Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Strhující historická freska podle slavného románu Emila Zoly Germinal (1885) o životě horníků a jejich odvážném boji proti bezpráví. Své doby nejnákladnější francouzský film (32,5 mil. USD) je mistrovskou ukázkou jedinečné francouzské filmové kultury, ve Francii měl mimořádný úspěch a stal se jedním z kandidátů na Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Pamätám si ešte recenziu v časopise Cinema a už vtedy som mal chuť film vidieť. Na VHS to myslím nikdy nevyšlo, na dvd rovnako a po rokoch som na film trochu pozabudol. Premiéra na tv joj potešila a film na mňa urobil veľký dojem. Výkon Depardieua nemá zmysel rozoberať, ten je presvedčivý za každých okolností, za zmienku však stojí skôr jeho prekvapivý osud . Silnejších a vedľajších postáv je tu mnoho a každá tu má svoje miesto. Chudoba a bezmocnosť v spore so zamestnávateľov a majiteľom baní vedie ľudí k protestom a stávke, možno dlhšej než akú sú schopní vydržať. Atmosféra filmu je vážne úžasná, davové scény sú presvedčivé a tú špinu a chudobu cítiť až z obrazovky. Obrovské peniaze, ktoré sa do filmu vrazili sú naozaj vidieť. Výborný film z krutej doby a miesta, kde by asi nikto nechcel žiť. 90%. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nádherná vizuální stránka s bohatou historickou výpravou mě fascinovala už v první třetině snímku, v níž jsme se v první řadě precizně seznamnovali s poměrně velkým množstvem postáv. V druhé třetině se rozpoutá děj plný strhujících událostí kolem boje horníků proti bezpráví vrcholícího dlouhou odvážnou stávkou, v té závěrečné pak sledujeme neméně napínavé pokračování příběhu ve znamení jedné velké katastrofy. Povědomě jsem čekal skvělý i vyčerpávějící film a přesně takového jsem se i dočkal. Claude Berri se výborně chopil rozsáhlého námětu a na základě něj nabídl ve svém nákladném počinu skutečně kvalitně rozpracované osudy postáv na pozadí historického tématu, vytvořil filmovou fresku hutnou obsahově i formálně, nevyjímaje brilantní herecké výkony. Zatímco chvílemi jsem se kochal výpravou, jindy na mě z té silné atmosféry a prostředí plného chudoby padala obrovská tíseň. Gérard Depardieu mě svým úctyhodným výkonem přesvědčil natolik, že jsem mu neměl problém věřit, že je tím hladovým a chudým dělníkem, byť při pohledu na jeho mohutnou postavu mi spočátku jeho obsazení do této role působilo jako pěst na oko. Tvůrcům nemožno v nejmenším vyčítat ani některé silně nepříjemné naturalistické scény i přímo hororové výjevy (scénu s nečekaným uškrcením dívky ze strany dědy v pod. Jeana Carmeta budu mít asi ještě dlouho v paměti...), pár osobních výtek bych sice měl, ale po takovém velkolepém zážitku si je ponechávám pro sebe. Společně s Bídníky 20. století jde určitě o jeden z nejvydařenějších historických opusů francouzské kinematografie 90. let. 85% ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Film tmavý, baníci tmaví, až som mal pocit, že mi vypovedala poslušnosť obrazovka a ide len zvuk. Čistý Zolov naturalizmus je cítiť, ale celkový rozmer sociálnej dobovej drámy zachytáva pravdepodobne len samotná kniha. Robotnícky život 19. storočia už dnes nechytí každého za srdce, ale treba brať na zreteľ, že práve tá bieda, kapitalistický útlak, vykorisťovanie, viedlo k zrodu zrúdneho marxizmu-leninizmu, ktorý síce vyšvihol nejakých členov proletariátu hore, ale mnohých utlačil ešte viac. Ženy a deti sa oslobodili z baní, ale zvyšky marxizmu sa v plnej nahote ukázali napríklad aj v Kambodži. Každopádne dobrá sonda do spoločnosti a dôkaz toho, že divoký marxizmus ani divoký kapitalizmus neprinášajú nič dobrého. A keby sa v tom čase v 19. storočí nikto nevzbúril proti kapitalistickým praktikám, tak dnes by sme tu možno naďalej mali novodobé otroctvo. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Uhelný důl, který přináší naději i smrt. Rodina zkušeného horníka a bývalý strojník, který do městečka přichází, jsou hlavními postavami rozmáchlého příběhu o útrapách chudé hornické kolonie z pera naturalistické klasiky Emila Zoly. V severní Francii to vře. Těla nasáklá uhelným prachem každodenně bojují o lepší příští. Po příchodu z roboty přepočítávají zbývající peníze, usedají do horké koupele, aby se uprostřed noci opět vydali s tichou odevzdanou zarputilostí do dalšího černého dne. Tohle nemůže vydržet dlouho, dělnická revolta se po dalším snížení výplatních tarifů blíží každým dnem. Naštvané horníky už nelze zastavit. Francouzi se tehdy vytáhli s rekordními náklady a předložili autentický kus plný smutných hrdinů. Povedla se kamera, výprava či kostýmy, herecky je to pak úplná radost. Nějaké dva tři silné/naturalisticky podané momenty navíc bych nicméně uvítal. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrá ukázka toho, jak jsou Francouzi schopni natočit historický film a nebrat si při tom servítky Je to hodně realistické, je to hodně špinavé a místy je to sakra drsné! "Germinal" je o francouzské historii, která rozhodně nebyla vždy pěkná a ocitla se v uličkách, které nikam nevedly, jen ke krveprolití. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (7)

  • Väčšina komparzistov bola vybraná medzi bývalými baníkmi alebo ich deťmi a vnúčatami. (Arsenal83)
  • Film sa natáčal vo Wallers, Oignies, Paillencourt, Maresches a Trith-Saint-Léger (Francúzsko). (Arsenal83)

Reklama

Reklama