. Skutečnost - nejistota."                                                                                                               (Několik poznámek pod okaj: Olga je sice ruska židovského původu, ale ve filmu mluví pouze francouzsky. V Mostaru jezdí československé tramvaje typ T3. ) ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

"Oba jsme cizinci v té samé zemi, setkávající se na okraji propasti." V rozervané Bosně se setkávají nejen cizí umělci na sympóziích, ale hlavně vojáci všech armád světa. Ti jsou synonymem nesnášenlivosti, věčné ničivosti snahy podmanit si druhé, nepochopení jednoduchého morálního apelu: "zabít člověka pro obranu myšlenky neznamená bránit myšlenku, ale zabít člověka." Vina leží na všech z nás i na všech před námi, jak ukazuje oddíl Peklo. Caesar i Mao, Američani i Němci i Francouzi i Angličani i Rusové. A Bosna se může stát i místem smíření. V místě, kde může mladá izraelsko-rusko-francouzská žena dojít k pochopení, že pravda má vždy dvě tváře, že život a smrt jsou jen záběr/ protizáběr, že život zdánlivému vítězi války nepřinese tolik, co prohra poraženému, protože dějiny utlačovaných, ponižovaných a vražděných nás učí, že "je více inspirace a lidskosti v porážce než ve vítězství." A mladá oběť izraelského odstřelovače, která se pokusí překlenout propast mezi dvěma národy ne násilím, ale bezbrannou výzvou k smíření, je toho důkazem. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (2)

  • V Mostaru jezdí československé tramvaje typ T3. (troufalka)
  • Olga (Nade Dieu) je sice Ruska židovského původu, ale ve filmu mluví pouze francouzsky. (troufalka)

Reklama

Reklama