Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ellen Ripleyová je už 200 let po smrti, ale vědci ve službách vojenské organizace se rozhodli, že ji ze starých krevních vzorků znovu „oživí“... Na zdravotnické výzkumné lodi Auriga z těla obnovené Ripleyové vyoperuje dr. Gediman malého vetřelce. Ripleyová je evidována pod číslem 8, které má vytetované na paži, a je spoutaná. Dr. Gediman je pokusem nadšený, ale generála Pereze zajímá, jak je možné, že má Ripleyová i paměť. Doktoři jí pokládají za úspěch genetického křížení, generál ji však chce nechat zlikvidovat, protože než kdysi zemřela, pokoušela se vyhladit vetřelce, a on má obavy, že se k tomu vrátí. V lodi je totiž také vetřelec-královna, o kterou se generál s doktory stará a která má brzy začít snášet vejce.... Dr. Gediman vysvětlí Ripleyové, že jí klonovali ze vzorků jejího těla, které našli. Ona mu řekne, že královna brzy porodí a on i s ostatními zemře. Druhý lékař jí ale vysvětluje, že si dokázali vetřelce podrobit a mohou je využívat. Přilétá obchodní loď Betty s kapitánem Elgynem a s potravou pro královniny potomky – zmrazenými lidskými těly. S Elgynem přiletěla i Call, která večer pronikne do střežené oblasti a chce Ripleyovou zabít. Přitom dojde k bitce se stráží a ve stejném okamžiku se vetřelcům podaří ze střežené laboratoře uniknout... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (976)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to celkom dobrý akčný sci-fi horor, ktorý je záverečným dielom tejto kultovej série. Má dosť dobrý príbeh odohrávajúci sa dvesto rokov po minulých udalostiach, Ellen Ripleyová je na vesmírnej vojensko-vedeckej stanici naklonovaná, aby z nej získali všetko potrebné na vytvorenie votrelca, čo sa aj podarí a žoldnierska loď práve priviezla ľudí na infikovanie, čo má za následok vznik viacerých votrelcov, ale tým sa podarí uniknúť a tak sa Ripleyová musí so žoldniermi spojiť, aby unikli do záchranného modulu. Spracovanie nie je zlé, ale je skôr sklamaním. Celková zápletka je výrazne lepšia, ako v predchádzajúcom diely, prechod skupiny postáv cez územie s votrelcami, aby mohli uniknúť je viac než dostatočná, ale nanešťastie sa tu len málokedy niečo deje. Po úvodnej polhodike, ktorá zoznámi so všetkými zúčastnenými sa už votrelcom podarí uniknúť, takže na pár minút je to slušná zábava, ale potom tempo výrazne upadne, zase sa nič dôležité nedeje, opäť príde nejaká tá kratšia akcia a zase nič a až záverečná dvadsaťminútovka je už dosť vydarená. Takže samotní votrelci tu postavám nerobia takmer žiadne problémy, narazia na nich asi len dvakrát. Akcie je tu málo, ale je na tom dobre. Strety s votrelcami sú nápadité a v rámci série dosť drsné, takže keď sú práve v obraze, je sa na čo pozerať. Zaujala ma hlavne evakuácia vesmírnej stanice, naháňačka pod vodou alebo celý záver. Čo sa týka samotných votrelcov, tak na rozdiel od predchádzajúceho dielu je už opäť všetko tak, ako aj má byť, votrelci sú klasickí a je radosť nanich pozerať a ani ten záverečný mutant nesklame. Herecké obsadenie je celkom slušné, okrem Sigourney Weaver poteší hlavne Ron Perlman, Winona Rider, Brad Douriff a iní, ale ich postavy nie sú až tak zaujímavé, ako by mohli. Réžia nie je zlá, ale tu už vôbec nejde o budovanie atmosféry, čo je škoda, ale technická stránka je výborná. Rovnako ako trojka ani tento diel nemá na prvé dva, ale aj tak je to slušná zábava, ktorá sa dá občas pozrieť. Len škoda, že samotní votrelci sa tu ani moc nevyskytujú. Objektívna kvalita filmu- 65%, film sa páči mne na 63%. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Tak jsem si včera (25. 4. 2009) znovu hodil DVD do přehrávače, očekávaje že tato repríza upevní mé čtyřhvězdičkové hodnocení či jej dokonce zvýší na pětihvězdu, ale dopadlo to přesně opačně a musel jsem jít s hodnocením níž. Absolutně mi nevadí zápletka se vzkříšením Riplyové (ne tak už z prstu vycucaný příběh o ataku vetřelců na vojenskou vesmírnou loď) ani člověko-vetřelčí mutant (vůbec není k smíchu). To co mi na čtvrtém pokračování Vetřelce vadí, je scénář, respektive způsob jakým je v něm popoháněn děj a jak se k divákovi dostávají zásadní informace. Je v tom pramálo plynulosti, zato hodně vykonstruovanosti - scénárista nedovede hladce protáhnout postavy celým filmem a rozvíjet jejich charaktery a tak to vypadá, jako by je na konci každé scény někdo vyresetoval. Většinu podstatných informací se dozvídáme natvrdo v dialozích, které jsou většinou pojaté jako hádky a dochází k nim očividně opravdu jen proto, aby se divák z emotivních výstupu nějaké postavy dozvěděl, proč se děje to a to, neboť mimo tyto popisné pasáže jsou v nich slyšet jen nepodstatné nadávky...A propos, proč by se měl scénárista snažit dialog nějak smysluplně stavět a pointovat, jestliže je tu vždy možnost - když už se neví kudy kam - aby někdo zařval "Držte huby!"... Jeunetův vizuální cit film zachraňuje jen velmi nesměle, design vesmírných lodí i různých příšerek je sice fajn, ale jedá se jen o slabý odvar domácích filmů nadaného Francouze. Nakonec se tedy přikláním k hlasům, co Vzkříšení označují za nejslabší článek série. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Jestli něco charakterizuje vetřelčí tetralogii, pak nezvykle bystrý komentář celospolečenského obratu zájmu od fyziky k biologii, který proběhl ve dvacátém století, a s nástupem biologie úzce související enormní nakynutí všemožných třídních, sexuálních, pohlavních, etnických a rasových konfliktů. ____ Nakreslíme-li si úsečku, na jejíž jeden kraj umístíme biologii a na kraj druhý technologii, můžeme na ni směle rozmístit jednotlivé postavy ze všech čtyř dílů a úsečku jimi rovnoměrně zaplnit: k biologii patří lidé, dál od ní nelidsky vycvičení, biochemií napumpovaní vojáci, přesně mezi biologii a technologii náleží částečně animální a částečně strojoví vetřelci a samotná smíšenina člověka a zvířete Ripleyová, spíše k technologii se řadí kripl na vozíčku spoléhající na protetiku a do čistě strojové technologie spadají cyborgové. Vidíme jasný kontrast a z něj plynoucí monstrozitu. Daleko viditelnější se ve vetřelčí tetralogii diskutuje o rasách, etnikách nebo společenských třídách, zatímco fyzika, cestování v čase, jaderné zbraně a einsteinovská relativita vyklízí pozice. Posádky obrovských korábů, tito novodobí argonauti ovládající vesmírný prostor, se problematikou mezihvězdného cestování vůbec nezabývají, dokládají to dva ošoupaní technici, nebo spíš údržbáři lodi z jedničky. Problém se odehrává vždy na palubě. S přechodem z první do druhé poloviny dvacátého století se těžiště celospolečenské debaty v západním světě přesunulo od fyziky k biologii – k otázkám třídním (spodek lodi v jedničce připadá krysám a technikům, kteří na svých zádech nesou privilegovanou posádku), rasovým (výše uvedená osa biologie-technologie, odlišující morfologické a fyziognomické znaky jednotlivých skupin), sexuálním (poněvadž si nikdo z posádky nemůže být jistý identitou spolubližních, například cyborgů, kteří jsou od skutečných lidí k nerozeznání, vypovídá celá tetralogie více o nejednoznačné sexuální identitě a prvoplánový sexuální akt nechává stranou: mužatku Vasquezovou si pletou s chlapem, tekutá bisexuální identita vojandy Ripley vábí lesbičku Winonu Ryder i mariňáka Rona Perlmana, vězni ze trojky neviděli léta ženu a jsou tak odkázáni na homosexuální styk anebo sebeukájení a Ripley ve čtyřce je zároveň matkou vetřelce i jeho milenkou - sexuálně je to dost perverzní a pro prudérní Ameriku by to mohlo být silné sousto, ale nešokovalo je to, protože se jedná o film s monstry) a genetickým (vetřelčí tetralogie zahrnuje pestrý soubor prognóz od klonování živých tvorů přes zloděje orgánů a americké vědce napojené na farmaceutický organizovaný zločin až po možnost být chirurgicky transformován na neutrální pohlaví). Antičtí bohové jsou už minulostí, ale fátum řeckých tragédií je mezi námi stále přítomno v přestrojen za dědičnost a třídní boj. Z tohoto pohledu se často vykládají Star Wars nebo Star Trek jako maska, jejíž funkci je udržovat stav věci, ale která zároveň zakrývá nerovnosti a odlišnosti mezi samotnými lidmi. Obě tyto staromódní pohádky nabízí vzrušující návštěvy exotických krajin, cesty napříč galaxiemi a vesmír jako nekonečný prostor překypující těmi nejúžasnějšími objevy, které si jen člověk dokáže představit, ale jednotlivá etnika nikdy doopravdy nekonfrontují a nechávají je žít pohodlně na svém biotopu, kontinentu či planetě. Tím bagatelizují svět pozdního kapitalismu, v němž brutální zavádění sjednoceného globálního trhu ohrožuje veškeré lokální etnické tradice, včetně samotné formy národního státu. Tu přichází ke slovu vetřelčí tetralogie a na místo v nekonečném vesmíru decentralizovaných excesivních zábavných ras, které se tu a tam pošťuchují, je nutí žít pospolu a konfrontovat v uzavřeném klaustrofobním prostředí. Není hlavní vetřelec ze čtyřky, který v sobě slučuje lidské oči a vetřelčí umrlčí cizáckost, ve skutečnosti etnikem ze Třetího světa? Falešný zájem prospěchářských skupin na přežití vetřelců, patrný z každého dílu, které hodlají unikátní vetřelčí druh pěstovat s cílem získat dokonalého vojáka, kopíruje např. situaci z Haiti, jejíž pokusy o nastolení sociálně spravedlivého demokratického zřízení byly pokaždé zmařeny za aktivního přispění těch, kteří se předhánějí v organizování humanitární pomoci a pokrytecky se rozplývají nad neštěstím této „prokleté země". Místo jasných hranic a čitelných rozdílů ve Star Wars nebo Star Trek frančízách se vetřelčí tetralogie mnohem víc soustřeďuje na tělo fragmentizované, dislokované, na zážitek odporu, který se nás zvláště silně zmocňuje v kontaktu se substancemi opouštějícími naše tělo (jako jsou exkrementy, ostříhané vlasy a nehty, tělesné tekutiny atd.) nebo do těla vstupujícími (například vyplivnuté rozžvýkané jídlo). Původcem naší panické reakce je především zkušenost s něčím, co se vymyká jasně vymezené hranici mezi subjektem a objektem. Je to místo, kde se význam hroutí, podprahové hraničení, jež vymezuje, co je zcela lidské a co nikoliv. Tento efekt se ukazuje v narušení tělesnosti nedobrovolných hostitelů, ve vetřelčí královně opouštějící obří kladélko a rozervaných droidech, ze kterých vypadávají čipy a kabely, v barokní čtyřce dávající přednost asymetrickým formám, vyklenutým a vydutým zaoblením, nadsazeným proporcím, prostorově rozvinutým gestům, v nejkrajnější rovině pak v otázce mateřství a bytostného narušení pomyslně nejintimnějšího prostoru, který existuje – prostoru lidského, přesněji ženského těla –, a konečně ve vizitě děsivého klonovacího centra, kabinetu kuriozit nové doby plodové selekce, diskrétních předměstských klinik a starých dobrých ušmudlaných potratových doupat. ____ Bez zajímavosti nejsou posuny mezi jednotlivými díly série - v jedničce i trojce se popasovávají lidé s jedním vetřelcem, ve dvojce a čtyřce s celým hejnem - a z toho vyplývající změny v žánru: jednička představuje střet s iraconálnem, dvojka akci (katarzní moment), trojka slasher a čtyřka opět akci (druhý katarzní moment). Díky tomu se nabízí vnímat celou tetralogii jako jeden dramatický makrooblouk. Osobně si ale myslím, že je nejvhodnější číst celou tetralogii jako evoluci, s jakou se lidské plémě vypořádávalo s nočními můrami: v jedničce se střetávají s dosud nepoznanou noční můrou dospělí, ve dvojce děti, ve trojce se staví proti nočním můrám náboženství a ve čtyřce se s existencí monster, svých dětí a klonů musí vypořádat sama božská Ripleyová. Na začátku čtyřky říká, že všichni umřou, celá společnost, tak jako to říkala malá dívka ve dvojce. Jestliže se ve dvojce rozřešení otázky, kdo je lepší matka, jestli Ripleyová, nebo vetřelčí královna, odráželo v symbolickém střetu strojního nakladače s biologickou královnou, ve čtyřce zjišťujeme, jestli dokonale vyšlechtěná Ripleyová sní o ovečkách – jestli má Bůh noční můry a o čem sní ďábel. Lidská, byť mimořádně statečná Ripleyová z jedničky se ve čtyřce ztratila pod nánosem jedinečné a dokonalé nelidské bytosti, udílející nám tím krutou lekci ve stěžejní pointě celé tetralogie: my sami jsme vetřelci kontrolující naše těla. Lidství znamená, že vetřelec řídí zvířecí těla. Tělo je jen tělo, ovládá ho ego. () (méně) (více)

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Dvesto rokov po smrti naklonovali Ellen Riplyovú. Spolu s ňou sa tak zrodil aj Votrelec. Znova začína masaker... Súhlasím s tvrdením, že sa jedná v tomto prípade o najslabší diel z celej tejto legendárnej sci-fi horrorovej série. Nestotožňujem sa však s názorom, že je to zlý film. "Votrelec: Vzkriesenie" je už štvrtým pokračovaním. Vznikol osemnásť rokov po tom, čo bol do kín uvedený úvodný titul. Teraz ide prevažne len o akciu, ale i popri nej tam bolo viacero skvelých scén. V hlavnej úlohe stále suverénna Sigourney Weaver. Je to film, ktorý ma síce nenadchol, ale dozaista potešil. *** ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Koho musím pretiahnuť, aby som sa dostal na Zem?“ V roku 1998 (kedy na Slovensku išla štvorka do kín) som mal 16 a bol som obrovský fanúšik jednotky aj dvojky. Trojka ma síce sklamala, ale napriek tomu som na štvorku vyrazil s nadšením do kina. Viacero vecí treba uznať. Exot Jeunet filmu dodal značne špecifickú "európsku" atmošku, Whedonov scenár obsahuje množstvo originálnych vecí (už spôsob, akým sa vrátila na scénu Ripley + desivá scéna s jej klonmi, perfektný je i nápad ohľadom autonov t.j. robotmi, ktorých vyrobili roboti). Akcie je veľa a miestami je obdivuhodná (myslím, že zatopenú kuchyňu môžeme pokladať za predčasný vrchol celého filmu). Rozhodne treba oceniť aj mimoriadne pestrú galériu postáv, čo je značné zlepšenie v porovnaní s trojkou (mojimi miláčikmi sa stali Perlman, Wincott a Dourdan). V prvej polovici Jeunet ponúka výbornú, tiesnivú atmosféru a po vizuálnej stránke je to lahôdka - obrovská vojenská loď Auriga je niečo úplne iné, než Nostromo a Sulaco. Napriek tomu na mňa v kine čakalo sklamanie, pretože k hore spomenutým kladom treba postaviť tiež absurdne nevydarené finále, Whedonov miestami až príliš z reťaze odtrhnutý a parodický scenár (dychová skúška, Otec), viacero megaotravných postáv a čudných hereckých výkonov (J.E. Freeman, Winona Ryder, Dan Hedaya), z Votrelcov už nejde strach, síce dobre vyzerajú, ale tentokrát sú skôr štatistami. Akcia je väčšinou super, ale práveže sa do ničoho, čo sa volá Votrelec, nehodí. Vinou toho sa štvorka bohužiaľ zaradila do série konkurenčných, vysokorozpočtových hitov roka 1997, ktoré boli očakávané a nakoniec sklamali (Jurský park 2, Nebezpečná rýchlosť 2). Z legendárnych alienov sa v tomto filme stali tupé, tajomstva zbavené, trikové zvieratá, slúžiace iba ako výplň akčných scén. Posledná polhodina je potom vyložene mizerná. Kino Považan NMnV 1998 ()

Galerie (90)

Zajímavosti (44)

Reklama

Reklama