Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ellen Ripleyová je už 200 let po smrti, ale vědci ve službách vojenské organizace se rozhodli, že ji ze starých krevních vzorků znovu „oživí“... Na zdravotnické výzkumné lodi Auriga z těla obnovené Ripleyové vyoperuje dr. Gediman malého vetřelce. Ripleyová je evidována pod číslem 8, které má vytetované na paži, a je spoutaná. Dr. Gediman je pokusem nadšený, ale generála Pereze zajímá, jak je možné, že má Ripleyová i paměť. Doktoři jí pokládají za úspěch genetického křížení, generál ji však chce nechat zlikvidovat, protože než kdysi zemřela, pokoušela se vyhladit vetřelce, a on má obavy, že se k tomu vrátí. V lodi je totiž také vetřelec-královna, o kterou se generál s doktory stará a která má brzy začít snášet vejce.... Dr. Gediman vysvětlí Ripleyové, že jí klonovali ze vzorků jejího těla, které našli. Ona mu řekne, že královna brzy porodí a on i s ostatními zemře. Druhý lékař jí ale vysvětluje, že si dokázali vetřelce podrobit a mohou je využívat. Přilétá obchodní loď Betty s kapitánem Elgynem a s potravou pro královniny potomky – zmrazenými lidskými těly. S Elgynem přiletěla i Call, která večer pronikne do střežené oblasti a chce Ripleyovou zabít. Přitom dojde k bitce se stráží a ve stejném okamžiku se vetřelcům podaří ze střežené laboratoře uniknout... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (975)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Tenhle Vetřelec už tahá sérii do braku, ale nelze mu upřít zábavné momenty a množství nechutných scén. Naopak atmosféra je o ničem a je to celé takové neucelené a přeplácané, nemluvě o vtažení do děje, protože ten je sám o sobě bídný. Navíc Sigourney Weaver schytala dost divnou roli a už není schopná svést na sebe pozornost tak fenomenálně jako dříve. Ale stejně, žádná katastrofa. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Pro skalní fanoušky atmosférické (a pro mě nudné) jedničky přesně mířený kopanec do rozkroku, pro všechny ostatní, kteří si už dávno zvykli, že každý režisér přinesl do Vetřelčí ságy něco vlastního, jen logický vývoj směrem k odlehčenějšímu podání, které místo dusné atmošky a temných chodeb exceluje geniální sprškou hlášek by Joss Whedon, velmi chytrým pohledem na odosobněnou Ripleyovou a výtečnými akčními intermezzi, přes jejichž efektnost (honička pod vodou) nejede Nostromo. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Jestli něco charakterizuje vetřelčí tetralogii, pak nezvykle bystrý komentář celospolečenského obratu zájmu od fyziky k biologii, který proběhl ve dvacátém století, a s nástupem biologie úzce související enormní nakynutí všemožných třídních, sexuálních, pohlavních, etnických a rasových konfliktů. ____ Nakreslíme-li si úsečku, na jejíž jeden kraj umístíme biologii a na kraj druhý technologii, můžeme na ni směle rozmístit jednotlivé postavy ze všech čtyř dílů a úsečku jimi rovnoměrně zaplnit: k biologii patří lidé, dál od ní nelidsky vycvičení, biochemií napumpovaní vojáci, přesně mezi biologii a technologii náleží částečně animální a částečně strojoví vetřelci a samotná smíšenina člověka a zvířete Ripleyová, spíše k technologii se řadí kripl na vozíčku spoléhající na protetiku a do čistě strojové technologie spadají cyborgové. Vidíme jasný kontrast a z něj plynoucí monstrozitu. Daleko viditelnější se ve vetřelčí tetralogii diskutuje o rasách, etnikách nebo společenských třídách, zatímco fyzika, cestování v čase, jaderné zbraně a einsteinovská relativita vyklízí pozice. Posádky obrovských korábů, tito novodobí argonauti ovládající vesmírný prostor, se problematikou mezihvězdného cestování vůbec nezabývají, dokládají to dva ošoupaní technici, nebo spíš údržbáři lodi z jedničky. Problém se odehrává vždy na palubě. S přechodem z první do druhé poloviny dvacátého století se těžiště celospolečenské debaty v západním světě přesunulo od fyziky k biologii – k otázkám třídním (spodek lodi v jedničce připadá krysám a technikům, kteří na svých zádech nesou privilegovanou posádku), rasovým (výše uvedená osa biologie-technologie, odlišující morfologické a fyziognomické znaky jednotlivých skupin), sexuálním (poněvadž si nikdo z posádky nemůže být jistý identitou spolubližních, například cyborgů, kteří jsou od skutečných lidí k nerozeznání, vypovídá celá tetralogie více o nejednoznačné sexuální identitě a prvoplánový sexuální akt nechává stranou: mužatku Vasquezovou si pletou s chlapem, tekutá bisexuální identita vojandy Ripley vábí lesbičku Winonu Ryder i mariňáka Rona Perlmana, vězni ze trojky neviděli léta ženu a jsou tak odkázáni na homosexuální styk anebo sebeukájení a Ripley ve čtyřce je zároveň matkou vetřelce i jeho milenkou - sexuálně je to dost perverzní a pro prudérní Ameriku by to mohlo být silné sousto, ale nešokovalo je to, protože se jedná o film s monstry) a genetickým (vetřelčí tetralogie zahrnuje pestrý soubor prognóz od klonování živých tvorů přes zloděje orgánů a americké vědce napojené na farmaceutický organizovaný zločin až po možnost být chirurgicky transformován na neutrální pohlaví). Antičtí bohové jsou už minulostí, ale fátum řeckých tragédií je mezi námi stále přítomno v přestrojen za dědičnost a třídní boj. Z tohoto pohledu se často vykládají Star Wars nebo Star Trek jako maska, jejíž funkci je udržovat stav věci, ale která zároveň zakrývá nerovnosti a odlišnosti mezi samotnými lidmi. Obě tyto staromódní pohádky nabízí vzrušující návštěvy exotických krajin, cesty napříč galaxiemi a vesmír jako nekonečný prostor překypující těmi nejúžasnějšími objevy, které si jen člověk dokáže představit, ale jednotlivá etnika nikdy doopravdy nekonfrontují a nechávají je žít pohodlně na svém biotopu, kontinentu či planetě. Tím bagatelizují svět pozdního kapitalismu, v němž brutální zavádění sjednoceného globálního trhu ohrožuje veškeré lokální etnické tradice, včetně samotné formy národního státu. Tu přichází ke slovu vetřelčí tetralogie a na místo v nekonečném vesmíru decentralizovaných excesivních zábavných ras, které se tu a tam pošťuchují, je nutí žít pospolu a konfrontovat v uzavřeném klaustrofobním prostředí. Není hlavní vetřelec ze čtyřky, který v sobě slučuje lidské oči a vetřelčí umrlčí cizáckost, ve skutečnosti etnikem ze Třetího světa? Falešný zájem prospěchářských skupin na přežití vetřelců, patrný z každého dílu, které hodlají unikátní vetřelčí druh pěstovat s cílem získat dokonalého vojáka, kopíruje např. situaci z Haiti, jejíž pokusy o nastolení sociálně spravedlivého demokratického zřízení byly pokaždé zmařeny za aktivního přispění těch, kteří se předhánějí v organizování humanitární pomoci a pokrytecky se rozplývají nad neštěstím této „prokleté země". Místo jasných hranic a čitelných rozdílů ve Star Wars nebo Star Trek frančízách se vetřelčí tetralogie mnohem víc soustřeďuje na tělo fragmentizované, dislokované, na zážitek odporu, který se nás zvláště silně zmocňuje v kontaktu se substancemi opouštějícími naše tělo (jako jsou exkrementy, ostříhané vlasy a nehty, tělesné tekutiny atd.) nebo do těla vstupujícími (například vyplivnuté rozžvýkané jídlo). Původcem naší panické reakce je především zkušenost s něčím, co se vymyká jasně vymezené hranici mezi subjektem a objektem. Je to místo, kde se význam hroutí, podprahové hraničení, jež vymezuje, co je zcela lidské a co nikoliv. Tento efekt se ukazuje v narušení tělesnosti nedobrovolných hostitelů, ve vetřelčí královně opouštějící obří kladélko a rozervaných droidech, ze kterých vypadávají čipy a kabely, v barokní čtyřce dávající přednost asymetrickým formám, vyklenutým a vydutým zaoblením, nadsazeným proporcím, prostorově rozvinutým gestům, v nejkrajnější rovině pak v otázce mateřství a bytostného narušení pomyslně nejintimnějšího prostoru, který existuje – prostoru lidského, přesněji ženského těla –, a konečně ve vizitě děsivého klonovacího centra, kabinetu kuriozit nové doby plodové selekce, diskrétních předměstských klinik a starých dobrých ušmudlaných potratových doupat. ____ Bez zajímavosti nejsou posuny mezi jednotlivými díly série - v jedničce i trojce se popasovávají lidé s jedním vetřelcem, ve dvojce a čtyřce s celým hejnem - a z toho vyplývající změny v žánru: jednička představuje střet s iraconálnem, dvojka akci (katarzní moment), trojka slasher a čtyřka opět akci (druhý katarzní moment). Díky tomu se nabízí vnímat celou tetralogii jako jeden dramatický makrooblouk. Osobně si ale myslím, že je nejvhodnější číst celou tetralogii jako evoluci, s jakou se lidské plémě vypořádávalo s nočními můrami: v jedničce se střetávají s dosud nepoznanou noční můrou dospělí, ve dvojce děti, ve trojce se staví proti nočním můrám náboženství a ve čtyřce se s existencí monster, svých dětí a klonů musí vypořádat sama božská Ripleyová. Na začátku čtyřky říká, že všichni umřou, celá společnost, tak jako to říkala malá dívka ve dvojce. Jestliže se ve dvojce rozřešení otázky, kdo je lepší matka, jestli Ripleyová, nebo vetřelčí královna, odráželo v symbolickém střetu strojního nakladače s biologickou královnou, ve čtyřce zjišťujeme, jestli dokonale vyšlechtěná Ripleyová sní o ovečkách – jestli má Bůh noční můry a o čem sní ďábel. Lidská, byť mimořádně statečná Ripleyová z jedničky se ve čtyřce ztratila pod nánosem jedinečné a dokonalé nelidské bytosti, udílející nám tím krutou lekci ve stěžejní pointě celé tetralogie: my sami jsme vetřelci kontrolující naše těla. Lidství znamená, že vetřelec řídí zvířecí těla. Tělo je jen tělo, ovládá ho ego. () (méně) (více)

Falko 

všechny recenze uživatele

Osobne si myslim, ze trojkou sa to malo ukoncit, ale ak by som tuto cast oddelil a vobec neporovnaval s predchadzajucimi Votrelcami, tak by som musel byt milo prekvapeny. Akcia, vizualne efekty alebo nahanacky s votrelcami ma bavili a preto davam 4 hviezdicky aj po niekolkonasobnej reprize. Sigourney Weaver je jednoducho zase super. _______ Sigourney Weaver - (Ellen Ripleyová) +++ Winona Ryder - (Annalee Call) +++ Ron Perlman - (Johner) +++ Michael Wincott - (Frank Elgyn) +++ Dan Hedaya - (Generál Martin Perez) +++ Brad Dourif - (Dr. Jonathan Gediman) +++ Produkcia: Walter Hill, Sigourney Weaver +++ ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Tenhle film by mě "vyděsil" už sám o sobě, ale jakožto fanynka osobitého stylu režiséra Jeuneta a persona zaujatá dosavadní vetřelčí trilogií jsem byla dohnána až na hranici astmatického záchvatu. Na to, co se tady děje s důstojnicí Ripleyovou, se docela trefně hodí můj oblíbený výraz prznění. Z velmi, velmi unavené houževnaté ženy se stane jakési všemocné monstrum v sexy oblečku a ona s tím nemůže vůbec nic dělat. Tomu se říká opravdová beznaděj, ale v nedospělém vzeření filmu to všechno tak nějak zaniká. Spousta mých oblíbených herců se na obraze jen tak mihne, aby vzápětí zemřela, a mně to není líto, stejně jako mi není líto ani vetřelců, ani lidské bojůvky posledního odporu. Film ve mně dokázal vyvolat jen zhnusení. Jsem trochu zaujatá, protože nebýt to "pokračování" předchozích dílů, tak si takové bezduché střílečky ani nevšimnu, ale takhle jsem explicitně nespokojená. - Ovšem v tom, jak je to zvrácené, to nejlíp vystihuje svoji dobu. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (44)

  • Na motivy filmu vznikl román, který se ovšem od snímku značně liší. Rozdíly (část 2.):
    - Když Wren a vojáci chytí Call, opouštějící buňku Ripley 8, elektricky ji omráčí. Ve filmu ji pouze zatknou.
    - Muž, který je zabit mrazivými tryskami v xenomorfově cele, je dr. Brian Clauss, jeden z vědců Wrenova týmu. Než vstoupí do cely, objeví několik vojáků ležících v bezvědomí na podlaze v oblasti cel. Očividně byli omráčeni a paralyzováni xenomorfy stejným způsobem, jako Gorman a Burke v předchozí knize.
    - V knize nemá Auriga žádné záchranné čluny. Ve filmu se nejméně jeden únikový modul bezpečně dostane z lodi, společně s několika vojáky a dr. Williamsonem.
    - Zatímco ve filmu Johner téměř není překvapen vlnou xenomorfů, v románu je ze tvorů vyděšený a často se neovladatelně třese strachy.
    - Je vysvětleno, že klonovaní xenomorfové jsou schopni se množit a růst rychleji, než běžní xenomorfové - v důsledku neúmyslného genetického křížení, ke kterému došlo během jejich tvorby.
    - Když se přeživší zeptají, kolik jich zbývá, Wren řekne, že jeho tým původně choval dvacet xenomorfů, zatímco ve filmu navrhuje, že jich zbývá jen dvanáct (což je něco, co nemohl s jistotou vědět).
    - Než přeživší zjistí, že Purvis nezemřel, zjistí, že jedna z laboratoří byla přeměněna na malý úl, v němž jsou kokonovaná těla několika vědců. Ve filmu najdou pouze těla civilistů, které přivezli na palubu.
    - V královské komnatě je také několik xenomorfů Dronů, kteří plavou ve velké kaluži lidské krve a vnitřních orgánů, ve kterých je zavěšena královna.
    - Román zmiňuje Amandu Ripley-McClaren a odhaluje, že byla dopravena domů za přítomnosti manžela Ripleyové.
    - Je vysvětleno, že královna nechce rodit živě vetřelce, ale je to čistá mutace procesu klonování.
    - Když během procesu královna řve, Ripley 8 křičí s ní a sdílí její bolest prostřednictvím psychického spojení.
    - Je vysvětleno, že kříženec je pouze kojenec a zdvojnásobí nebo dokonce ztrojnásobí svou velikost za pouhý den. Je to mnohem obratnější stvoření, schopné stoupat po zdech jako jiní xenomorfové. Také má ocas.
    - Namísto prostého uražení části hlavy kříženec královnu hlavy zcela zbaví. Pak ji roztrhne a částečně sní její tělo. (Jan.Kanak)
  • Režisér Jean-Pierre Jeunet v dobe natáčania takmer vôbec nehovoril po anglicky. Preto mal na natáčaní vždy tlmočníka. (hradecek)
  • Posádka vesmírných pirátů, operujících na hraně zákona nebo zcela mimo něj, se později objevila coby hlavní motiv seriálu Firefly (od r. 2002), který vytvořil právě scenárista tohoto filmu Joss Whedon. (MCZ)

Reklama

Reklama