Reklama

Reklama

Bezstarostní jezdci, zuřící býci

  • Kanada Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex, Drugs and Rock 'N' Roll Generation Saved Hollywood (více)

Obsahy(1)

Peter Biskind, dlouholetý redaktor amerického filmového měsíčníku Premiere, vydal v roce 1998 knihu Bezstarostní jezdci, zuřící býci, v níž se zabýval hollywoodským zákulisím na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy nová generace tvůrců zcela změnila tvář známé továrny na sny. Kniha se stala bestsellerem, především díky peprným popisům některých skandálů a také upřímným portrétem nové generace filmových režisérů, poznamenaných vlastními excesy s drogami i alkoholem, tvůrčí arogancí, ale rovněž nesmírnou invencí a v řadě případů nečekanou obchodnickou jasnozřivostí. Americký dokumentarista Kenneth Bowser, jenž už měl zkušenosti s filmovými dokumenty (např. portréty Prestona Sturgese či Franka Capry), na motivy Biskindovy knihy natočil stejnojmenný dvouhodinový dokument, v němž zachoval autorovo členění do kapitol i jeho zasvěcený pohled na ne tak dávnou minulost, která bývá dnes označována jako poslední opravdu tvůrčí období Hollywoodu. Vedle ukázek ze stěžejních filmů tohoto období, dosud jen málo viděných dokumentárních záběrů (Polanského tisková konference po vraždě Sharon Tateové, záběry z natáčení Coppolových Lidí deště či amatérská videa ze schůzek filmařské komunity v Malibu) tu promlouvá řada osobností o svých tehdejších pocitech i zklamáních (mj. Peter Bogdanovich, Richard Dreyfuss, Peter Fonda, Dennis Hopper, Henry Jaglom, Kris Kristofferson, John Milius, Paul Schrader a řada dalších). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (25)

Davej 

všechny recenze uživatele

Zajímavý dokument, který mi přinesl spoustu nových informací o jednom z mých oblíbených holywoodských období. Ale forma zde pokulhávala za obsahem. Režisér se mohl pokusit trochu inovovat a třeba tak svým způsobem navázat na popisované snímky. Možná by také neškodila ještě delší stopáž, skvělých děl vzniklo v 60. a 70. letech v USA opravdu mnoho. Proč jsme se třeba vůbec nic nedozvěděli o spolupráci Bogdanoviche s Orsonem Wellesem? ()

Sawa 

všechny recenze uživatele

Poprvé jsem tento dokument viděla před pár lety, teď jsem na něj koukla znovu a zažila ještě skvělejší podívanou. Určitě to bylo zapříčiněno tím, že jsem za těch pár let shlédla řadu snímků, o kterých se v dokumentu hovoří. Filmy z té doby mají zapamenutelnou atmosféru. Život v 60.letech byl pro umělce jedna velká jízda a některé to poznamenalo do konce života. ()

Reklama

Derek 

všechny recenze uživatele

kniha ma bavila (i ked obcas mi prisla zbytocne skandalozna hladajuce senzacie) a i dokument je celkom ok, i ked je to viac hodny do televizie nez kin. zamrzi nepritomnost niektorych legiend (pouzivaju sa zabery zo starsich dokumentov), ale i tak ide o zaujimave zmapovanie nastupu mladej generacie tvorcov... ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Pro mě geniální dokument. Ukazuje všechny stadia vývoje Hollywoodu let 60-tých a 70-tých. Od klasického studiového systému přes režisérskou revoluci až po období blockbusterů, které trvá vlastně až dodnes a jehož jedním ze "stvořitelů" bylo i věčné dítě Steven Spielberg. Po jeho zhlédnutí mám jediné (nesplnitelné) přání : být u toho. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Dokument o tom, jak se americký studiový systém nacházel doslova v troskách, dokud David Newman a Robert Benton nenapsali scénář, který byl nabídnut Godardovi (ten ale začal točit Alphaville) a Truffautovi (ten ale místo toho natočil 451° Fahrenheita). Truffaut doporučil scénář Warrenu Beattymu, který už byl otrávený z toho, že ho berou jen za "hezkou tvářičku" a ačkoliv chtěl původně sám režírovat, nabídl režii Arthuru Pennovi a tak vznikl film Bonnie a Clyde. Jo, tak to je vlastně jen prvních deset minut této dvouhodinové prohlídky Hollywoodu 60. a 70. let, kdy došlo k vzestupu poměrně nezávisle pracujících tvůrců a k jejich pádu do osidel blockbusterové výroby, která se naplno rozjela po Čelistech. ___ Dokument popisuje natáčení béčkových filmů nejen Rogera Cormana, jde především o snímek The Wild Angels. Přes jeho střihače Petera Bogdanoviče se dostáváme k snímku Terče a pak k Romanu Polanskému. A náhle jsme u Berta Schneidera a Monkees a toho, jak Dennis Hopper natočil Easy Ridera. Poměrně zásadní bylo natáčení Půlnočního kovboje, protože to probíhalo dost nezávisle na studiu. Dalším autorem, který si navzdory studiím šel svou cestou byl Sam Peckinpah. Dokument pak pojednává o krachu Coppolova Zoetropu a dalších a dalších významných filmařích a filmech... Kmotr, Mean Streets, Pat Garret a Billy Kid, Vymítač ďábla, American Grafitti, Chinatown...JAWS. New Hollywood. Drugs "Я" Us. ____ Problémem dokumentu je, že je poněkud roztěkaný, možná by bylo lepší, kdyby měl jasněji vytyčenou strukturu, přehledněji seřazené události. Ale v podstatě to nebyl velký problém a pro člověka zajímajícího se o post klasický Hollywood je to dost přínosné. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama