Reklama

Reklama

Ve znamení štíra

(festivalový název)
  • USA Scorpio Rising
Krátkometrážní / Experimentální
USA, 1964, 30 min

Obsahy(1)

Film převratný v mnoha ohledech, fascinující montáž, kombinující homoerotické záběry brooklynského motorkářského gangu s archivním materiálem a obrazy amerických kulturních ikon. Popový soundtrack slouží jako ironický kontrapunkt. Snímek vytvořil nový filmový jazyk, který můžeme považovat za prototyp hudebního klipu i formátu reality TV. Jeho styl ovlivnil mnoho režisérů, včetně Rainera Wernera Fassbindera, Martina Scorseseho nebo Quentina Tarantina. Anger prohlašuje, že ke svému rozsáhlému soundtracku získal všechna potřebná autorská práva. Dnes by něco takového přišlo na miliony. Film se postaral i o průlom v právní oblasti. Během jeho premiérového uvedení bylo hollywoodské mravnostní oddělení upozorněno, že se jedná o pornografii. Případ se dostal až k Nejvyššímu soudu Kalifornie, který dospěl k závěru, že se jedná o snímek s „pozitivním společenským obsahem“. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (24)

ancientone 

všechny recenze uživatele

Nosný polhodinový experiment Kennetha Angera predstavuje frenetickú podobu hudobného videoklipu, prevratný prístup k spojeniu hudby s obrazom, prepájajúci motorky, kožu, homoerotiku, náboženské výjavy, nahotu, svaly a motorový olej, popkultúrne ikony, blasfémiu a slasť. .......... Angerovo odvážne narábanie so strihom, juxtapozíciou, hudbou, montážou vytvorilo nepostrádateľné dielo americkej avantgardnej scény a filmových dejín, manifest filmovej slobody s podobou Walpurginej noci. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Bez té hudby by to byl jen sestřih, ale právě hudba z tohohle dělá to správné. Jenže ta hudba funguje i bez tohoto dlouhého klipu, na kterém ve skutečnosti nevidím nic tak zajímavého, kromě toho, že se snaží o kontroverzi, což se mu tak trochu daří. Tímhle způsobem je celkem snesitelné si tyhle parádní songy připomenout. ()

Reklama

dwi 

všechny recenze uživatele

Díla Kennetha Angera, představitele amerického undergroundu 60. let, mě nechávají víceméně chladným a ani nejoceňovanější Scorpio Rising na tom nic nezměnil. Neustálé frenetické vyzdvihování tehdejších ikon - burácející motorka, nesmrtelné americké šlágry, mýty rebelanství v podobě Marlona Branda či Jamese Deana - jsou paralelně propojovány s ikonou křesťanství - Ježíšem - a se symbolem fanatického "sektářství" - Hitlerem, potažmo nacismem. Ironický nadhled, s kterým režisér důmyslně pracuje prostřednictvím montáže/rapidmontáže, je asi největším tahounem tohoto experimentu. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

"Film to byl dobrej, ale s náma to nemělo absolutně nic společnýho. Všem se nám to líbilo. Ale pak sme vylezli ven a uviděli tyhle články vo nás, slepený jako reklama. Ty vole, to byl naprostej fixl. Mraky lidí na to nalítnou a my budem muset poslouchat kecy, že sme přihřátý. Viděls, doprdele, jak ty bejci byli voháknutý? A ty jejich sráčovský motorky? Nesnaž se mi namluvit, ty vole, že s tímhle máme my něco společnýho." - reakce jednoho "Pekelného anděla" na zjištění, že jako reklama na tento film, bylo použito koláže novinových výstřižků týkajících se právě gangu Hell's Angels.(H. S. Thompson - Hell's Angels) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Komentovať a hodnotiť experimentálne krátkometrážne filmy nie je jednoduché a vlastne to nemá ani valný význam. Anger reaguje jednotlivými scénami na svoju dobu, ktorá mi je vzdialená časovo aj emocionálne a tak ma nemal čím osloviť. Experimentálne filmy nemajú klasickú filmovú stavbu a tak na nejaké emócie a katarzie môžeme zabudnúť. Mali by sa hodnotiť pomocou iných kritérií, ako je hviezdičkové hodnotenie. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (4)

  • Snímka naznačuje akoby dimenziu motorkárskej kultúry, zrovnáva rituály s fašizmom aj s kresťanstvom a je pripomienkou silného vplyvu médií, podľa ktorých ľudia často prispôsobujú svoje správanie obrazom, ktoré v nich vidia. (Biopler)
  • Anger stavil pri výbere hudby na ironický nádych. Keď si jeden z protagonistov pripravuje svoju motorku, zjaví sa smrtka nad jeho hlavou a v piesni zneje: “Môj priateľ je späť a ide po tebe.” Takto ironicky je spojená záľuba v motorkách so sebevražednými sklonmi, pričom sa k tomu režisér vracia ešte skrz komiksy. (Biopler)

Reklama

Reklama